FIFA 11

thumbnail

Beste FIFA ooit

Sinds mensenheugenis proberen EA Sports en Konami de beste te zijn in de voetbalfranchise. De laatste jaren is deze rivaliteit net zo hevig geworden als de lokale derbywedstrijden in de echte voetbalwereld. De vorige editie van de FIFA reeks, FIFA 10, bezorgde EA sports weer de leidersplaats. Of ze dit jaar deze positieve lijn kunnen doortrekken kan je lezen in het onderstaande review. Maar ik kan je wel verklappen dat dit naar mijn mening de beste FIFA is in mijn levende herinnering.

Zoals altijd met een jaarlijkse update, zijn er een paar vreemde structurele veranderingen, nieuwe features en tweaks, maar de meest belangrijke verbetering aan de FIFA 11 kon niet meer fundamenteel zijn: de onderliggende passerende motor is herschreven, waardoor veel meer nauwkeurigheid in het spel sluipt en het elimineren van het “ping-pong passeren”, die je erg onrealistisch, ‘één tijds-sequenties’ kon laten spelen, waar Cesc Fabregas groen van afgunst en jaloezie zou worden. Dit zal natuurlijk je talent en je passeervisie en inzicht (of het gebrek daaraan) veel meer bloot leggen; PES fans zouden protesteren, met enige rechtvaardiging, dat dit FIFA brengt naar de plaats waar hun geliefde spel altijd al is geweest. Maar het is een welkome verbetering, vooral gezien het feit dat de AI-gecontroleerde bewegingen van de spelers ook enorm verbeterd zijn.

Nooit zo realistisch

Centrale verdedigers zullen niet langer kamikazestijl richting de middencirkel rushen wanneer ze worden geconfronteerd met een uitbrekende aanvaller, en backs zien veel meer de kans om elkaars zones te overlappen. Je kan realistisch happen (er loopt natuurlijk wel altijd het risico van een vrije trap toe te moeten geven), stijlvolle hakjes en dergelijke zijn veel minder waarschijnlijk, en je kan nu bijvoorbeeld je borstcontrole zelf controleren in welke richting hij keert. Middenvelders zijn veel eerder geneigd om in de zestien te rennen bij een voorzet. Ook afwijkingen en afketsende ballen lijken ook veel levensechter. Plus, je kan een uitkomende keeper niet langer bij de neus nemen met een simpele lobbal of punter.

EA Sports heeft ook prioriteit gegeven aan de taak van het maken van AI-gecontroleerde spelers nemen die de kenmerken van hun tegenhangers in het echte leven overnemen. Het succes is hier minder duidelijk, hoewel het wel merkbaar was dat, wanneer je met Tottenham speelt, Aaron Lennon vrijwel alle linksachters voorbij snelt, en Roman Pavlyuchenko voortdurend buitenspel loopt, dat is wèl nauwkeurig genoeg.

Online opscheppen

Het belangrijkste aspect van FIFA 10 dat was afgezwakt, Manager Mode, lijkt ook te zijn verbeterd, in die zin dat het is overgedragen als een geheel en ondergebracht in de Career Mode, samen met Be A Pro – je kan nu kiezen om de controle over ofwel uw gekozen speler of het hele team te hebben aan het begin van elke wedstrijd, en knoeien met je transfers tussen wedstrijden zelf. Career Mode duurt een goede 15 seizoenen, en voor de eerste keer kan je deze volmaken, spelend als doelman. Je kan in nagenoeg elke competitie van Europa spelen, of je eigen competitie ontwerpen.

Het klinkt misschien vreemd, maar dit betekent dat FIFA 11 de eerste voetbalgame is waarmee 11 mensen kunnen spelen tegen 11 anderen, online. FIFA 11’s multiplayer functie is onberispelijk, met voor ieder wat wils – je kan een snelle head-to-head match spelen, als onderdeel van een team spelen, een eigen competitie opzetten met je vrienden of voor de lobby kizeen om voor een willekeurige oppositie te kiezen. Wanneer je online speelt in een toernooi dat waardig geacht wordt voor een ranking, zal je ook kunnen opscheppen over je eigen land -Fifa houdt tabs open betreffende de kwaliteit van de online spelers in ranking toernooien over de hele wereld.

Beter dan PES, dus?

Het niveau van het maatwerk en de nauwkeurigheid van het spel is enorm – je kan je eigen gezicht op een speler plakken en hem aanpassen naar hartelust door het ontwerpen van je eigen kwaliteit en ga zo maar door (hoewel met aangepaste spelers in een team zal het team geen beroep kunnen doen op de ranking wedstrijden). Audio-bestanden, zoals gezangen van supporters, kunnen worden ingevoerd en worden toegewezen aan specifieke gebeurtenissen in je matchen. Verder is de soundtrack ook weer subliem. Het geluid is alweer piekfijn in orde dus. Hoewel de commentaar van het befaamde Nederlandse duo wellicht nog nooit zo irritant geweest. Per wedstrijd wordt het woord ‘tackle’ zo’n 23,3 uitgesproken. Het mag dan ook niet verbazen dat veel mensen hun commentaarinstellingen veranderen naar Engels.

Het spreekt vanzelf dat FIFA 11 er absoluut weelderig en begeerlijk uitziet, en alle kleine details die rechtsreeks leiden naar het aspect van het voetbal-kijken zelf waaraan we gewend geraakt zijn, komen er meer uitgesproken uit dan ooit. Of je wel of niet voor FIFA 11 kiest over Pro Evolution Soccer is waarschijnlijk meer een kwestie van smaak en tribale loyaliteit, maar FIFA fans zullen nog meer blij en aangenaam verrast zijn met EA’s aanbieding van dit jaar, dan ze waren met FIFA 10, vorig jaar.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx