Eind 2008 wist Bethesda de Fallout franchise succesvol om te zetten naar een hedendaags formaat en succesvol was het. De game werd alom bejubeld en het was dan ook een groot succes en nu is het tijd voor een vervolg. Fallout: New Vegas wordt echter niet door Bethesda gemaakt, maar door Obsidian Entertainment. Hoewel dit misschien zijn twijfels oproept, is het wel belangrijk dat een groot deel van de mannen van Obsidian vroeger verantwoordelijk waren voor Fallout 1 en 2. De serie heeft dus min of meer zijn weg teruggevonden naar zijn oude baasje.
Wild West
Het eerste dat aan Fallout: New Vegas opvalt is dat er eigenlijk weinig opvalt. De game lijkt heel erg op zijn voorganger Fallout 3. Dit is niet raar, gezien het feit dat deze op eenzelfde engine is gebouwd en ook dat de complete opbouw van het spel gelijk is gebleven. De game zal zo’n typische “stand alone addon” worden. Maar dan wel een flinke addon met overgewicht.
Wees echter niet bang dat dit een grote deja vu trip wordt, want er is gelukkig wel zat variatie te vinden. Laten we beginnen met de locatie: dit keer speel je niet meer rondom Washington, maar rondom het gesloopte Las Vegas. Het mooie is, dat in het Fallout universum, Vegas een stuk minder hard getroffen is door de nucleaire oorlog dan Washington. Je begeeft je niet in een wereld die tot op de grond toe gesloopt is. Toegegeven, Vegas is behoorlijk toegetakeld, maar het is helemaal niet meer zo’n dode bedoeling als voorheen. Daarnaast is er ook nog een ding dat de sfeer een stuk anders maakt: je bevind je in het wilde westen en de bevolking laat het je merken.
Stealth
Als je de game begint blijkt dat jij een flink toegetakeld slachtoffer van een of ander misdrijf bent. Jij ligt ergens in de goot en wordt door een ietwat duistere dokter opgelapt. Dit geeft natuurlijk de perfecte gelegenheid tot het uitkiezen van een uniek uiterlijk voor jouw personage en deze kun je dan ook tot in den treuren tweaken. Een leuke toevoeging is de mogelijkheid tot het aanpassen van de leeftijd van je personage. Je kunt nu dus ook met een ouwe knar de woestijn instappen. Jammer genoeg zal dit geen invloed hebben op het verloop van sommige gesprekken, wat tot nu toe wel een gemiste kans lijkt te zijn.
Eenmaal opgelapt en wel kun je de wijde wereld instappen en dit gebeurt natuurlijk volgens de bekende (Bethesda) traditie met een indrukwekend uitzicht op je nieuwe wereld. Hierna kun je gaan en staan waar je wilt en zelf quests aangaan. Een belangrijke nieuwe toevoeging is de mogelijkheid veel missies uit te voeren zonder ook maar een druppel bloed te spillen. Dit zal voor de nodige variatie moeten zorgen in missies en zal in combinatie met de bestaande gameplay uit Fallout 3, zoals het terugkerende VATS systeem, dan ook voor een groot aantal mooie missies gaan zorgen.
Super Mutant Radio
Een goed voorbeeld hiervan is een missie waarbij je bij een radio installatie zal moeten inbreken om deze uit te zetten. Deze radio installatie zendt namelijk een signaal uit dat alle super mutanten laat verzamelen. Je kunt er nu voor kiezen om guns blazing naar binnen te rennen en het gevecht met deze krachtpatsers aan te gaan, of je kunt naar binnen sneaken en het radiosignaal veranderen zodat de super mutants elkaar aanvallen. Dergelijke mogelijkheden in missies zorgen dan ook voor extra afwisseling die het des te leuker zal gaan maken.
Overigens ook een leuke toevoeging is de hardcore mode. Deze is toegevoegd om Fallout veteranen toch wat extra uitdaging te bieden. Hierbij dienen spelers dan ook meer aandacht te moeten besteden aan hun water en rad-away voorraden en voorzichtiger te werk moeten gaan, aangezien hun health packs minder hitpoints healen.
Fallout: New Vegas lijkt dus een zeer interessante game te worden die voor de fans een welkome toevoeging aan de franchise zal zijn. Hoewel de game op sommige vlakken, zoals bijvoorbeeld graphics, enigszins verouderd overkomt, zal de game waarschijnlijk weer die vertrouwde kwaliteit van zijn voorganger bezitten en dus ook weer goed een topper kunnen worden.