EA’s Roy Schneider heeft gezegd dat men de games Call of Duty 4 en Gears of War 2 ter inspiratie heeft bekeken en gespeeld om het spel Army of Two: The 40th Day beter te kunnen ontwikkelen. Volgens de man heeft men de Army of Two campaign mode langs die van Call of Duty 4 gelegd en uit onderzoek is gebleken dat EA’s game meer features had dan COD4. Echter bleek de uitwerking niet geheel naar wens, waardoor Call of Duty 4 nu een veel sterkere titel is op de markt. Hierdoor heeft de ontwikkelaar bekeken wat er beter kan in hun nieuwe game. Het draait niet om duizenden nieuwe features, maar om het uitwerken van de nieuwe features en deze optimaliseren.
Verder zegt de woordvoerder via de VG247 dat Gears of War 100% draait om het shooting aspect. Maar EA wil met hun game wat meer de nadruk leggen op samenwerking en tactiek. “Dat is wat ons zal onderscheiden van Gears of War 2, het spel zal meer diepgang krijgen met de co-op content. Het gaat om het ontwikkelen van nieuwe features en het verbeteren van de huidige, al bestaande features.”
klinkt niet echt boeiend, vind het concept gewoon niet leuk. army of 2 ligt hier ook nog weg te rotten, 1 keer gespeeld ;P