Feature: Lancering LOTR Online + interview met Jeffrey Anderon

thumbnail

Vrijdag 20 maart presenteerde Codemasters haar nieuwe MMORPG The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar. Het geheel vond plaats in de kapel van Kasteel de Haar in Haarzuilens, tijdens de Elf Fantasy Fair 2007. Na een welkomstwoord van de General Manager Benelux vervolgde de CEO van Turbine , Jeffrey Anderson, de presentatie door wat meer informatie te geven over het spel én door wat latere levels te laten zien. Op het evenement zelf had Codemasters een stand opgebouwd waar pers en bezoekers de game uit konden proberen. Daarnaast kregen Christiaan en Vincent namens Evilgamerz de gelegenheid om wat vragen te stellen aan Jeffrey Anderson. Dit interview lees je hieronder.

Je bent de directeur van Turbine. Wat was jouw bijdrage aan het maken van Lord of the Rings Online?
Dat hangt er vanaf in welke fase de ontwikkeling zit. In het begin maakte ik deel uit van het team dat het basisconcept heeft opgezet. Toen de ontwikkeling eenmaal op gang was heeft een groot aantal andere mensen het overgenomen, waarbij ik af en toe nog de helpende hand toestak, bijvoorbeeld bij het bepalen van details. Het maken van een game is een enorm project, dat maakt het lastig om individueel te kijken wie waarvoor verantwoordelijk is. Er werken zoveel mensen op de ontwerpafdeling, iedereen probeert het product op tijd af te krijgen. Aan het einde van het hele proces heb ik gewoon het spel zitten spelen zoals spelers dat thuis ook zouden doen. Hierdoor kon ik veel tips geven vanuit het perspectief van de consument, bijvoorbeeld dat bepaalde voorwerpen niet te vinden waren.

Dus je ging naar je werk om de hele dag te gamen?
Ik heb niet hele dagen gespeeld, was het maar zo. Maar ik geloof dat ik thuis wel ’s nachts door ben gegaan!!

De meeste mensen zullen zich de succesvolle filmtrilogie herinneren als ze voor het eerst van deze titel horen. Hebben
jullie hier rekening mee gehouden mij het maken van deze game, bijvoorbeeld door omgevingen en personages er net zo uit te
laten zien als in de films?

Onze licentie is gebaseerd op de boeken, en deze wilden we ook gebruiken, omdat we het verhaal achter de verhaallijn van de films wilden vertellen. De films behandelden maar een klein gedeelte van heel Midden Aarde. In een online spelwereld moet je alle gaten opvullen, je moet alle plaatsen tussen Bree en de Shire laten zien, enzovoort. Om dit voor elkaar te krijgen moet je de verhalen achter hetgeen dat in de films is verwerkt kunnen vertellen. Op artistiek gebied hebben Peter Jackson én Turbine uit hetzelfde material geput: boekillustraties, tekeningen van Tolkien zelf, kaarten en andere dingen uit de wereld van Tolkien. Dit zorgde ervoor dat er zeker een gelijksoortige ‘feel’ in de game en de film zit, maar wij gaan kijken alleen verder dan in de film.

Turbine heft de exclusieve rechten voor een MMORPG gebaseerd op The Lord of the Rings en The Hobbit. Betekent dit dat we hierop gebaseerde uitbreidingen of zelfs nieuwe games kunnen verwachten?
Er komt zeker een uitbreiding , de eerste staat gepland voor juni. Voor mensen die een abonnement hebben op de game zal deze uitbreiding gratis zijn. We zullen er een hoop nieuwe dingen in verwerkten. De officiële aankondiging gaat waarschijnlijk volgende week de deur uit. Voorlopig focussen we ons op de eerste uitbreiding, maar in de toekomst komen er zeker meer.

Elke nieuwe MMORPG wordt op dit moment vergeleken met het extreme succesvolle World of Warcraft. Wordt The Lord of the Rings Online de opvolger van WoW als het gaat om de positie van meest gespeelde game, of is dit een te grote stap?
Het hangt van de consument af of we World of Warcraft verslaan. Maar we hebben geprobeerd om de game zo toegankelijk mogelijk te maken voor nieuwe spelers. Daarnaast hebben we een lading nieuwe inhoud, gebaseerd op het werk van Tolkien, waardoor je dingen zult zien die je nog nooit hebt gezien. Maar het zal blijken of gamers de game leuk vinden, als dat zo is kunnen we inderdaad WoW verslaan.

Waarom Shadows of Angmar als subtitel, in plaats van bijvoorbeeld Rise of Sauron, een titel die een groter deel van het verhaal behandelt?
De launchversie van de game is gebaseerd op het eerste deel van The Lord of the Rings: vanuit de Shire oostwaarts richting Rivendell. Saruman en Sauron zijn niet echt aanwezig in het verhaal, maar een groot deel draait om de Nazgûl. En de leider van de Nazgûl was ooit koning van Angmar, dus dat verklaart de titel. Maar zodra er uitbreidingen komen zal de titel blijven veranderen, misschien komen we wel uit bij jouw suggestie…

Spelers kunnen diverse rassen kiezen: Dwarves, Humans, Elves en Hobbits. Kunnen we in de toekomst meer speelbare rassen, zoals orks en trollen, verwachten, of zullen we enkel met de ‘good guys’ kunnen spelen.
Vanaf level 10 krijgen spellers kans om ‘bad guy’ te zijn; ze krijgen de mogelijkheid om maximaal 5 monsters, Wargs, orks, Uruk Hái en Spiders, aan te maken. Zo kun je dus toch redelijk snel met de slechte rassen spelen.

Maar is een uitbreiding met slechte rassen mogelijk?
We zullen zowel goede als slechte beesten blijven toevoegen.

Monster Play focust op het gevecht tussen goed en slecht in Ettenmoors. Beïnvloedt de stand van deze strijd de gebeurtenissen buiten Ettenmoors, bijvoorbeeld door meer tegenstanders tijdens quests?
Niet direct, binnen Ettenmoors zul je wel voordeel ondervinden, maar daarbuiten niet. Het gaat om de spelwereld, niet om de verandering van de statistieken. We hebben erover nagedacht, technisch was het goed te realiseren. Maar als het gaat om de gameplay, bijvoorbeeld de prijsstijging van een voorwerp, zelfs als ik niet bij Monster Play betrokken ben, klinkt dat niet echt goed. We wilden niet dat Player-vs-Monster-spelers de uitkomst van het spel zouden bepalen.

Dus je vond het oneerlijk dat men de gevolgen zou ondervinden zonder er zelf invloed op te hebben?
Inderdaad, we wilden dat de PvP-spelers wel de voor- en nadelen zouden ondervinden, maar we wilden de PvE-spelers daar niet bij betrekken.

Tot slot een aantal keuzes:
Mensen of Dwergen??

Dwergen

Champion of Minstrel?
Champion, zeker weten

Spelen met een Fellowship of alleen?
Hmm, lastig. Het hangt er vanaf wat ik aan het doen ben. Ik ga voor alleen.

Bedankt voor dit interview

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx