Velen herrineren het magistrale Dark Messiah of Might and Magic voor de PC nog wel. Niet alleen omdat het nog niet zo gek lang geleden was dat deze game verscheen, maar ook omdat deze kwalitatief erg goed was. Dark Messiah was namelijk een soort combinatie van een first person shooter en een RPG, waarbij je waarschijnlijk gelijk al denkt aan Oblivion. Dark Messiah individualiseert zich echter wel wegens het feit dat deze toch andere kenmerken bezit waardoor het door iedereen zo veel werd bespeeld. Een vervolg kon dan uiteraard niet uitblijven, en deze keer maakt de serie ook haar sprong naar de consoles.
Welkom in de wereld van Ashen.
Dit nieuwe deel gaat verder onder de naam Dark Messiah: Elements en speelt zich af in de wereld van Ashan. Naast een niet al te onschuldig verleden is er ook nog een voorspelling gedaan over een apocalyptische ondergang van Ashan door de Dark Messiah. Uiteraard is het jouw taak om erachter te komen hoe de stand van zaken precies zijn. In Elements neem je de rol aan van Sareth, net als in het vorige deel hoef je echter niet vast te zitten aan de standaard karaktirestieke eigenschappen van Sareth. Je kunt namelijk exact bepalen wat voor klasse je wordt, welke wapens je meedraagt en alle andere crusiale aspecten in een RPG.
Dark Messiah: Elements is vrij linear wat betreft de verhaallijn, je wordt een voorbepaald pad opgestuurd met enkele uitzonderingen bij een side-quest. Dit hoeft echter niet gelijk negatief te zijn, want zoals we al gezien hebben bij Might and Magic past deze manier van aanpak erg goed bij de game. Daarnaast zijn er voor elke klasse enkele speciale uitstapjes uit het verhaal naar locaties die alleen te bewonderen zijn als je een personage hebt van die klasse. Daardoor wordt de replay waarde gelijk ook wat interessanter.
Het vechtsysteem van Elements is redelijk gelijk aan Oblivion. Het spel wordt namelijk bekeken uit een first person view. Als een vijand in het vizier wordt genomen gaat het spel in een soort lock-on modus waardoor je rondom de tegenstander kunt dashen. Daarnaast zijn er een aantal actie knoppen, waaronder een knop waardoor je aanvallen kunt blokkeren van de vijand. Daarnaast zijn er sterkere aanvallen mogelijk door het inhouden van een knop. Door een combinatie van twee knoppen is het overigens mogelijk om een schopbeweging te maken waardoor een vijand van een cliff afvalt, of op de grond valt waarna je hem met een beweging kunt doorboren met je zwaard. Het vechtsysteem is dus erg diepgaand.
Grafisch niet zo heel erg hoogstaand.
Elements maakt gebruik van de Source engine, die we inmiddels allemaal al kennen van topgame Half-Life 2. Hoewel ik moet zeggen dat de engine al redelijk aan het verouderen is, wat ook terug te zien is in Elements, zijn er toch nog wat grafische aspecten van de game die uitblinken. Maar om nu te zeggen dat Dark Messiah: Elements een grafische vooruitstap is kan helaas niet gezegd worden. Ik hoop dan ook dat hier nog wat aan gedaan wordt, want een goede visuele presentatie kan de sfeer op bepaalde momenten nog sterker vastzetten.
De actie zit goed, grafisch is het nog wat onzeker maar we kunnen in iedergeval nu al zeggen dat Elements een zeer aangename ervaring zal worden. Een demo van dit spel is verkrijgbaar op de Xbox Live Marketplace zodat je ook even een blik kunt werpen op deze game. Ik kijk in iedergeval nu al uit naar Dark Messiah: Elements. Hij verschijnt 21 februari exclusief voor de Xbox 360, dan zullen we ook gelijk zien of de serie haar succes kan doorzetten naar de consoles. Ik ben benieuwd.