Hond, robot, Karel
Platformers zijn er in alle soorten en maten, ook voor kinderen is het vaak een toegankelijk genre. Dog Man: Mission Impawsible is een titel die zowel voor volwassenen als voor kinderen geschikt is en wij stortten ons in dit nieuwe avontuur van Floor 84 Studio.
Dog Man: Mission Impawsible brengt de geliefde boekenserie, welke ik persoonlijk niet kende, tot leven. Een superslechterik heeft de sleutel van de stad in handen gekregen en gebruikt die om alle celdeuren te openen en een bende boeven vrij te laten die het op jou hebben gemunt. Je helpt Dog Man en zijn vrienden om deze superslechteriken te pakken en ze weer op te sluiten. Wat het spel uniek maakt is het schakelen tussen Dog Man en de Supermaatjes, elk met hun eigen vaardigheden en gadgets zoals raketlaarzen, intrekbare klauwen en een modderbestendige broek. Samen kunnen jullie uitdagende obstakels overwinnen en sterke eindbazen verslaan.
In Dog Man ren je, spring je, graaf je en slinger je door de 50 levels van de game. Je leest het goed, er zijn maarliefst 50 levels in deze game aanwezig, waarmee ik wel direct kan verklappen dat dit spel vele uren aan gameplay biedt. Elke stage/omgeving biedt namelijk ‘n klein tiental aan levels met een eindbaas die je voor de voeten gegooid wordt. Je bevindt je op een politiebureau, besneeuwde bergen en zelfs in een marshmallow-fabriek. De singleplayer campaign van het spel, wat ook direct de enige mode is in het spel, biedt de mogelijkheid om te platformen en te schakelen tussen drie characters. Je ontgrendeld al snel diverse mogelijkheden. Zo kan Dog Man graven en slingeren, kleine Karel kan gadgets hacken, klimmen en past door kleine ruimtes en 80-HD kan zware voorwerpen duwen en kan hoger springen. Deze robot is echter wel lomper qua grootte, waardoor hij niet overal zomaar doorheen past. De gameplay van het spel werkt simpel en het switchen tussen de characters werkt makkelijk via driehoekje. Het platformen voelt ‘n beetje aan ala Mario, met hier en daar wat inventieve mini-puzzels. Zo kun je interactief met knoppen omgaan om zo vijanden juist voor je te laten werken.
Je kunt wel merken dat het spel vooral voor jeugdige spelers gemaakt is (8 jaar en ouder zou ik schatten). Het spel is namelijk in het Nederlands speelbaar en komt zo nu en dan zelfs met waarschuwingen om een pauze in te lassen. In de game kun je allerlei verzamelvoorwerpen verzamelen, waaronder botten en kroontjes. Ook speel je unieke voorwerpen vrij waar je verder niet zozeer heel veel aan hebt, maar welk naderhand alsnog vrijgespeeld kunnen worden. De mechanics van de game werken in ieder geval uitermate goed aan. Je voelt dan ook gelijk aan dat men een zeer degelijke platformer heeft neergezet met een goed werkende gameplay.
Visueel bijna briljant
Ook grafisch ziet het spel er haarscherp uit. De illustratieve beelden zijn speels maar wel uitermate strak ontworpen. Het lijkt echt alsof alles netjes ingekleurd is, met zwarte lijnen om de objecten heen om nog wat meer diepte te creëren. Hetzelfde geldt voor de HUD, die overzichtelijk oogt, en absoluut niet in de weg staat. Ook de cinematics die je tussendoor ziet ogen hoogstaand, al zijn ze wat statisch uitgewerkt. De tegenstanders zijn daarnaast net als de omgevingen grappig uitgewerkt, met stofzuigers en mayonaise- en currie-gooiende karakters die elk hun gekke eigenschappen hebben, maar verder qua AI erg standaard zijn uitgewerkt en hun herhaalpatronen kennen. Qua audio zit het spel ook prima in elkaar, al is de constant herhalende soundtrack op een gegeven moment wel een beetje eentonig. Datzelfde valt ‘n klein beetje over de gameplay te zeggen. Je voelt al na enkele uren dat de gameplay niet heel veel nieuws onder de zon brengt en dat we te maken hebben met een vrij standaard platformer.
Toch kun je wel stellen dat Dog Man een geweldig goede platformer is die vooral uniek is door de wisseling tussen de drie speelbare characters. Het wordt nooit echt moeilijk en uitdagend, maar voor de jongere spelers zal het best wel een werkje zijn om het spel volledig uit te spelen. In totaal biedt het spel zo’n 8 uren aan content, wat zeker niet verkeerd is. Dog Man: Mission Impawsible is zeker niet de beste platformer van het jaar, met uiteraard Astro Bot als hoogtepunt in 2024, maar is wel een zeer degelijke, goed uitgewerkte platformer die zowel vermakelijk kan zijn voor jong als oud.
Deze ziet er interessant uit. Ga ik eens checken.
ik vind 50 levels niet eens klinken als heel veel uur. nu ben ik wel benieuwd naar hoeveel speeluren dit waarschijnlijk zullen zijn. Gezien ik wel wat speelplezier wil. Verder vind ik het leuk klinken