Aan alles komt een eind, ook aan deze preview welke zich baseert op de PlayStation 3. We hebben de hardware inmiddels zorgvuldig besproken en alle details bekend gemaakt die er op dit moment rondstruinen op het internet en ook daadwerkelijk bevestigd zijn door Sony. Nu komt misschien wel het belangrijkste voor de meeste mensen. Welke games mogen we verwachten? In dit artikel gaan we in op deze vraag en wel op een erg uitgebreide manier.
Dat het aanbod voorlopig laag is voor de PS3, kijkende naar de afgelopen maanden waarin heel wat games werden bevestigd, kan niet gezegd worden. Zo hebben we te horen gekregen dat, let goed op, Extreme, Project Psychic, Way of the Samurai 3, Hitsuji-Mura, Super Robot Wars, Unreal Tournament 2007, Killzone 2, Dark Sector, Alone in the Dark, Devil May Cry 4, Driver 5, Medal of Honor: Airborne, Mercenaries 3, Metal Gear Solid 4, Killing Day, Scarface: The World is Yours, Heavenly Sword, Formula 1, Fifth Phantom Saga, MotorStorm, I-8, NioH, Spider-Man 3, Stranglehold, The Getaway 3, Condemned, Eyedentify, Dog Tag, Dirty Harry, Gundam World, Metronome, Possession, Theseis, The Darkness, Psychopath, Tekken (6?), Project Delta, Redwood Falls, Project IM, Everybody’s Golf 5, Virtua Fighter 5, Warhawk en Gun zouden verschijnen op de next-gen console van Sony. Een hele mond vol dus, dat alle games zullen gaan komen is niet zeker maar de kans is wel zeer groot. Verder wordt ook veel gesproken over een eventueel vervolg in de Grand Theft Auto-franchise. Wat we precies mogen verwachten is niet bekend maar Rockstar, noch Take2 hebben bevestigd dat er een nieuwe GTA-game zal gaan verschijnen. Natuurlijk valt dit wel te verwachten. Over de meest interessante games welke in het lijstje staan en waar ook daadwerkelijk al informatie over beschikbaar is zullen we het in dit artikel over hebben.
Medal of Honor: Airborne
Medal of Honor heeft ondertussen al een rijke geschiedenis achter de rug. De eerste titels waren must-haves, maar op een gegeven moment vertrok een deel van het team wat een aantal middelmatige games opleverde. Toch bestaat er nog steeds veel hoop dat deze serie ooit weer geweldige games gaat afleveren. Jij vult in MOH: Airborne de rol van Boyd Travers in bij de Amerikaanse luchtmacht. Hier kom je bij de Airbone Division terecht . Deze luchteenheid heeft echt bestaan en het opgenomen tegen grote aantallen Duitsers. De game begint wanneer je in 1943 door de Airbone Division wordt ingezet in Sicilië. Jij, Boyd Travers moet uit een vliegtuig springen, wat nog een heel karwei zal betekenen. Wanneer je eenmaal levend op de juiste plek bent aangekomen kan jouw avontuur beginnen, of misschien wel verder gaan beter gezegd. Na je landing zullen er links en rechts wat mensen opduiken die zich in ieder geval in deze missie bij jou zullen voegen. Deze zullen volledig door de computer gestuurd worden zodat jij je voornamelijk enkel hoeft te richten op Boyd Travers.
Om de franchise weer groot te maken zullen er genoeg vernieuwingen aanwezig moeten zijn. Zo hebben we het afknallen van domme Duitsers nu onderhand wel gezien. Het is dan ook goed om te horen dat de intelligentie flink wordt verbetert. Zo kunnen de Oosterburen nu gebouwen van waarde inschatten. Wanneer een stenen bouwwerk in vuur en vlam staat zullen ze hier bijvoorbeeld niet snel in gaan, maar wanneer ze een groot leegstaand gebouw tegen komen zullen ze dit als een perfecte schuilplaats gaan gebruiken. Ook zullen ze ieder posities in nemen zodat het erg moeilijk kan worden buildings binnen te komen. Niet alleen de Duitsers maar ook je Amerikaanse kameraden zijn een stukje slimmer geworden. Zo zullen ze om hulp roepen wanneer ze in gevaar zijn of zich samen voegen waneer ze alleen rondlopen. Ook je kameraden zullen de waarde van een gebouw op een perfecte manier kunnen inschatten.
Strangehold
Stangehold wordt een geheel andere game waarin kleinschaligere, maar misschien wel nevenstaande actie een belangrijke rol op zullen eisen. Het spel zou draaien op de Unreal Engine 3 welke door Epic gemaakt is. Grafisch wordt het dus magistraal, de omgeving zou zelfs rechtstreeks af kunnen stammen van de John Woo films. In de 3rd person action/adventure game welke zich in Hong Kong en Chicago afspeelt zal Chow Yun-Fat de hoofdrol spelen. Hij zal tevens ook zijn stem lenen en zich betrekken bij het project. Verder zouden de omgevingen erg realistisch over moeten komen, zo vind je in een theehuis tafels, flessen met allerlei dranken erin welke je allemaal aan flarden kunt schieten. Houten tafels breken kapot en houtschilfers en stof vliegen in de rondte. De schade die je na een schietpartij aangericht hebt zou ten allen tijden zichtbaar blijven en dus niet weg verdwijnen in het environment zelf. Ook tegenstanders maken gebruik van de goede physics. Zo pakken zij objecten als tafels en dergelijke om zichzelf te beschermen. De actie zou op verschillende plekken op de wereld plaatsvinden. Zo zul je in Hong Kong te maken krijgen met een vloot een restaurant, een grote hangar en een drukbezochte markt.
Unreal Tournament 2007
Het lijkt niet eens zo lang geleden als we kijken naar Unreal Tournament welke in 1999 uit kwam. Het spel was objectief gezien de beste shooter die op dat moment verschenen was. Gezien de concurrentie van ID Software welke rond hetzelfde tijdstip met Quake III op de proppen kwamen ging het snel met beide. Unreal Tournament 2003 en 2004 volgde dan ook snel. Nu maken we echter een sprongetje naar het jaar 2006, het jaar van versie 2007. Ditmaal mag dan ook eindelijk de console genieten van deze losgeslagen shooter, de PlayStation 3 is de gelukkige.
Epic is niet de eerste de beste developer die we zomaar aan ons voorbij kunnen laten gaan. Zij staan namelijk garant voor de Unreal Engine 3 welke gebruikt wordt voor heel wat toekomstige/huidige games. Frame City Killer, Huxley, Brothers in Arms 3, Stranglehold, Elveon, allemaal games die simpelweg gebruik maken van de schitterende motor die ondersteuning weet te bieden op grafisch gebied. Om maar direct in te gaan op de belangrijkste eigenschappen van de game op dit gebied, ook HDR (High Dynamic Range) zal ondersteund gaan worden. Iets wat dus schitterende beelden kan veroorzaken op (High Definition) TV’s binnenkort. Maar waar het natuurlijk ook om draait is de gameplay. Wat wordt er vernieuwd aan de game en zijn er nog nieuwe game modes noodzakelijk? In principe zal het gaan om enkele vernieuwingen die eigenlijk voortborduren op de huidige geboekte successen. Het gaat hier namelijk om een soort van mix tussen versie 2004 en de game of the year edition van 1999. Belangrijk zijn altijd nog gebleken de Deathmatch partijen. Epic wil vooral dat er online meer gespeeld zal gaan worden in de head-to-head modi’s. Zo zullen de Team-Deathmatch, deathmatch en one-on-one modules zeker het licht weer gaan zien. Ook kun je weer online vlaggen naar hartelust gaan jatten in de Capture the Flag modus, daarnaast krijgen we ook de beschikking over de welbekende Domination mode. Al deze elementen vinden we dus ook weer terug in voorgaande versies maar waren vooral succesvol in de oudere versie van de shootergame. Eigenlijk zijn er te veel mogelijkheden in dit spel waardoor er nogal verwarring verstaan en veel verdeeldheid in het online spelen van het spel. Misschien is dit ook wel direct de reden waarom het nog niet echt aanslaat op het internet. Er zijn te veel modes welke gekozen kunnen worden en in feiten slaan ze allemaal wel gedeeltelijk aan. Quake III fixeerde zich echter nog vooral op de Capture the flag en de Free for all modes welke online nog steeds veel gespeeld worden. Omdat er verder vrij weinig mogelijkheden geboden worden is de keuze ook niet zo moeilijk en zijn de servers online voornamelijk identiek aan elkaar. Naast de genoemde functionaliteiten zal de assault mode ook weer terugkeren, deze vonden we ook in versie 2004 net als de onslaught mode welke een voertuigen zal gaan ondersteunen. Niet alles zal namelijk met de voet afgelegd gaan worden. Je zult namelijk een vehicle kunnen pakken (niet overal overigens) welke je kunt besturen, in UT2004 waren deze in mindere mate ook al aanwezig, maar nu hoopt de developer deze wat beter te kunnen integreren in de gameplay en er dan ook veel variatie mee op te kunnen bouwen. Ook de instagib mode welke in Unreal Championship 2 zo populair bleek te zijn zal zijn herintrede gaan beleven.
Helaas valt er over het arsenaal aan wapens nog niet veel te vertellen. De Unreal Championship 2 spelers die eventueel een overstap zullen maken naar het PlayStation 3 platform (of de PC misschien) zullen wel blij zijn met de introductie van het flak cannon. Dit kanon dat vooral gebruikt kan worden voor ‘massive destruction’ zal de nodige schade aan gaan richten in de levels. Daarnaast zullen de wapens zoveel mogelijk in balans gebracht, dit ook weer door middel van voorgaande ervaringen en wapens die men opgedaan/gebruikt heeft in het verleden. Natuurlijk hebben meerdere toetsen verscheidene uitwerkingen en kunnen special actions uitgevoerd worden. Om het spel nog wat leuker te maken zou het zelfs mogelijk zijn om met big heads te spelen en low gravity te gebruiken waardoor objecten heel anders reageren in een luchtledige omgevingen.
Zoals je ziet mogen we dus heel wat gaan verwachten van de PlayStation 3, gezien de mogelijkheden welke een grote stap voorwaarts zetten in de toekomst van de technologische vooruitgang is het kwijlen met de bek open natuurlijk. We zullen zien wat het allemaal zal gaan worden, in ieder geval valt er het nodige te vertellen over de next-gen console gekeken naar de 3 artikelen die mijn vingers hebben weten te produceren in de afgelopen week. Ik ben benieuwd naar hetgeen dat de lente, september, of is het toch de lente.. zal gaan brengen.