De gelimiteerde hoeveelheid geheugen dat in de PlayStation 3 beschikbaar is zorgt voor problemen bij de ontwikkelaar van Final Fantasy XIV. De MMO is onlangs uitgesteld door Square-Enix en de problemen zijn daar de oorzaak van. Via de Nowgamer laat Hiromichi Tanaka weten: “De PlayStation 3 heeft een gelimiteerd aantal aan geheugen in vergelijking met de PC. We willen een vergelijkbare versie zien te produceren, waardoor we data moeten optimaliseren zodat de console versie beter zal lopen. Het kost meer tijd dan we voorheen hadden verwachten.”
De PC-versie van Final Fantasy XIV zal dit jaar nog gaan verschijnen. De PS3 editie is uitgesteld naar 2010.
Sony heeft voor een klein geheugen gekozen zodat developers meer hun best gingen doen om de cell het werk te laten doen. Met moeilijke programmeertaal hoopten ze dat er geen ‘B-games’ werden gemaakt. Nu ziet Sony dat het geheugen toch tekort schiet. Ze hadden al een paar Mb die voor de XMB nodig was softwarematig vervangen.
Hopelijk gaat het hun wel nog lukken, want anders vind ik het jammer voor de spelers die de game voor de PS3 halen.
Een console werkt meestal anders dan een PC 😉 een console game maakt meer gebruik van de cache van de CPU dan de RAM geheugen :p De PS3 heeft dus veel geheugen door de CELL maar ze moeten daar door de game veranderen dat die de geheugen van de CELL gebruikt niet de RAM.
Jij snapt het tenminste en bent niet zo een gare fanboy die loopt te kwaken: “POS 3 is krap,” of zo iets achterlijks. KUDO`s voor jou. Ik heb ook nooit begrepen waarom ze de consoles geen 1 Gig mee hebben gegeven….
Dat geloof ik best ja, ik heb persoonlijk al nooit begrepen waarom beide consoles (360/PS3) toendertijd al met zo weinig geheugen uitgerust werden, het zou de prijs van de consoles hooguit met een $10 dollar hebben verhoogd om ipv 512MB er 1GB geheugen in te stoppen, het beperkt aantal geheugen is juist ook de meest beperkende factor waarom we ook niet zoveel 1080p games gezien hebben.