EA blijft patenten beschikbaar stellen om toegankelijkheid te verbeteren

thumbnail

Electronic Arts, toonaangevend op het gebied van digitaal interactief amusement, blijft inclusieve en toegankelijke videogames stimuleren middels het publiekelijk beschikbaar stellen van een gebruiksvriendelijke analysetool voor lichtflitsgevoeligheid. Daarnaast belooft het bedrijf nog vier toegankelijkheidsgerelateerde patenten voor videogames openbaar te maken, die helpen om in-game barrières voor spelers weg te nemen.

De analysetool voor lichtflitsgevoeligheid, genaamd IRIS, is ontwikkeld door EA als onderdeel van de voortdurende inzet voor ‘Positive Play’. De tool analyseert en identificeert automatisch frames in video’s die mogelijk van invloed kunnen zijn op spelers die gevoelig zijn voor lichtflitsen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie worden wereldwijd ongeveer 50 miljoen mensen getroffen door lichtflitsgevoelige epilepsie, waarbij elk jaar vijf miljoen mensen worden gediagnosticeerd.

IRIS is gemaakt met het oog op toegankelijkheid en biedt analyses die snel te begrijpen zijn voor mensen die visuele digitale content ontwikkelen. De tool maakt het eenvoudiger om de content te controleren op lichtflitsen of snel veranderende ruimtelijke patronen. Dit betekent ook dat ontwikkelaars de kans hebben om content vroeg in het ontwikkelingsproces te testen op mogelijke problemen met lichtflitsgevoeligheid. IRIS is al gebruikt voor bepaalde content binnen titels zoals EA SPORTS™ Madden NFL 24, EA SPORTS FC™ 24 en EA SPORTS™ WRC. Het bedrijf heeft plannen om het gebruik ervan in de toekomst uit te breiden naar een breder scala van visuele content. De code voor de software is hier te vinden.

Naast het openbaar beschikbaar maken van IRIS stelt EA ook technologie uit vier andere patenten beschikbaar voor gebruik zonder royalty’s. Hiermee bouwt het bedrijf voort op zijn patentbelofte om toegankelijkheid te verbeteren. De belofte, waar in augustus 2021 voor het eerst over werd gesproken, biedt concurrenten en ontwikkelaars gratis toegang tot toegankelijkheidsgerelateerde patenten en technologie. Het is onderdeel van EA’s voortdurende inzet voor ‘Positive Play’ en het verminderen of wegnemen van zoveel mogelijk toegankelijkheidsbelemmeringen in videogames. De vier patenten die worden vrijgegeven zijn:

  • Geautomatiseerde overname van spelerscontrole – Een systeem dat automatisch detecteert wanneer een speler stopt met spelen en het door de speler bestuurde personage omzet in een systeemgestuurd personage dat zich voegt naar de speelstijl van de speler. Deze technologie kan mensen met een handicap (bijvoorbeeld motorisch, cognitief, visueel) helpen wanneer ze niet onmiddellijk of onvoldoende kunnen communiceren met een spel.

  • Adaptief tutorialsysteem voor games – Dit intelligente en adaptieve systeem biedt spelers begeleiding bij het uitvoeren van opdrachten en technieken in het spel op een manier die is afgestemd op de vaardigheden of speelstijl van elke speler. Deze technologie kan mensen met een handicap bijstaan door gepersonaliseerde begeleiding te verstrekken, specifiek ontworpen om de specifieke hindernissen te verminderen die ze tegenkomen bij het spelen van het spel.

  • Routenavigatiesysteem – Dit patent werd voor het eerst gebruikt in Mirror’s Edge™ Catalyst en heeft betrekking op een systeem dat navigatieroutes genereert en navigatiehulplijnen weergeeft om spelers door grote en complexe spelomgevingen te leiden. Deze technologie is goed voor de cognitieve en visuele toegankelijkheid en ondersteunt spelers die moeilijk door spelwerelden kunnen navigeren.

  • Geanimeerde en gepersonaliseerde coach voor videogames – Een systeem dat een geanimeerde en gepersonaliseerde coach aanbiedt, die spelers zowel binnen als buiten het spel inzichten geeft om hun prestaties te verbeteren. Door de animatie van de coach wordt het voor spelers eenvoudiger om de inzichten te begrijpen en toe te passen. Tot slot draagt het bij aan het vergroten van het spelplezier voor de spelers.

Kerry Hopkins, SVP, Global Affairs bij EA, verklaart: “Onze belofte op het gebied van patenten is gebaseerd op het principe dat iedereen, ongeacht achtergrond, van videogames moet kunnen genieten. We blijven op die belofte voortborduren door onze tool voor lichtflitsgevoeligheid, IRIS, publiekelijk beschikbaar te stellen. Ook stellen we het gebruik van extra gepatenteerde technologie die spelers met motorische, cognitieve, visuele en/of andere handicaps kan helpen een soepelere spelervaring te krijgen beschikbaar. We willen ontwikkelaars in de hele community in staat stellen om barrières voor deelname weg te nemen, en veiligere, inclusievere, toegankelijkere en uiteindelijk leukere ervaringen voor spelers over de hele wereld te creëren.”

De openstelling van deze technologie bouwt voort op eerdere toegankelijkheidsinitiatieven, waaronder de lancering van het toegankelijkheidsportaal van Electronic Arts. Hierop is onder andere meer informatie te vinden over de toegankelijkheidsfeatures in de games van Electronic Arts. Ook is het een plek waar spelers hun zorgen kunnen uiten en suggesties kunnen doen voor verbeteringen. Vorig jaar heeft EA zes toegankelijkheidspatenten toegezegd, waardoor het voor meer spelers makkelijker wordt om met een videospel of apparaat om te gaan. Het bedrijf heeft ook Fonttik publiekelijk beschikbaar gemaakt. De tool detecteert automatisch tekst in visuele content en beoordeelt of deze voldoet aan gespecificeerde criteria voor grootte en contrastverhouding. Dit vergemakkelijkt de controle om te zien of de tekst leesbaar is voor spelers met diverse visuele beperkingen. In 2021 omvatte EA’s eerste aankondiging op het gebied van toegankelijkheidspatenten het gepatenteerde ‘Ping System’ van Apex Legends, dat door spelers zeer positief werd ontvangen.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx