Een woordvoerder van Sony heeft vorige week bekend gemaakt dat er in totaal al zo’n 15.000 dev-kits zijn uitgegeven van de PlayStation 3. In januari waren dit er nog slechts 4000. Hierdoor lijkt het er dus op dat de games dan eindelijk geproduceerd en daadwerkelijk goed getest kunnen worden op een kant-en-klare next-gen console. Rond het 2e kwartaal van dit jaar zou zelfs nog een dev-kit gaan verschijnen van de PS3. Deze zou in volle glorie de kracht gebruiken van de PS3. Vooral bepaalde technieken als het gebruik van de omliggende processoren van de PS3 werd gezien als een tijdrovend probleem, niet alleen voor de developers…
Uiteraard kan geen enkel systeem zonder een main processor. De processor zorgt voor de verwerking van de berekeningen die gedaan moeten worden. Bij de PlayStation 3 zal dit echter iets anders gaan verlopen dan normaal het geval is. De nieuwe Opteron cpu’s van AMD zijn een beetje vergelijkbaar, maar dan in een grootschaligere vorm. De Cell processor bestaat namelijk uit 8 SPE’s (Synergistic Processing Elements). 7 hiervan zijn er actief en de 8e is in principe een soort van reserve voor als er ooit een zou uit vallen of defect zou raken. Deze neemt dan automatisch het werk van een ander over en vormt dus een alternatief. De kloksnelheid die door de Cell processor wordt behaalt loopt op 3.2 gigahertz. De hoeveelheid cache, waarop dus berekeningen tijdelijk opgeslagen kunnen worden en snel weer oproepbaar zijn, ligt op 512KB per core. De processor zou volgens Sony goed zijn voor een totaal van 218 gigaflops aan floating point-berekeningen. Uiteraard moet het nodige tijdelijk opgeslagen worden door het benaderen van het systeemgeheugen (RAM). Echt veel geheugen is er niet aanwezig maar met een capaciteit van 256MB XDR geheugen dat een bandbreedte behaalt van maarliefst 25.6 GB/s zou dit moeten volstaan.