Escape String

thumbnail

Simpel maar toch complex genoeg

Toen ik Escape String als beschikbare game voor review voorbij zag komen dacht ik gelijk aan Retro Machina. Niets bleek minder waar want Escape String is net wat anders. Het betreft een minigame waarin je een vrij uniek game-concept zult tegen gaan komen.

Je ziet het vaak bij indie games dat het concept totaal anders is dan de standaard triple-A games. Maar hoe zit de game qua gameplay precies in elkaar? Het is vrij simpel; Je bestuurt een robotje door een bepaald parcours heen. Hierbij moet hij over gaten heen springen, bukken onder objecten door en vijanden zien te ontwijken die voorbij komen. Dit kun je doen door een commando-string te maken. Dit zijn simpele commando’s, namelijk boven, links, rechts en naar beneden. Je moet echter inschatten hoeveel stapjes nodig zijn voordat hij gaat springen bijvoorbeeld. Je kunt je strings verdelen over 3 verschillende fasen, waardoor je niet in een keer alle commando’s hoeft in te geven. De levels zijn hierbij vrij kort en wisselen qua moeilijkheidsgraad. Het ene level doorloop je in 20 seconden, vervolgens moet je wat meerdere strings aan elkaar breien. De uitdaging is soms om de strings die vrijwel goed gingen, te onthouden, maar de game weet het klaar te krijgen om die inschattingen goed te kunnen onthouden, zonder al te veel inspanning te moeten doen. Uitdaging is verder om het level te voltooien in zo min mogelijk inputs. Hiermee kun je extra suits verdienen, wat overigens verder 0 toegevoegde waarde heeft.

In totaal zijn er 40 verschillende levels, waarbij ik zo’n anderhalf uur bezig ben geweest om alles te voltooien. Vervolgens is de herspeelbaarheid vrijwel 0. Je kunt weliswaar proberen om met zo min mogelijk inputs en 1 string de levels te voltooien, maar echt uitdaging biedt dat niet. Voor de trophy hunters is dit een game waarmee je ongekend snel meerdere gouden trophies kunt binnen hengelen. Daarbij voltooi je de Platinum ook in een ongekend tempo. Of dat een voordeel is, is natuurlijk discutabel, maar de trophy hunters zijn hier natuurlijk vrij content mee. Of het dan ook een lokkertje is weet ik niet. Voor een bedrag van nog geen 10 Euro voor dit spel wellicht wel. Om het verhaal zal het in ieder geval niet gaan. Dat is flinterdun, met enkel tussen de levels door een single line of text. Het idee lijkt me dat de robot probeert te ontsnappen uit de productielijnen, maar echt duidelijk werd het mij eerlijk gezegd niet.

Geconcentreerd spelen zonder hersenkrakers

Qua graphics oogt het spel op zich prima, maar weinig bijzonder. Er zit een soort van korrel-gradient over de game heen, welke het wat ouderwetser maakt. Het error-scherm wanneer je faalt in je string is duidelijk en qua audio zul je opmerken dat de achtergrond soundtrack rustgevend is en de geluiden van de robot verre van irritant. Niets haalt je uit de concentratie en het uitvoeren van elke string leert je weer nieuwe dingen. Handig zou het zijn als je strings kan opslaan en naderhand kunt bewerken zodat je ze niet hoeft te onthouden, maar gezien de compactheid van de levels is dat niet zo’n probleem. Leuk wordt het tevens wanneer je een tegenbeeld van je character in het level hebt zitten welke je dient uit te schakelen. Door soms bewegingen tegen de muur te maken welke je opponent wel kan uitvoeren kun je ze vaak wel redelijk snel het ravijn in lokken of tegen een stroomobject aan laten lopen.

Je wisselt in de game van simpel naar complexere, moeilijkere levels, maar moeilijk wordt het spel eigenlijk nooit. De eerste 10 levels knal je door binnen ‘n kwartiertje en daarna wisselt de game moeilijke levels af met makkelijke. De introductie van nieuwe vijanden of obstakels wordt vaak met een makkelijk level geïntroduceerd, waarna je een combinatie krijgt van eerdere obstakels die je moet zien te overwinnen. Het game concept is het grootste pluspunt van de game, want dat is ‘verfrissend’. Dat het spel verder kort is en misschien wel een tikkeltje te makkelijk uit te spelen valt, nemen we daarmee dan maar voor lief. Het verzamelen van suits en het optimaal behalen van levels vormt geen toegevoegde waarde, maar ben je op zoek naar een simpel spelletje dat toch licht uitdagend is, maar ook nooit te moeilijk wordt? Dan is dit de perfecte afleiding in je toch al drukke leventje.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Puzzel | Release: 27-10-2022 | Uitgever: 7 Raven Studios | Ontwikkelaar: Totalconsole
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 7.5 | Replay: 5.0
    7.0
    + Erg leuk puzzel-concept
    + Toegankelijk en ontspannend
    + Platinum trophy binnen anderhalf uur
    - Beetje te makkelijk en kort
    - Verdienen van suits heeft 0 toegevoegde waarde
    -

    5 2 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx