Criterion over de aankomende topper BLACK

thumbnail

In de nieuwe uitgave van het “Official US PlayStation Magazine” wordt de aankomende nieuwe titel van Criterion, Black besproken, en velen hebben en het vermoeden dat er een hit staat aan te komen.

Black is qua genre een singleplayer First Person Shooter die zal uitkomen op de PS2 en de Xbox in begin 2006. Op de E3 van dit jaar trok deze game al veel aandacht.

Nee, he weer een FPS zoals er dertien in een dozijn zitten hoor ik je al denken. Nou dit keer is het denk ik anders.
Daar waar Burnout (Criterion) een over-the-top arcaderacer is, lijkt alles erop dat Black de over-the-top shooter gaat worden.
Inderdaad, Criterion Studios, oftewel de mensen achter Burnout.

De makers (Criterion) kwamen op het idee voor Black tijdens een reisje naar de woestijn in Nevada. Daar mochten ze hun frustraties van zich afgooien door middel van een shoot-out met plastic pistooltjes. Och ja als je zo inspiratie opdoet voor een nieuwe game zit ik daar niet mee.

Criterion zegt er over: “We’re looking at Ratchet & Clank and Max Payne and GTA and all of them have guns in them, and all of them have shooting, but none of them really does shooting on a massive scale. None of them takes the experience of shooting a machine gun and delivers it in a fresh way. So that’s what we wanted to do.”

Om dit in de game waar te maken stelden ze 5 regels op.
Als eerste staat het geweer centraal in Black, niet het “poppetje” wat het geweer in zijn knuisten houd.
En geweren heb je genoeg in Black, maar liefst 50 verschillende!

Ten tweede geen schot is onbelangrijk, omdat de omgeving volledig interactief is. Schiet je een kogel schuin tegen een muur ketst die af en kun je op die manier alsnog je vijand uitschakelen.
En bijna alles kun je kapot schieten en dat opent toch andere mogelijkheden in een shoot-out. Je kunt auto’s de lucht in blazen, deuren en ramen aan diggelen schieten enz. enz.

Ten derde vijanden vallen je vijanden niet zo maar neer nee, ze doen het op een over-the-top manier, ze vallen theatraal van daken je ziet overacting in sterven’s-scènes enz. enz.
Het gezoek naar munitie is ook verleden tijd in Black, je hebt een schier onuitputtelijke voorraad aan munitie en granaten.

Ten vierde alles is groots en vooral erg luidruchtig in Black, realisme dat zoek je tevergeefs. Black word een beetje de Burnout onder de FPS, alles is over da top.

Als vijfde en en laatste, het belangrijkste in Black is alles moet kapot, je bent de winnaar als je de last-man-standing bent en als de omgeving eruit ziet als een afbraak-wijk waar een zooitje bulldozers zich heeft uitgelaten

Black lijkt in dat opzicht een beetje op Burnout, een adrenaline rush zonder ook maar rekening te houden met realisme, alleen puur fun, thats it.

Ik vind het een beetje een verademing want de FPS tegenwoordig zijn meestal zo complex, dat het veel mensen afschrikt, ze krijgen het niet onder de knie, en een toegankelijke FPS als Black, zeg maar een arcade FPS is ook wel eens lekker.
Black schaart zich een beetje in het kleine “rijtje” van Serious Sam maar dan vetter.

Black heeft de potentie om wat meer mensen naar het FPS genre te trekken net omdat hij zo toegankelijk is.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx