Rod Humble, creative director bij EA The Sims studio, heeft bekend gemaakt dat zijn ervaring met MMO’s zal helpen bij de ontwikkeling van The Sims 3 voor de PC. De man denkt dat er meer diepgang voor de gamers in het spel verwerkt zal zitten dan in het verleden het geval is geweest. Het team heeft dan ook meer challenges in het spel gestopt om zo meer uitdaging te kunnen vormen in het spel. Ook het doel binnen het spel zal verbeterd worden en de flexibiliteit van de karakters zal een belangrijke rol spelen. Het is verder geen hamsterkooi meer waarin je te werk zult gaan. De Sims waren simpelweg slaafjes die je kon besturen en orders kon geven. Dat was dan ook een probleem in het verleden om daarmee een virtuele, open-world omgeving te ontwikkelen, zo legt de man van EA uit. De uitspraken kun je hier nalezen.
In De Sims 3 kunnen Sims hun thuiskavel verlaten en rondwandelen in een open buurt waar van alles gebeurt. Ze kunnen omgaan met andere Sims met behulp van ons nieuwe uitgediepte persoonlijkheidssysteem,” aldus Rod Humble, hoofd van de De Sims Studio. “Deze open gameplay biedt eindeloos veel creatieve mogelijkheden. Daarnaast zorgen de nieuwe doelen en beloningssystemen ervoor dat elk type speler, van fanatieke gamers tot verhalenvertellers, lang plezier blijven beleven aan de game.