Dead Rising 2

thumbnail

We mogen weer zombies martelen! Vier jaar na het vervolg neemt Blue Castle Games het stokje over van Capcom. Blue Castle Games is bekend geworden met het honkbal spel ‘The Bigs’. Nu heeft Capcom heel slim gehandeld door samen te werken met dit Amerikaans bedrijf. De Japanse game markt is de laatste tijd niet erg succesvol in het westen. Capcom heeft er dus voor gekozen om samen met een Westers bedrijf samen te gaan werken en hun ideeën samen te voegen tot een perfecte mix. Zou het ze gelukt zijn om zowel de oosterse als de westerse markt aan te spreken?

Our Story so far!

In Dead Rising 2 volgen we het verhaal van Chuck Greene. De slasher speelt zich een paar jaar later af dan het origineel en er is een hoop veranderd in de tussentijd. TK, de gamehost van het spel ‘Terror is Reality’, heeft in die jaren heel veel zombies gevangen en gebruikt ze in een gameshow. In ‘TIR’ is het de bedoeling om zoveel mogelijk zombies te vermoorden waar je punten voor krijgt. De bizarheid van de show is vergelijkbaar met ‘Takeshi’s Castle’. Zo moeten er zombies vermoord worden door mixers op hoofden te plaatsen of moet je ze pletten terwijl je in een reuze hamsterbal door het level rent. Onze held Chuck Greene speelt ook mee aan deze gameshow. Dit doet hij om medicijnen voor zijn dochter ‘Katey’ te kunnen kopen van het prijzengeld. Katey is gebeten in een vorige zombie uitbraak en heeft elke 24-uur ‘Zombrex’ nodig. In de vorige uitbraak is Chuck zijn vrouw overleden en wilde hij in eerste instantie zo wraak nemen op zombies, later ziet hij in dat dit niet zijn vrouw terugbrengt en wordt hij een beetje moe van de hersenloze gameshow. In de opening speel je ‘Slicecycles’ waarbij je zoveel mogelijk zombies moet doden terwijl je op een motor zit met kettingzagen aan beide kanten. Hierna word je geconfronteerd met beelden van C.U.R.E. Dit is een organisatie die tegen het zinloos zombie afslachten is in de vorm van entertainment. Na een korte pauze hebben genomen zijn terroristen bezig geweest om de zombies vrij te laten in Fortune City. Nadat je ontsnapt bent met je dochter en in een bunker wacht op het leger, word jij beschuldigd voor de uitbraak en begint ons avontuur om de waarheid te achterhalen.

Pak de Duck Tape maar!

Fortune City is gebaseerd op las Vegas en je ziet ook aardig wat gokkasten en heel veel reclameborden. Wat je in deze stad allemaal kan doen is vrijwel eindeloos. Om te kunnen overleven moet je sterker worden. Dit doe je net zoals in deel 1 door PP te verzamelen om te levelen. Het befaamde foto systeem is vervangen door Combo Cards. Combo Cards zijn kaarten met een afbeelding van een wapen en een handleiding voor wat er nodig is om dit wapen te maken. Als je nieuwe wapens wilt maken dan moet je op zoek gaan naar maintenance rooms. Die zijn niet te missen, want het is een grote rode deur met een moersleutel bordje. De eerste paar kaarten die vrijgespeeld worden, zijn ook meteen niet de minste. De Spiked Bat is een combinatie van een honkbal knuppel en spijkers, hier is geen uitleg voor nodig. De Drill bucket daarentegen heeft wel een uitleg nodig. Zo gaat het om een combinatie van een emmer en een drilboor. De drilboor is met behulp van Duck Tape bovenop de emmer vastgeplakt terwijl deze de emmer doorboord. Als je de emmer op een zombiehoofd zet gaat de drilboor aan en verbrijzelt het hoofd van de zombie en de emmer is daarna gelijk weer gebruiksklaar.

De Combo wapens worden aangespoord om te gebruiken omdat je er namelijk veel meer PP mee kan verdienen per zombie die je er mee vermoord. De Combo Cards speel je vrij door te levelen, survivors te redden en door ze te kopen in Pawn Shops. Mocht je in een creatieve bui zijn dan kan je zelf ook wat proberen te combineren. Als het je gelukt is om een combinatie te maken van items dan worden deze ook opgeslagen als Scratch Cards. Scratch Cards zijn grijze kaarten die je dan later vrijspeelt. De Items die te combineren zijn, worden aangegeven met een moersleutel plaatje zodat je weet welke items wel en niet te combineren zijn. Als je een tijdje rondloopt in Fortune City kom je erachter dat er honderden combinaties mogelijk zijn. Fortune City draait op geld en dat is ook een belangrijk onderdeel van het spel geworden. Geld gebruik je door spullen te kopen, te gokken en om minigames te spelen die je of PP geven of meer geld. Om spullen te kopen zijn er kleine winkels opgezet die gerund worden door plunderaars. Dit zijn nou niet de fijnste mensen die je tegen zal komen. Plunderaars lopen ook in de wereld rond en ze zullen je ook aanvallen. Als winkeleigenaar zijn ze helemaal oplichters, als je namelijk iets bij ze koopt dan verdubbelen ze de prijs voor de volgende keer. Dit kan heel vervelend zijn omdat, ze bijvoorbeeld ook Zombrex verkopen die je elke 24 uur nodig hebt.

Vrienden maken alles leuker!

Fortune City zit vol met avonturen en het maakt het natuurlijk allemaal extra leuk als je deze avonturen samen met een vriend kunt beleven. Dit is nu mogelijk in de co-op mode die altijd gebruikt kan worden via een drop-in systeem. Mocht je dus bezig zijn met een moeilijke baas dan kan je vriend direct het spel in springen om je te hulp te schieten. In co-op regelt de Host in welk gebied je speelt en volg je zijn verhaal. De guest helpt de host in zijn avontuur en neemt alleen zijn deel van PP, Geld en Combo Cards mee terug naar zijn eigen game. Ook word je voor co-op beloond met extra PP. Spelers kunnen het ook tegen elkaar opnemen in de gameshow Terror is Reality. Hier speel je vier rondes met vier spelers van zombieslachting om punten bij elkaar te verzamelen. Zo speel je Slicecycles, Headache, Ramsterball en Ball Buster. In Slicecycles zaag je zoveel mogelijk zombies doormidden op je motor die voorzien is van 2 kettingzagen. Headache is een mode waarin je tactisch tewerk moet gaan en mixers op zombiehoofden plaats om ze vervolgens op te blazen. Als je de zombies opblaast, blaas je ook de zombies in de omgeving op en mocht jouw zombie dan in de buurt staan van een zombie met een mixer van de tegenstander op zijn hoofd, dan is dit mooi meegenomen. In Ramsterball is het de bedoeling om zoveel mogelijk zombies te pletten terwijl je in een reuze hamsterbal rond rent en ten slotte hebben we Ball Buster. Ball Buster is een mode waarin zombies achter verschillende deuren staan die open gaan. Je moet ze hierbij zo snel mogelijk neerschieten met ballen. De punten die je hebt gescoord worden omgezet in geld die je weer in de singleplayer kan gebruiken.

Harder, Better, Faster, Stronger

Dead Rising 2 is eigenlijk in alle opzichten beter dan zijn voorganger. Alle kleine hekelpuntjes zijn verholpen. Er werd veel geklaagd over de savepoints die gebrekkig waren. Nu heb je in één omgeving meerdere savepoints. Het was ook erg moeilijk om survivors te redden door de slechte AI. De AI is daarom sterk verbeterd en er zijn allerlei kleine aanpassingen gedaan om het allemaal wat makkelijker te maken. Regelmatig had je in deel 1 ook dat survivors niet meegingen naar een volgend gebied omdat ze te ver van de deur stonden. Nu is het zo dat als ze door de deur kunnen er een logo van een deur op de survivor komt te staan en je zo dus gelijk kunt zien of ze klaar zijn om verder te gaan.

Je kunt nu ook echt alles wat los zit oppakken en waarschijnlijk ook combineren met iets anders, van een keyboard tot een rolstoel. In deel 1 belden de conciërge je regelmatig op mocht hij survivors gezien hebben op de bewakingscamera’s. Dan was het zo dat je heel zijn gesprek moest aanhoren terwijl je midden in een groot gevecht was. Dit zorgden voor onnodig Health verlies en tijd. Nu word je voor de belangrijke dingen nog steeds gebeld maar voor kleine meldingen krijg je een sms waardoor je het zelf kan bekijken wanneer je even wat ademruimte hebt. Deze ademruimte is moeilijk te vinden aangezien ze van 800 zombies tegelijk op het scherm naar 7000 zijn gegaan die elk afzonderlijk van elkaar bewegen. Dit is niet alleen heel gaaf om zo meerdere zombies tegelijk af te slachten, het is ook een stuk moeilijker geworden. Jammer genoeg zorgt dit ook voor de nodige framedrops. De framedrops zijn erg aanwezig en kunnen verminderd worden door het spel op de harde schijf op te slaan. Dit neemt helaas niet alle framedrops weg maar het maakt het spelen wel wat aangenamer.

Als fan van deel 1 moet ik zeggen dat Dead Rising 2 het in alle opzichte beter doet dan het vorige. Chuck Greene is een interessanter personage geworden, het verhaal is boeiender en alle kleine dingen zijn verbeterd. Door de toevoeging van multiplayer zul je het spel vaker dan eens uitspelen en elke keer met andere vrienden of met andere wapens. Helaas zit de Infinity mode er niet meer in maar dit maakt de multiplayer meer dan goed. Mocht je fotograferen toch echt leuker vinden met Frank West (Dead Rising 1) dan komt er binnenkort DLC waarmee je met Frank West kan spelen, die weer met zijn camera aan de slag kan. Dead Rising 2 zorgt zeker dat er een glimlach op je gezicht komt te staan terwijl je weer die domme zombies op zo’n belachelijk mogelijke manier om het leven brengt. Dit samen met een spannend verhaal en wat vrienden zorgt voor een perfecte combo.


  • Stefan Roest / Survival-Horror, Action RPG, Beat / 24-09-2010 / Capcom / Blue Castle, Capcom
    Graphics: 8.5 Audio: 8.5 Gameplay: 9.0 Controls: 9.0 Replay: 9.0
    8.7
    + Veel zombies
    + Combo wapens
    + Multiplayer
    - Framedrops
    -
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx