Watch Dogs 2
We hebben behind-closed-doors Watch Dogs 2 mogen checken op de E3 stand van Ubisoft. Watch Dogs 2 is een open-wereld sandbox game waarbij de speler de volledige vrijheid krijgt in hoe hij het spel wilt spelen. Het verhaal gaat over Marcus Holloway, een hacker op een missie tegen CTOS. CTOS is een computerprogramma dat het leven van de burger compleet registreert en gerund wordt door private bedrijven. Het eerste wat verschilt is de locatie. Het speelt zich nu af in San Francisco, een plek waar heel veel tech te vinden is. De map bestaat uit o.a. San Francisco, Oakland en SiliconValley die je kan bezoeken. Het is trouwens geen 1:1 replica van de 3 gebieden maar meer een “pretpark”. De meest iconische gebieden zijn te vinden op de juiste locaties van de stad maar als je er een kaart naast houdt, zul je verschillen zien. Wat mij opviel ten opzichte van Watch Dogs 1 is dat je niet meer aan camera’s gebonden bent om te surveilleren maar je zelf een drone de lucht in kan sturen om de boel in de gaten te houden. Je bent dus niet meer gebonden aan gefixeerde camerapunten. Ten opzichte van Aiden Pierce (maincharacter WD1), ben je veel mobieler. Marcus gebruikt parkoer om over obstakels heen te klimmen en klauteren. Een van de belangrijkste aspecten van Watch Dogs 2 is nog altijd het hacken van systemen. Met een druk op de knop krijg je nu meer opties om te hacken. Het is nu o.a. mogelijk om auto’s op afstand te besturen, om te gebruiken als dekking of als wapen. Tevens zijn er nu op de kaart ook co-op missies te vinden die je moet spelen met z’n tweeën. Watch Dogs 2 komt uit op 15 november 2016
The Legend of Zelda: The Breath of the Wild
Na de eerste aankondiging in 2013 hebben wij eindelijk de nieuwe Zelda mogen spelen op de Nintendo stand. De demo bestond uit 2 delen. De eerste demo is een verkenningsdemo. Ik bevond me in een afgebakend gebied in Hyrule om daar gewoon rond te lopen en te bekijken wat Link kan. Naast de intuïtieve controls om Link te bewegen, zijn de omgevingen ook interactief. De bomen die je ziet, kan Link omhakken om vervolgens brandhout van te maken. Zoals jullie weten heeft de Wii U de functionaliteit om Amiibo’s te gebruiken. Zo kan dit in deze Zelda game dan ook. De game ziet er prachtig uit op de Wii U. De game is cellshaded. Ook is dit de eerste Zelda game waarbij stemmen worden gebruikt. De wereld waar deze Zelda game zich afspeelt is ongeveer 12x zo groot dan de wereld van Twilight Princess. Deze Zelda wijkt af van het standaard Zelda spel want dit is ook de eerste Zelda die de open wereld structuur gebruikt. Het spel is dus niet lineair meer maar je kan het spel spelen zoals jij dat wilt. Wees niet getreurd, de puzzles en bossfights zoals je gewend bent van een Zelda game zitten er gewoon in. Het tweede deel van de demo speelden we de eerste paar minuten van het spel waarin Link wakker wordt en je dan voor het eerst de nieuwe wereld van Hyrule betreedt. Link moet in het begin wat kledingstukken verzamelen en een wapen zien te bemachtigen. Daarna vecht je je door wat vijanden heen om zo het einde van de demo te bereiken. De verwachte releasedatum is in 2017.
Mafia 3
We sloten deze E3 af met nog een paar pareltjes, eentje vanuit de 2K stand, Mafia 3. De stand van 2K was helemaal in de sfeer van Mafia 3 opgebouwd als een straatje in New Orleans en je kwam helemaal in de vibe van de game door de bluegrass muziek. Voor wie nog niet bekend is met de game, het is een open wereld actie game in de trant van GTA. Het speelt zich af in New Bordeaux uit de jaren zestig wat geïnspireerd is op New Orleans. Je speelt als een jongen die zonder ouders opgroeit en na de oorlog terug komt in New Bordeaux en zijn weg zoekt. Na daden van de Italiaanse mafia is hij gezind op wraak en je bouwt je eigen gang op. Je krijgt hulp van 3 onderbazen die eigen specialiteiten hebben. Dit kregen we voornamelijk in een nieuwe trailer te zien. Door middel van missies te doen kun je de onderbazen tevreden stellen aangezien elke baas een eigen agenda heeft. Na een missie gedaan te hebben en het terrein is veroverd kun je beslissen wat er mee gebeurt. De missies zijn allemaal in de open wereld dus je krijgt veel vrijheid hoe je het aan zal pakken. Krijgt de ene baas het gebied, dan krijg je meer inkomen, een andere zal weer andere voordelen opleveren. Hierdoor krijg je ook extra abilities. Een baas kan bijvoorbeeld ondersteuning bieden wanneer je hem belt tijdens gevechten terwijl de andere weer kan zorgen dat de telefoons eruit liggen en de tegenstanders zelf geen ondersteuning kunnen bellen. Je kunt alle drie de bazen tevreden houden of juist alles aan één baas geven, dit zal zorgen voor onvrede en een onderbaas kan je hierdoor ook verraden waardoor je hem moet gaan opruimen. Het spel ziet er goed uit hoewel we soms wel wat textures zagen die niet heel scherp waren, de game komt eind dit jaar, dus tijd voor afwerking is er nog wel. De gameplay zag er vergelijkbaar uit met een GTA V en we verwachten dat alle actie net zo soepel zal aanvoelen. De game moet het echt hebben van goede gameplay, storyline en de sfeer. Wat we kregen te zien was erg veelbelovend en voor fans van open wereld story driven games is dit wel een must-buy.
Horizon: Zero Dawn
Uit ons eigen Amsterdam was er de nieuwe game van Guerilla, Horizon: Zero Dawn. Vorig jaar gooide deze al hoge ogen op de E3 maar na eenzelfde hype rond Killzone die het niet helemaal kon waarmaken waren we wat kritisch op deze game. Dit jaar was er een stand met een playthrough en een hands-on. De game speelt zich 1000 jaar in de toekomst af waar de mensheid de planeet heeft verlaten omdat de aarde is overgenomen door robotische wezens die het meeste doen denken aan mechanische dinosauriërs. Je speelt als Aloy en je jaagt op deze beesten voor loot. In de playthrough liet Guerilla ons zien hoe ver ze met de game waren door de gameplaydynamiek door te nemen. Aloy begon met het zoeken naar een mount, de missie was te ver weg om dit te voet te doen. Er was een groep bizons in de buurt die zaten te grazen. Deze beesten werden beschermd door drie gevechtsrobots. Hier werd duidelijk welke tools beschikbaar waren, door middel van een touw te schieten kon een bizon worden vastgezet. Dit triggerde natuurlijk de gevechtsrobots. Door te scannen kon Aloy zien welke zwaktes ze hadden en kon ze de juiste pijlen kiezen, dit maal de brandbare pijlen. Na korte metten met de robots gemaakt te hebben konden we zelf even aan de slag met dit level. De game is grafisch uitstekend, zoals we gewend zijn van de ontwikkelaar. De gameplay voelt erg vertrouwd en intuïtief aan, we hoefden nooit op de controller te kijken waar alles zat. Het schieten werkt door een klein beetje auto-aim erg lekker. Wanneer je op een mount zit is het schieten iets lastiger doordat ook de mount bestuurd moet worden maar dit zal na wat oefening ook wel wennen. Na deze hands-on is het gevoel van vorig jaar bevestigd; Dit wordt een topgame.