Harald Seeley, Engine Business Manager bij Crytek, heeft bekend gemaakt dat games die straks zullen draaien op de CryENGINE 2 op de consoles er zullen uitzien als high-end games op de PC. Het gaat hierbij om hoogstaande graphics waarbij alle settings minimaal op high zullen draaien. Op de console zou het echter moeilijker zijn om het geheugen te kunnen benutten dan op de PC aangezien de hoeveelheid hiervan een stuk lager is op zowel de Xbox 360 als op de PlayStation 3. Echter lukt het ‘addressen’ tot dusver nog zoals verwacht. Het converteren van het A.I. systeem en de rendering engine en physics engine zijn daarnaast ook uitdagingen waaraan gewerkt werd de afgelopen tijd. Ook het ontbreken van een harde schijf bij sommige console modellen zorgde voor veel problemen. De woordvoerder is er in ieder geval van overtuigd dat de CryENGINE 2 uitermate hoogstaand zal zijn. Een Wii-versie van de eerste engine werd overigens ook direct uitgesloten in het gesprek, dat te lezen valt op PC.IGN.com.
“Yes, we definitely tailor the engine specifically to each platform. More than just the difference in CPU and video hardware capabilities of PCs and consoles is at play here. So are the much smaller memory budgets we must work with, the lack of a hard disk on some models, and the acceptance requirements of the hardware vendors themselves. All have an effect on how we approach each version of the engine.”