Op dinsdag 18 oktober was het zover: mijn eerste perstrip op naam van EG. De bestemming was EA World in Utrecht, waar EA een aantal nieuwe games aan de pers zou tonen. Jeroen arriveerde veel te vroeg om mij op te halen, maar om er alvast in te komen voelden we nog even Serious Sam aan de tand. Klokslag 15.00 uur gingen we op weg naar Utrecht, alwaar we een halfuurtje te vroeg aankwamen. Iets over vieren ging de deur open en gingen we op weg naar het bordje pers om onze persbadges op te halen. Met dit kleinood opgespeld gingen we hoopvol op weg naar de eerste rij testconsoles om allereerst Harry Potter & de Vuurbeker aan de tand / toverstok te voelen. Maar mijn duimen stonden nog gefixeerd op de PC en de controls waren niet al te vriendelijk, dus deze eerste sessie liep uit op een fiasco.
DS vs. PSP
Maar gelukkig had EA nog een scala aan andere games neergezet om aan ons oordeel te onderwerpen. Enkele van die games waren aanwezig op de Nintendo Dual Screen en PlayStation Portable. Zelf had ik voor dinsdag nog niet de gelegenheid gehad om beide handhelds naast elkaar te leggen, dus dat kon gelijk gebeuren… Het paradepaardje van EA Sports, FIFA06 was op beide toestellen te spelen, wat mooi vergelijkingsmateriaal opleverde.
De DS heeft, zoals velen zullen weten, 2 schermen aan boord, waarvan 1 touchscreen. Een sportgame als FIFA maakt weinig gebruik van deze optie, iets wat dus de schermgrootte tot de helft reduceert. De PSP daarentegen, heeft 1 duidelijk scherm waarop de grafische kwaliteiten goed tot uiting kwamen. Grafisch is de PSP toch echt de betere van de twee, de DS is op dit gebied gewoon wat minder. Racegames zijn op beide handhelds te spelen, waarbij er gameplaytechnisch weinig verschil in zit. Maar voor zover wij hebben kunnen zien is de PSP toch grafisch beter dan de DS.
Console wars…
FIFA06 was eveneens speelbaar op de consoles, waar de strijd tussen de PlayStation 2, Xbox en GameCube onverminderd doorgaat. Een aantal games waren alleen voor de PS2 en de Xbox, maar games zoals de Sims 2 en James Bond: From Russia with Love waren voor alle consoles aanwezig. De gelegenheid deed zich dus voor om ook deze consoles even naast elkaar te leggen. Na een aantal verwoedde pogingen om de controller van Nintendo’s GameCube onder de knie te krijgen gaven we de moed op en kwamen we tot de vroege conclusie dat deze console de mindere is van de drie. Grafisch het allemaal een tikkeltje minder en de controller is op een één of andere manier meer geschikt als kauwspeeltje voor de hond dan om een fatsoenlijk potje mee te gamen.
Dan houden we de PlayStation en de Xbox over…. Tja, er zijn mensen die roepen over de PS2 en er zijn mensen die kwijlen boven een Xbox. Ik kan zelf niet echt een duidelijk oordeel vellen, al vind ik de controller van de Xbox ietsje handiger, omdat die maar 2 triggers heeft, terwijl de PlayStation daar in totaal 4 knoppen heeft zitten. Maar iets langer testen levert misschien weer wat anders op.
Next…
En met dat woord komen we gelijk op één van de speciale gebeurtenissen tijdens dit evenement. Er was in de hal namelijk een balkon met afscheidingswanden, waarvan de toegang angstvallig werd bewaakt door mensen van EA. Op een gegeven moment werd ons eindelijk verteld wat er te gebeuren stond… Het ging om iets waarvoor we als pers onze persbadges bij de hand konden houden. Men had namelijk 2 games, Tiger Woods PGA Tour 06 en Need for Speed: Most Wanted, speelbaar staan op 1 van de next-gen consoles: de Xbox360. Zoals te verwachten viel waren de rijen hiervoor behoorlijk lang en duurde het even voordat we naar boven mochten.
Maar het was het wachten waard: de graphics van de getoonde games waren ronduit prachtig, het kastje is volgens mij tot heel wat in staat… We begonnen aan de linkerkant van het ‘hok’, waar 2 consoles (wel achter slot en grendel) klaarstonden met de game Tiger Woods PGA Tour 06. Golfgames zijn altijd leuk als welkome afwisseling op de dagelijkse gamesleur.
Na wat gerotzooid te hebben over hoe we die bal nou richting eerste hole kregen, vloog de eerste bal met een prachtige swing met een birdie naar de green, om daar mijn slag af te maken met 4 onder par… Deze game zag er prima uit, maar of het spel na 18 holes nog steeds zo leuk is… Aan de andere zijde waren nog eens 2 consoles geparkeerd met daarop NFSU: Most Wanted. Deze racegame zag er ook weer heerlijk uit en het spel speelde lekker. Het spel had nog wel last van wat vastlopers en bugs, zo vertelde een medewerker van EA ons. Maar dit zou in de retailversie opgelost worden. Dit deel van de persevenementen was voor ons zeker geslaagd, op het lange wachten na. De Xbox360 heeft zeker weten hele strakke graphics in huis en we vonden het heel leu8k om dit even te mogen testen…
Aan de andere kant van het pers-only gedeelte (waar we nogmaals een hele tijd voor in de rij konden gaan staan) bleek nog iets veel spectaculairders te staan: Black…. Deze shooter voor de PS2 en Xbox werd getoond door een van de Engelssprekende developers van Criterion. Met Black wil men ‘back to basics’ met het shootergenre. Geen team-based gedoe, geen sneaky shit, gewoon schieten zoals het ooit bedoeld is. En waar begint een goede shooter?? Bij de wapens natuurlijk… Criterion heeft met een team urenlang op de schietbaan doorgebracht, om het gevoel te krijgen van hoe de wapens klinken en voelen. Omdat de wapens bij de meeste shooters 25% van je scherm innemen heeft men voor Black een aantal mensen op wapenmodels en reloadanimaties gezet zodat die zo realistisch mogelijk overkomen. Over de titel en het verhaal werd niet veel gezegd, behalve dat het zal gaan over de crème de la crème van de special forces, de Black Ops. Dit klonk allemaal veelbelovend en spectaculair, maar we wilden ook eens wat zien…. Nou, dat geschiedde maar al te snel. Hoewel de game, voor zover wij konen opmaken uit het verhaal, nog maar op 60% van het uiteindelijke grafische niveau zit zag het er nu al helemaal geweldig uit. De Havoc physics engine is vanaf februari volgend jaar afgeschreven als Black gereleased wordt, want zo ongeveer alles in de omgeving reageert mee en doet iets als je er wat wapens op loslaat.
Als extreem voorbeeld werd een vijand die om een hoekje zag genomen. Het is volgens de makers mogelijk om je kogelregen op een voorwerp af te laten ketsen, waardoor deze de hoek om gaat en het hoofd van de tegenstander perforeert. Last van mensen in een gebouw die je blijven bestoken, maar kun je ze niet raken?? Knal gewoon wat stukken muur kapot en taddaaa: daar zijn ze!! Na het einde van het eerste level kregen we de gelegenheid om het kwijl van de vloer te vegen en vervolgens wat vragen te stellen. Na de tovertrucs met de stukken muur was mijn interesse gewekt naar de mogelijkheid om gebouwen volledig van de kaart weg te vagen. Als antwoord kreeg ik kort maar krachtig dat je wel hele stukken kunt slopen, maar dat er altijd een deel overblijft, aangezien er anders niks van het level overblijft. Jeroen stelde nog de vraag of men plannen had voor een PC versie, maar dit werd beantwoord met een glashard ‘nee’, omdat Criterion alleen consolegames ontwikkelt. Helaas dus… Na deze korte vragenronde was de verbazingwekkende presentatie afgelopen. Met knikkende knieën van spanning daalden we de trap naar de normale gameswereld af, om daar nog eens met open monden uit te roepen dat Black absoluut een prachtgame gaat worden en ik er bijna een PS2 of Xbox voor zou aanschaffen…
Feature: Evilgamerz @ EA World report 2.2 (klik)