Dit maal nog duisterder
Darksiders is een bijzondere mix tussen Zelda en God of War. een grote open wereld met genoeg kleine geheimen en diepe kerkers met fikse eindbazen, en een blood en gore feest van heb ik jou daar. Iedereen die een fan van één van deze twee spellen is, kon ook makkelijk aansluiten in Darksiders. Zo had THQ gelijk al een breed publiek naar zich toe getrokken en bleek het ook nog is een grandioos succes. Darksiders is daarom ook beoordeeld met geweldig hoge cijfers waar je als maker zijnde trots op kan zijn. Een vervolg kon niet uitblijven. De game zagen we in augustus dan ook op de GamesCom 2011 aan het werk.
Darksiders 2 draait wederom om de 4 ruiters van de Apocalyps, echter speel je dit keer niet meer als de ruiter War. De grove gast in het rood laten we ditmaal achter en we gaan verder met de 2e ruiter. Genaamd Death. Op het einde van deel 1 werd er al gehint naar een vervolg met andere ruiters. Dus misschien mogen we in de toekomst hopen op de 3e en 4e ruiter of zelfs een Multiplayer versie van Darksiders. Het avontuur van Death vindt ongeveer gelijktijdig plaats met dat van het eerste deel, toen War op werd gesloten voor het te vroeg afroepen van het einde der tijden. Death is op zoek naar een manier om de gehele mensheid weer tot leven te wekken. Hierbij krijgt hij onder andere te maken met een goedje dat Corruption heet. Aangezien deel 2 gelijktijdig afspeelt met deel 1 is de vraag of Death War tegen komt, wat ook weer de hoop geeft op een co-op mogelijkheid.
Size matters
Death zal zich voortbewegen in een wereld die 3 maal groter zou moeten zijn dan in deel 1. Zo kan hij ook ieder moment zijn trouwe ros Despair oproepen wat niet overal mogelijk was in het vorige deel. Wederom zal ook de wereld in 4 verschillende thema’s verschijnen. Denk aan bijvoorbeeld een woestijn, jungle, sneeuw en stad bijvoorbeeld. Death zal ook voor sommige fijner aanvoelen dan War. Hij voelde namelijk aan als een grote gespierde tank, een tank die overal doorheen deinsde en alles omver schopte, terwijl Death meer een Tomb Raider-achtig acrobatisch wonder is. Waar je in deel 1 door een muur heen moest breken zal je nu met je acrobatische kunsten om de muur heen gaan. Ook zal je te maken krijgen met verschillende RPG elementen. met bijbehorende loot-, level-up en skill tree-systemen. Het moet de speler in staat stellen om Death een eigen speelstijl aan te meten. Naast het looten van statistieken kan je ook het uiterlijk van Death aanpassen. Zo zal de speler een grotere band kunnen creëren met het karakter. Ook is de uitdaging groter om in elk gebied de beste armor en andere toevoegingen te vinden. Volgens de makers is één zone al ingewikkelder en uitgebreider dan de gehele wereld in deel 1.
Ondanks de nieuwe RPG elementen en sidequests staat Darksiders vooral bekend om het hack en slashen van iedereen. Puur in een arena staan en honderden vijanden afmaken met je meters lange zwaard gaf een ware voldoening. Ook deel 2 zal die voldoening behouden en extra’s toevoegen. Zo is nu ook te zien hoeveel schade je toebrengt per slag. Zo krijgt de speler informatie over combo’s die hij wel of niet moet gebruiken tegen bepaalde vijanden. Daarnaast moet een dieper magiesysteem je gaan verleiden om eens te mixen en matchen met wapens en magie om te kijken wat het beste bij elkaar past. Kraaien oproepen om vijanden af te leiden geeft bijvoorbeeld precies een mooie opening om je trage hamer neer te laten dalen.
We hoeven ons verder geen zorgen te maken over wat Vigil Entertainment ons gaat brengen. Met de focus op de RPG-elementen en een geheel nieuw hoofdpersonage belooft Darksiders 2 groots te worden. Het is nog afwachten op wat er nog meer nieuw in gaat komen en vooral op wat er allemaal uit gaat. Ik denk dat ik voor meer mensen spreek als ik zeg dat we ook wel een beetje op een multiplayer hopen. Ondanks alles wat we nu weten kan er nog veel gebeuren met Darksiders 2 met nog ongeveer een jaar ontwikkeltijd.