Nog een uit de oude doos
Al sinds de launch moet de Nintendo Wii het hebben van 2 dingen: De motion technologie, en natuurlijk de first party titels. Met Wii Sports, Wii Party, Super Mario Galaxy, Mario Kart, New Super Mario Bros., en ga zo nog maar even door, heeft het concern haar slag al flink geslagen. Kenmerkend zijn de aloude karakters die de console weer naar een hoger plan moeten zien te brengen, en dat lukt Nintendo aardig. Maar als we een karakter moeten opnoemen die we deze generatie nog niet hebben gezien maar wel in het (S)NES-tijdperk populair was, dan is dat natuurlijk Donkey Kong. Onze apenvriend is weer terug, ditmaal in een volledig nieuw avontuur, alhoewel…
Want eigenlijk is Donkey Kong Country Returns eerder ’n remake dan een sequel. Het spel bevat omgevingen die ook bekend voorkomen in de klassieke versie die de SNES zo populair maakte, maar ook de gameplay is zo goed als gelijkwaardig. Je speelt met de WiiMote 90 graden gekanteld, al dan niet kun je met de WiiMote op de normale manier gecombineerd met de Nunchuck spelen. Het gebruiken van de controller op de klassieke manier brengt al snel oude herinneringen naar boven. De gameplay is echter iets gecompliceerder gemaakt dan voorheen. Naast lopen kun je stampen/tegen de grond slaan, aan plafonds hangen, springen, zweven, tonnen gooien en zelfs bloemblaadjes wegblazen. Op het eerste gezicht lijkt de game verder erg veel weg te hebben van de game die we vroeger speelden, en dat is op zich ook wel zo. Het spel bevat weliswaar iets meer 3D-platformelementen. Zo kun je zo nu en dan in de diepte geschoten worden door ’n ton, maar verder zien we op het eerste gezicht niet heel veel andere concepten die verwerkt zijn in de game. Donkey Kong wil daarmee veel platformelementen van vroeger samen laten smelten tot een perfect geheel.
Net als bij Mario ga je een bekend concept niet geheel veranderen. Platform is en blijft platform en dat moet je zo houden. Mede daardoor zijn Donkey Kong en Mario juist groot gegroeid. Toch blijkt al snel dat het spel er niet gemakkelijker op is geworden. De game richt zich mijn inziens dan ook meer op het core publiek dan op de casual gamers. De controls zijn niet al te gecompliceerd, maar timing is geregeld van groot belang, net als snelheid en het gebruik van snel virtueel voetenwerk. Daarmee is het spel best aan de pittige kant. Het vallen in ravijnen zal dan ook geregeld voorkomen. In het spel kun je naast het voltooien van levels ook collectibles verzamelen. Verzamel letters, puzzelstukjes, maar ook bananen en extra levens om nog meer voldoening te krijgen. Vervolgens kun je meer levens, extra levensharten en andere items aanschaffen in de shop. Donkey Kong weet veel variatie te brengen door het goede level design en de verschillende gameplay momenten die je zult beleven. De ene keer zit je in een treintje, en weer ’n andere keer vlieg je door de lucht naar het einddoel.
Creatief gezien ontzettend mooi
De Wii wordt vaak geassocieerd met outdated graphics, maar dat maken veel games tegenwoordig goed door een erg speelse look met zich mee te brengen. Wat niet mooi is kan nog wel schattig ogen natuurlijk. En Donkey Kong is net als New Super Mario Bros. Bijvoorbeeld zo’n game die door ’n ringetje te halen valt. Het spel ziet er weliswaar niet overweldigend uit wat betreft kwaliteit, verre van zelfs, en mist zo nu en dan haar scherpte, maar biedt graphics met een hoog contrast, een speels uiterlijk, en vooral een schitterend level design. Dat maakt deze game dan ook één van de best ogende games tot dusver. Elke wereld oogt weer totaal anders, en de bewegingen van de karakters, en de dynamische scematics brengen de gehele wereld in extase. Ook de soundtracks zijn lekker retro en iets gemoderniseerd en herkenbaar voor diegene die al met de eerdere Donkey Kong games in aanraking is geweest.
Het is niet moeilijk om Donkey Kong kort en krachtig samen te vatten. Met deze game heb je namelijk simpelweg een platformer in handen die je zowel alleen als samen kunt spelen (met Diddy Kong), en eigenlijk niet meer en niet minder. De wereld waarin je verkeert is met 40 levels niet overweldigend groot, maar biedt genoeg speelplezier voor jong en oud. De jonge, nog onervaren casual gamers zullen ongetwijfeld moeite hebben met het relatief hoge niveau, en de soms tergend slecht geplaatste checkpoints, maar zullen zonder twijfel veel plezier beleven aan deze kwalitatief hoogstaande game. Creatief gezien laat Nintendo weer zien hoe het moet, en dat maakt al hun games veelal van een zo’n hoog nvieau. Nostalgie overheerst tijdens het spelen van deze nieuwe Donkey Kong, waardoor het een goed gejat concept lijkt, zowel qua gameplay als wat betreft speelomgevingen, maar zowel nieuwkomers als oudgedienden zullen zonder twijfel hun hart ophalen na hun eerste, waarschijnlijk langdurige speelsessie.