Ik kan het me nog goed herinneren, het was mijn 12e verjaardag en ik kreeg van mijn opa en oma een pakje in mijn handen gedrukt. “Hopelijk heb je er veel plezier mee, knul” werd me gezegd. Ik scheurde nieuwsgierig het pakpapier weg en eronder zat een doosje waarop stond ‘Final Fantasy Tactics: Advance’. Ik stopte de cartridge in mijn GBA en begon te spelen. Die dag heeft niemand me meer gezien of kunnen vinden, want ik zat in een hoekje op mijn kamer Final Fantasy Tactics te doen. Nu komt deel 2 eraan, en ik ga maar eens kijken of dit spel me ook zo zal kunnen betoveren.
In Final Fantasy Tactics A2 (FFTA2) ben jij de jongen Luso. Op een dag, nadat hij iets te veel kattenkwaad uitgehaald heeft, krijgt hij straf en wordt opgesloten in een bibliotheek. Uit verveling gaat hij iets doen wat wel heel raar is in de bieb: een boek lezen. Wonder boven wonder pakt hij een heel oud boek uit de kast en dat boek brengt hem naar de wereld van Ivalice. Maar in plaats van proberen een weg naar huis te vinden, gaat hij Ivalice verkennen. FFTA2 speelt zich dus af in de fictieve wereld van Ivalice. Deze naam komt spelers van de Final Fantasy games waarschijnlijk wel bekend voor, omdat ook de eerste Final Fantasy Tactics Advance zich hier afspeelde, evenals Final Fantasy XII.
Schaken
De gameplay van het nieuwe Tactics deel (en daarmee bedoel ik Tactics Advance deel, niet die andere Tactics serie van Square) is grotendeels hetzelfde gebleven als in zijn voorganger. Voor ieder gevecht worden je units gedropped op een groot schaakbord en dan mag iedereen om de beurt bewegen en acties ondernemen. Wat blijkt dus: FFTA2 is een kruising tussen een turn based strategy game en een RPG. Zo heeft iedere unit zijn eigen klasse, en iedere klasse heeft op zijn beurt weer eigen skills. Ook heeft ieder character een eigen level en eigen stats en wordt dat level hoger door experience points te verdienen. Het verhogen van je level leid dan weer op zijn beurt tot betere stats. Dit systeem is waarschijnlijk wel bekend voor de meeste mensen die ooit een RPG hebben gespeeld. Dit alles is precies hetzelfde als in zijn voorganger, maar wat is er dan anders?
Op gebied van gameplay is er bijna niets anders. In het vorige deel was er een law systeem. Dit hield in dat je een penalty kreeg, als je in een gevecht de laws overtrad. Die penalty’s varieerden van een geldboete tot naar de gevangenis gestuurd worden. Hetzelfde systeem is ook nu aanwezig, maar wel in mindere mate. Zo is er geen gevangenis meer en is de zwaarste straf die er is het verdwijnen van Clan Abilities (later meer hierover). Andere nieuwe dingen zijn de twee nieuwe rassen en een flink aantal nieuwe jobs. Wat betreft de rassen kun je nu spelen met de Gria en de Seeq. Verder zijn er voor de bestaande rassen nog een flink aantal nieuwe jobs toegevoegd. Ook nieuw is het Clan Ability systeem. Daarmee kun je aan het begin van een gevecht een Ability kiezen die op je hele team effect heeft. Een paar voorbeelden zijn de mana kosten van je spells verlagen, meer damage kunnen doen of meer snelheid hebben. Deze abilities zullen een grote impact hebben op de rest van het gevecht en een goede keuze daarvan zal dus belangrijk zijn.
Totema
Ook zijn de Totema’s (grote beesten die Ivalice beschermen) weer van de partij. Je kunt ze deze keer echter, in tegenstelling tot in Tactics Advance, oproepen via speciale accessoires. Deze grote logge beesten zullen dan weer hun almachtige krachten gebruiken om het slagveld in as te leggen en dat gaat gepaard met een mooie animatie verdeeld over twee schermen. Dat brengt me dan meteen op nog een punt waarop de game verbeterd is: de graphics. De graphics zijn in FFTA2 een stuk scherper geworden en de gevechtsanimaties zien er strak uit. De speciale animaties die verschijnen wanneer je een speciale aanval gebruikt (zoals de bovengenoemde totema’s) zijn prachtig. Maar is alles dan zo prachtig?
Waar is WiFi?
Wat wel weer jammer is, is dat de game geen Nintendo WiFi connection ondersteunt. Het zou echt geweldig zijn geweest als je met je clan tegen mensen vanover de hele wereld kunt vechten. Ook ontbreekt touch screen ondersteuning, maar dat lijkt niet zo’n heel groot gebrek te zijn. Het navigeert immers makkelijker door de vele kleine menuutjes met je D-pad, want zeg nou zelf: vond je de touch screen besturing bij de Advance Wars spellen op de DS beter dan met het D-pad?
Final Fantasy Tactics A2 lijkt een waardige opvolger te worden in de Tactics Advance serie. De game mag dan misschien geen touch screen ondersteuning (het kan makkelijk zonder) of Nintendo WiFi optie hebben, dat is geen groot gebrek aan een spel waar al zoveel inzit. Het is niet heel vernieuwend en niet heel speciaal, maar het geeft je wel een lange tijd veel plezier!