De Wii bestaat nu al meer dan een jaar. In deze tijd zijn er al heel wat series van Nintendo zelf voorbij gekomen. The Legend of Zelda: Twilight Princess, Metroid Prime 3: Corruption en Super Mario Galaxy waren stuk voor stuk toppers. De enige serie die jammer genoeg nog ontbreekt in dit rijtje is natuurlijk Donkey Kong. Hier komt echter verandering in, want binnenkort komt Nintendo met Donkey Kong: Barrel Blast.
Overgeplaatst naar de Wii.
Op de E3 van 2006 kwam de game voor het eerst aan het licht. Het spel was toen nog bedoeld voor de Gamecube en bekend onder de naam Donkey Kong: Bongo Blast. De Kongs hadden hierin allemaal een bongo jet-pac aan, waarmee ze tegen elkaar gingen racen. Iets wat vele mensen toen dachten, was dat dit een perfect spel zou zijn voor de Bongo-controller. Het was dan ook geen verassing dat de game was bedoeld om een wat langer leven aan deze controller te geven. Helaas werd er al snel vanaf gekeken en bleef het een hele tijd stil rondom de game. Inmiddels is dit project weer tot leven geroepen en is er dus besloten om over te gaan naar de Wii, iets wat natuurlijk voor de nodige controversies zorgt. Er zijn namelijk weinig mensen die nog zitten te wachten op een Gamecube game met Wii-besturing.
Toch heeft het spel op het eerste gezicht best nog wel potentie. De functies van de Bongo-controller zullen volledig overgenomen worden door de Wii-mote en Nunchuck. Je hoeft nu niet meer te trommelen, maar je moet nu als een gek op en neer zwaaien met de twee Wii-controllers om vooruit te komen. Door met de controller in je linker hand te zwaaien zul je naar links gaan en vice versa. Als je beide handen tegelijk omhoog zwaait zul je dan ook nog kunnen springen. Gelukkig ben je niet de hele tijd aan het rondzwiepen, want je hoeft alleen maar te versnellen totdat je racer op zijn maximale snelheid zit. Daarna hoef je alleen nog maar te sturen, tenzij je ergens tegenop knalt. Het spel komt dus eigenlijk neer op een Mario Kart met bongo’s. Iets wat ik dan weer niet begrijp is dat Barrel Blast helemaal geen gebruik zal kunnen maken van de oude Bongo-controller, terwijl deze gewoon kan worden aangesloten op de Wii.
Recyclen van oude ideeën.
Een ding waar fans dan wel weer blij mee zullen zijn is het leveldesign. Dit is namelijk gebaseerd op werelden uit andere delen van de franchise. Ook de racers zullen vreugde brengen onder de fans, want er komen zowel bekende als minder bekende personages tevoorschijn op het scherm. Je zult kunnen kiezen uit Donkey, Diddy, Dixie, Lanky, Tiny, Funky, Wrinkly en Cranky Kong. Deze grote opkomst wordt alleen nog maar mooier, want niet alleen de Kongs zijn speelbaar, maar ook Kremlings als K. Rool maken hun opkomst. In totaal zul je kunnen kiezen uit zestien personages en ook zestien racebanen die verspreid zijn over zeven spelwerelden. In deze werelden draait het niet alleen maar om het zo snel mogelijk bij de finish aankomen, maar je kunt ook je tegenstanders gaan irriteren met enkele wapens.
Ook dit is niet heel erg origineel, maar er komen wel een paar leuke wapens voor in het spel. Zo zul je bij de Kremlings kunnen kiezen uit bijvoorbeeld de Pineapple Launcher, een Mega TNT Barrel en natuurlijk banaantjes. Deze zitten dan in rode ballonnetjes. In blauwe ballonnen zitten de Power-ups die de Kongs kunnen gebruiken. Hiermee wordt je bijvoorbeeld een tijdje onsterfelijk of begin je brandende bananen rond te schieten. Zo nu en dan zul je ook nog over kunnen stappen op andere voertuigen als je jet-pac. Zo zul je met Blast Barrels kleine stukjes kunnen afsnijden en er staan ook mijnkarretjes klaar waarmee je nog grotere stukken zult kunnen overslaan. Je zult ook nog de mogelijkheid krijgen om over te stappen op een bekende vriend als Enguarde (de snelzwemmende zwaardvis uit Donkey Kong Country). Zo worden de werelden ook nog uitgebreid met stukken onderwater.
Ondanks deze toevoegingen verwacht ik niet heel veel van Donkey Kong Barrel Blast. De keuze om de Bongo-controller te laten vallen voor de Wii-mote en Nunchuck lijkt mij heel onverstandig. Het lijkt mij dan ook nog eens heel onhandig te gaan verlopen als je alles met dezelfde soort zwaai-beweging moet besturen en het is te hopen dat de Wii dan goed reageert op wat jij wilt dat er gebeurd. Ik vind ook dat er vrij weinig inspiratie aan te pas is gekomen als je ziet dat vrijwel alles hergebruikt materiaal is uit oudere games. Misschien dat het spel me op 25 januari, wanneer het spel uitkomt, alsnog weet te overtuigen, maar ik verwacht het niet. Nintendo had beter dit project kunnen laten liggen en kunnen beginnen met een geheel nieuw Donkey Kong avontuur op de Wii.