Met de enorme populariteit van een game als Minecraft kun je al snel games verwachten die proberen mee te liften op het succes. Dragon Quest Builders 2 lijkt op het eerste gezicht hier een goed voorbeeld van te zijn, maar weet zich toch net genoeg te onderscheiden door de schattige uitstraling. Het combineren van een bekende Japanse RPG serie en Minecraft klinkt als een enorme gimmick die totaal geen kans heeft van slagen, maar toch weet de game je zo vast te grijpen dat na even “tien” minuten spelen het ineens 2 uur ’s nachts blijkt te zijn. Na de eerste 30 minuten met een moeilijke blik naar het scherm te hebben gestaard en haast de handdoek al meteen de ring in te hebben gegooid, begon de game eindelijk zijn ware aard te tonen en begon de wirwar van muziekjes, rare personages, verhaallijnen en gameplay elementen als blokjes netjes in elkaar te vallen.
Voor de eerste helft een ware Japanse RPG
Dragon Quest Builders 2 is een grote knipoog naar de “volwassen” Dragon Quest games en kun je dan ook voornamelijk zien als een spin-off die weinig te maken heeft met de klassieke Dragon Quest delen. Het speelt rond de tijd af van Dragon Quest 2, maar deze kennis is gelukkig totaal niet van belang voor nieuwkomers van de serie. De grote slechterik in deze game zijn de kinderen van Hargon en jij als bouwer zult een enorme hoeveelheid bouwmaterialen moeten verzamelen en mooie creaties moeten maken om enigszins kans te maken om de wereld te redden.
Je begint opgesloten op één van de schepen van de kinderen van Hargon, maar door een storm weet jij te ontsnappen en strand je op een groot eiland. Die eerste minuten op het schip zijn niet de beste manier om de game te starten en ik had veel liever een korte cut-scene gezien om vervolgens direct op het eiland te starten. Het RPG onderdeel van Dragon Quest Builders 2 is namelijk groot en zal voor veel mensen ook de reden zijn om langer te blijven plakken dan een game met creativiteit als focus. De game is niet vies van enorme lappen tekst op de Japanse RPG manier over je scherm te laten scrollen, waarbij je heel veel moet klikken om alles te lezen. Het lezen is zelfs van belang omdat uitleg, instructies en missies hier alleen maar te vinden zijn. Een speler die alles weg klikt, zal constant terug moet komen om toch maar eens te checken wat de volgende stap is. Ook gebeurt de tekst volledig in stilte met hier en daar een paar geluidseffecten. De eerste keer dat je een opdracht voltooid zul je waarschijnlijk schrikken hoe simpel de visuele beloning is (die trouwens de rest van de game zo goed als hetzelfde blijft). Het is een erg ruwe start voor een game met belachelijk veel inhoud en mogelijkheden. Het advies is dan ook om in ieder geval lang genoeg te blijven hangen om de ware gameloop mee te maken. Die zit namelijk extreem goed in elkaar en is bovendien enorm verslavend.
De Isle of Awakening is het eiland waar je op strand en dit is je basis waar jij volledige vrijheid hebt. Hiervoor zul je bouwmaterialen, recepten en bouwtekeningen nodig hebben om je eiland naar je eigen smaak in te richten. Er is hier ook een online component waar je natuurlijk je eigen creaties kunt delen of op bezoek kunt gaan bij creaties van anderen. Om nieuwe materialen te verzamelen, wordt je naar een ander eiland gestuurd waar je een groep boeren moet helpen om hun dorpje van de grond af aan op te bouwen. De game geeft je hier in de eerste paar uren heel veel aanwijzingen en zul je voornamelijk door het verhaal, gekke karakters en leuke maar simpele taken geholpen worden. De schattige uitstraling komt niet alleen naar voren op het grafisch vlak maar ook in de dialogen. De taken die je als speler krijgt beginnen erg simpel met het verzamelen van materialen of het afmaken van een gebouw. Elke ruimte van 2 blokjes hoog met een deur wordt als kamer gezien en afhankelijk van de inhoud en de grootte zal de game de kamer een naam geven, met een schuur als simpel voorbeeld. Er zijn meer dan honderd combinaties om te ontdekken en dit is alleen hoe je een ruimte neerzet. Vele voorwerpen hebben ook combinaties die weer extra voordelen of mogelijkheden geven en deze zijn wederom allemaal op spelende wijs te ontdekken. Naast het bouwen zul je ook te maken krijgen met een grote diversiteit aan vijanden, maar het vechten is erg simpel. Je kunt een knop indrukken om te slaan en dat is het. Gelukkig wordt je bijgestaan door één of meer vechters die je vaak helpen om de moeilijkere vijanden te verslaan. Het is aan jou om ze de juiste wapens te geven door deze zelf te maken. De opdrachten zijn elke keer op de juiste manier opgeknipt dat je wat vrijheid hebt om op ontdekking te gaan, maar het altijd duidelijk is wat je volgende stap is. Soms komt het wel voor dat de game totaal niet uitlegt wat je moet doen, maar na wat experimentatie kom je er regelmatig wel achter.
Het tweede deel voor eerst op PC
Hoe verder je komt met het helpen van het dorpje, hoe meer inwoners het dorpje aantrekt. Deze dorpelingen zijn er niet alleen om de boel gezellig te maken, maar zullen je ook helpen met het onderhouden en uitvoeren van de verschillende taken. Leg je zaden klaar, zullen ze deze zelf planten. Maak je een plek voor je gewassen, dan zullen ze deze omploegen en water geven. Met de juiste voorbereiding kun jij op avontuur en op terugkomst zul je verrast staan door de grote hoeveelheid taken die door de dorpelingen zijn voltooid. Anders zul je namelijk nog wel eens moeten wachten om een taak te voltooien, maar dit hoeft niet te betekenen dat er niks anders te doen is. De wereld zit vol met kleine puzzels, side-quests en verborgen schatten. Het eerste dorp zul je al vele uren kosten om volledig uit te bouwen en alle taken te voltooien om vervolgens naar een nieuw gebied te gaan om daar een nieuw dorpje op te bouwen. De grote hoeveelheid voorwerpen en blokjes en taken die je kunt voltooien zorgen ervoor dat de storyline al snel tientallen uren in beslag kan nemen.
De gameplay en mogelijkheden zitten dus super goed in elkaar, maar helaas merk je dat de game een port is van een console versie. Voor het eerst is Dragon Builders op de PC beschikbaar, maar je hoeft het eerste deel niet gespeeld te hebben. Het tweede deel is dan weer een port van de PS4 en Nintendo Switch versie van een jaar geleden en vooral die laatste bleek nog wat moeite te hebben om deze game te draaien. Maar Square Enix heeft hier goed werk geleverd. De game draait snel, stabiel en in volle 60fps glorie. Maar dit is ook niet raar, de graphics zijn simpel en op gebied van animaties, cut-scenes en interface gebeurt er weinig. Vooral de interface had net wat extra werk kunnen gebruiken voor de PC. Het werkt, maar er missen net soms wat shortcuts naar menuutjes of het plaatsen van een blokje voelt net niet lekker genoeg aan met muis en toetsenbord. De interface voelt ook erg simplistisch aan voor een game met zoveel werk op andere gebieden. Je krijgt dan weer wel alle DLC er gratis bij, wat nog meer voorwerpen en recepten betekent om te verzamelen. Qua inhoud zit het dus wel snor.
Dragon Quest Builders 2 is een super verslavende game met een enorme hoeveelheid voorwerpen die je allemaal kunt bouwen. De RPG elementen zorgen ervoor dat er naast het creatieve deel voor tientallen uren aan verhaal en gekke personages te vinden zijn in deze game. Het overzetten naar de PC is voor het grootste deel geslaagd met wat ruwe elementen op voornamelijk het interface vlak. Doordat de game alweer een jaartje oud is, verschijnt deze titel bovendien voor de helft van een gemiddelde nieuwe game wat eigenlijk een te goede deal is voor de plezier die je ervoor terugkijkt. Het derde deel kan dus nog rustig op zich laten wachten, want ik ben zeker nog niet klaar met Dragon Quest Builders 2.