Nog net voor de lancering van Star Wars Battlefront II heeft EA besloten met DICE de micro-transacties uit de game te halen. Volgens EA moet eerst gekeken worden naar het progressiesysteem van de game voor het microtransacties-systeem losgelaten wordt. Er heerst veel kritiek op de progressie van de game, daar waar je veel uren moet steken in de game om steeds beter te worden en vette karakters vrij te spelen.
EA laat weten dat het haar doel is om de best mogelijke game aan te bieden aan de spelers, vooral de fans van Star Wars. Volgens EA is er echter heel wat kritiek geweest op het design van de game. Zo kunnen spelers oneerlijke voordelen kopen in de game, terwijl anderen daar veel tijd voor moeten investeren. Volgens EA is het allemaal erg uit de hand gelopen, iets wat niet de bedoeling is geweest. In het officiële statement zegt men de ingame aankoopmethodiek momenteel te zullen sluiten tot nader order. Het balanceren en tuning van de game balans is nu de hoofdprioriteit. Het aankopen van ‘crystals’ zal later wel weer mogelijk gemaakt worden wanneer de wijzigingen aangebracht zijn.