SEGA Europe Ltd. en SEGA of America, Inc. hebben vandaag Empire: Total War aangekondigd, het revolutionaire nieuwe deel van Total War, de enorm succesvolle RTS-franchise van The Creative Assembly die al meerdere malen is bekroond. Empire: Total War bevat nog steeds de voor RTS toonaangevende 3d-gevechten, de enorme turn-based campagnekaart en de rijke historische sfeer. Daarnaast maakt het spel voor het eerst in de geschiedenis van de serie gebruik van 3d-zeeslagen.
Empire: Total War speelt zich af in de 18e eeuw: een turbulent tijdperk dat tevens de grootste populariteit geniet bij de trouwe fans van Total War. Deze periode werd gekenmerkt door wereldwijde conflicten, revolutionaire hartstocht en technologische vooruitgang. Met thema’s als de industriële revolutie, Amerika’s strijd om onafhankelijkheid, de race om controle over de oosterse handelsroutes en de globalisering van oorlog op land en zee belooft Empire: Total War één van de rijkste en meest dynamische RTS-games aller tijden te worden.
Empire: Total War introduceert 3d-zeeslagen binnen de Total War-franchise. Pc-gamers kunnen op intuïtieve wijze het commando voeren over enorme vloten of geïsoleerde schepen. Dit alles gebeurt op zeeën met buitengewone water- en weerseffecten, die het verschil kunnen maken tussen een glorieuze overwinning of een smadelijke nederlaag. Ransel de vijand af met kanonvuur, kom dichterbij om het schip te enteren en voer het commando over je mannen op het dek, die verwikkeld zijn in handgevechten om het schip onder controle te krijgen. Naast de revolutionaire introductie van zeeslagen zien we in Empire: Total War tevens verbeteringen voor de 3d-gevechten en de turn-based campagnekaart, die zo kenmerkend zijn voor de Total War-serie. Real-time gevechten vormen een nieuwe uitdaging dankzij de toevoeging van kanonnen en musketten. Spelers moeten nieuwe formaties en tactieken leren, omdat kruit binnen de oorlogsvoering een steeds grotere rol is gaan spelen. En op de campagnekaart – voor velen het hart van Total War – vinden we nieuwe, verbeterde systemen voor handel, diplomatie en spionage met agenten, een verfijnde en gestroomlijnde UI, verbeterde adviseurs en schaalvergroting op basis van de rijkdommen van India, de turbulentie in Europa en het onaangeboorde potentieel van Noord-Amerika.
“Empire: Total War is voor de serie een enorme, revolutionaire stap. We vinden het fantastisch om echte 3d-zeeslagen te introduceren, iets wat de games van Total War een totaal nieuwe dimensie geeft”, aldus Mike Simpson, Studio Director van The Creative Assembly en de geestelijk vader achter de Total War-franchise. “We zijn met recht enthousiast over het effect van de zeeslagen en de schaal waarop er verbeteringen zijn aangebracht in het hart van het spel: de gevechten op land en de campagne. Dit wordt ongetwijfeld de grootste en beste Total War-game die we ooit hebben gemaakt.”
Empire: Total War wordt reeds meer dan een jaar in het geheim ontwikkeld in de studio van The Creative Assembly in Horsham. Het bedrijf is van plan om het spel in 2008 uit te brengen.