De Famitsu van september heeft diverse informatie gegeven rondom Final Fantasy XIV voor de PlayStation 3. Zo zal het spel heel anders worden dan diens voorganger, XIII, welke volgend jaar zal verschijnen in Europa. De rassen in het spel zullen een zelfde look hebben als de huidige rassen, maar zullen wel herontworpen gaan worden. De Galka-achtige karakters die in de trailer gezien konden worden zullen niet Galka genoemd worden, maar krijgen een andere naam.
Het spel zal daarnaast heel anders spelen dan voorheen. Het spel draait om character groei, en niet meer om experience punten en leveling. Deze features zullen dan ook niet meer terugkeren in deze editie. Een geheel nieuw systeem zal echter wel ervoor in de plaats komen. Square-Enix wil ervoor zorgen dat ook nieuwe spelers de vrijheid krijgen om te doen en laten wat ze willen. De groei verloopt geleidelijk naar mate het karakter quests uitvoert en ook het verhaal zal weer ondersteuning krijgen van cut-scenes en dergelijke.
Square-Enix maakt het straks mogelijk om met vrienden de game te spelen. Er kunnen reguliere battles plaatsvinden tegen enkele tegenstanders, maar ook tijdens quest kun je gebruik maken van parties en vechten tegen meerdere opponenten. De muziek van het spel zal verder gecomponeerd worden door Uematsu. Het spel zal volgens de ontwikkelaar het MMO-genre heruitvinden. We mogen dan ook heel wat verwachten.