Snelle port…
Farworld Pioneers zullen sommigen wellicht al kennen van de PC. Het spel kwam namelijk begin 2023 al uit voor dat platform na heel wat testfases doorgemaakt te hebben. Het spel was echter volgens velen nog altijd niet af, en dat terwijl men nu al een port naar de console maakt. Of dat goed afloopt ervaarden wij dan ook toen we de game in handen kregen.
Dit spel is een open-wereld galactic sandbox game die niet te verwarren is met een simpele adventure of platformer. De gameplay oogt zo misschien wel wanneer je de graphics en video’s in vogelvlucht voorbij ziet komen, maar dat is het zeker niet. Deze game draait namelijk om het opbouwen van je kolonie. Dit kan zowel offline als online met vrienden of vijanden. Je kunt samenwerken maar ook elkaar aanvallen. In den beginnen word je een beetje aan de hand genomen en wordt je laten zien hoe je resources kunt verzamelen door hout te hakken bijvoorbeeld. Je kunt hout haken maar ook mineralen minen of voedsel vinden. Je kunt zelfs kippen neerslaan om er zo een hapje van te maken. Hier heb je echter wel gereedschappen voor nodig. Zo kun je een bed maken om in te slapen, muren bouwen om langzaam een huis te bouwen, deuren in het luchtledige plaatsen en een stockpile neerzetten waar je compagnons resources kunnen dumpen. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Omslachtig en onnodig complex
Met eindeloze mogelijkheden hebben we ook direct een punt te pakken, want na de zeer korte tutorial waarin je slechts ‘n houten muur bouwt en je maatje aan het werk zet word je gelijk in het diepe gegooid. Je kolonie heeft voedsel nodig, heeft het koud en je wordt aangevallen door vleermuizen en allerlei draken die voorbij komen. In het begin zul je nog bij je basis in de buurt blijven maar al snel zul je langzaam van je basis weg geraken om zo resources te vinden en om steeds meer medestanders tegen te komen die je helpen en ook grondstoffen voor je kunnen verzamelen. Maar al snel zul je, vooral online, ook tegenstanders tegenkomen die proberen je basis en kolonie uit te roeien. Dat klinkt allemaal vrij interessant en een beetje real time strategy-achtig, maar dat is het allerminst. Met je inventory kun je een pistool oproepen of juist hakken met een bijl. Maar je kunt ook je maten voorzien van wat gereedschappen. Je kunt zelfs je eigen groentes verbouwen! Mogelijkheden te over dus.
Maar dan komen we bij de uitvoering, en daar slaat de game op de console helemaal de plank mis. De controls zijn namelijk zo tergend verwarrend en onduidelijk, dat je constant aan het vechten bent met de mechanics. Hoe selecteer je een inventory item, wanneer moet je de analoge stick gebruiken en wanneer de D-pad? Hoe kun je weer terug naar het selecteren van je inventory en wanneer moet je een actief object nu gebruiken? Het is allemaal zo omslachtig en onduidelijk, dat je al snel zult opgeven. De graphics helpen daarbij ook niet mee, want het selecteren van een character is van hetzelfde niveau en bijna ondoenlijk. De ene actie moet met L1, de andere met de D-pad omhoog, het is om gek van te worden zo onduidelijk en omslachtig, en het went maar heel langzaam. Dan spring je met kruisje, dan weer met L2, om gek van te worden! Ik ben er zelfs na uren nog steeds niet achter gekomen hoe de D-pad (beneden) en L1-combinatie werkend gekregen kan worden om je boekje te openen. Het selecteren van items in je inventory; Het is gewoon allemaal niet gemaakt en geoptimaliseerd voor de console en werkt simpelweg niet.
Zoals gezegd helpen de graphics ook niet mee, want je ziet soms bij het plaatsen van nieuwe objecten door de bomen het bos niet meer. Je ziet objecten door elkaar heen staan en characters zijn vaak ook een sta-in-de-weg. De DOS-achtige pixelated graphics zijn daarentegen wel leuk uitgewerkt, maar de user interface en HUD zijn wat dat betreft dan weer chaotisch en slordig in elkaar gezet. Waarom zou je je kolonie ook willen verbergen? Icoontjes zijn daarnaast onduidelijk en je wordt overspoeld met teksten en acties die bij elk object dat je aanraakt weer variëren. De 2D open-wereld is eigenlijk het enige dat mij echt kon bekoren en wat redelijk varieert door de wolken, regen en sneeuw die voorbij zweven. Qua audio mag de soundtrack er weldegelijk wezen. Deze is sfeervol en voelt een beetje post-apocalyptisch in combinatie met space-achtig aan.
Nadat je wat uurtjes in het spel gestoken hebt komt Farworld Pioneers pas echt tot leven. Gebouwen en elementen worden groter en wapens worden extremer. Je bouwt bijna hele kastelen die er futuristisch uitzien. Je kolonie groeit en vijanden bouwen zich meer op, al dan niet moet je meer samen gaan werken. Echter was bij mij toen de zin al aardig over wegens de kritieke punten van het spel welke het echt verpesten. Op de PC was het spel al een licht problematische game, op de console is het letterlijk een chaos. De controls en gameplay werken zeer omslachtig, grafisch is het onoverzichtelijk en met zo nu en dan hangende schermen ben je vaak bang dat de game gaat crashen. Farworld Pioneers is dan ook een game waar je stevig doorheen moet bijten en veel tijd voor moet nemen, wil je tot de goede kern van het concept komen. Die zit wel snor en herbergt zelfs tientallen uren aan gameplay. De uitwerking echter laat veel te wensen over, waardoor je al snel het bijltje erbij neer zult laten vallen. Bij een game waar je al snel in het diepe gegooid wordt, moeten genoemde elementen gewoon goed op elkaar aansluiten, anders raak je de aandacht al snel kwijt, en dat laatste is precies wat hier gebeurt. Mocht je het spel toch niet uit je hoofd willen zetten, probeer dan vooral de PC-versie, al mogen duidelijk zijn dat ook die editie verre van perfect is.