Crash Team Rumble

thumbnail

Na de hands-on van Crash Team Rumble in april konden we nu aan de slag met het volledige spel. Geen platformer of een party game zoals Mario Kart maar een multiplayer game waarbij je als team moet samenspelen. In de hands-on gaven we al aan dat met het concept an sich niet zoveel mis was, maar de karige hoeveelheid content toch wel zorgelijk was. Laten we hopen dat met de volledige release deze zorgen weggenomen kunnen worden.

Kies je rol

De basis is logischerwijs hetzelfde gebleven, er zijn twee teams van vier spelers die het tegen elkaar opnemen. De teams dienen in totaal een score te halen van 2000 Wumpa fruit en het team die deze score het eerst haalt is de winnaar. Door de levels heen ligt er overal fruit en elke speler kan dit oppakken. Vervolgens breng je het fruit naar je eigen platform om in te leveren. De hoeveelheid fruit wat je inlevert wordt bij de totaalscore opgeteld. Maar het fruit verzamelen en inleveren gaat natuurlijk niet zomaar, want elkaar dwars zitten is één van de gameplay elementen. De teams zijn verdeeld over drie verschillende rollen, de Scorer, Booster en de Blocker. De Scorer is de rol die zich moeten richten op het verzamelen en inleveren van fruit. De personages Crash, Tawna en Catbat nemen de rol van Scorer aan. Zij zijn gericht op snel door het level kunnen bewegen en dus ideaal om punten te scoren.

De personages Coco en Dr. Neo Cortex zijn de Boosters en moeten ervoor zorgen dat het inleveren van het fruit zoveel mogelijk punten oplevert. Het overnemen van bijvoorbeeld diamanten in het level kunnen de scores tijdelijk verdubbelen voor de Scorers. Erg belangrijk dus om als Booster ervoor te zorgen dat je team zoveel mogelijk geboost wordt voordat ze al het fruit inleveren. Intussen kan je tijdens het verzamelen van zoveel mogelijk boosts natuurlijk ook een tegenstander of twee dwars zitten en fruit van hun stelen.

De laatste rol is de Blocker, een hele belangrijke. De Blockers zijn verantwoordelijk voor het tegenhouden van tegenstanders om het fruit in te leveren. Ze hebben een grotere levensbalk en ook speciale krachten om de tegenstanders dwars te zitten. Dingodile, Dr N.Brio en Dr. N.Tropy zijn uitgekozen voor deze rol. Met Dingodile kan je bijvoorbeeld met zijn wapen tegenstanders vacuüm zuigen om ze langzamer te laten lopen en tegelijk ook hun fruit te stelen. Wel loopt Dingodile enorm traag dus heeft het geen zin om de hele levels achter de Scorers en Boosters aan te lopen. In deze rol sta je dus voornamelijk bij het platform van de tegenstanders om ze op te vangen en dwars te zitten. Het duurt een aantal seconde voordat het fruit wordt ingeleverd en zodra je een tegenstander raakt wordt dat proces onderbroken. Een beetje Blocker kan dus met veel spring en vliegwerk het tegenstanders enorm moeilijk maken om het fruit in te leveren.

Iedere rol heeft een aantal aanvallen tot zijn beschikking en het aanvallen van tegenstanders is dus altijd een mogelijkheid. Elke rol heeft ook een ultieme aanval, en hier wordt ook gelijk duidelijk hoe Crash Team Rumble ervoor zorgt dat iedereen zich ook aan zijn rol houdt. Want alleen met activiteiten die horen bij je rol zorg je ervoor dat de ultieme aanval opgeladen wordt. De ultieme aanval van Booster wordt dus veel sneller opgeladen als zij de verschillende relics oppakken of diamanten overnemen voor boosts. Een hele slimme manier van ontwikkelaar Toys for Bob om ervoor te zorgen dat niet iedereen blindelings gaat aanvallen en zich totaal niet aan hun rol houden.

Te weinig content

Het concept is dus vrij simpel, maar de gameplay heeft toch wel de nodige diepte. Je zal snel merken dat een goed uitgebalanceerd team veel makkelijker een potje wint dan een team wat bijna niet verdedigd, en andersom. Het missen van Boosters is ook merkbaar, want als jouw tegenstander constant de boosters aanheeft en niemand in jouw team doet daar wat aan dan is een potje met een paar minuten al klaar. Zodra je in een team komt wat niet goed weet wat ze moeten doen dan merk je al snel dat je compleet overlopen wordt.

Tot zover de uitleg van Crash Team Rumble, kan het volledige spel de zorgen wegnemen over de karige content? Helaas niet. We hadden gehoopt dat Toys for Bob met verrassingen kwam en meerdere modi zou introduceren, dat is dus niet het geval. De enige mode is de mode die hierboven beschreven staat en dat wordt heel snel eentonig. Natuurlijk zijn er wel meerdere personages die allemaal net iets anders spelen en heb je in totaal negen levels die wel genoeg van elkaar variëren. Maar de gameplay loop blijft elk potje exact hetzelfde. Om het geheel wat meer body te geven is er wel een levelsysteem ingebouwd en een gamepass waarbij je cosmetische items kan verdienen. Maar niks van dat verandert het feit dat Crash Team Rumble maar één trucje heeft. Toegegeven, de cosmetische items zien er allemaal wel erg grappig uit en er zijn genoeg mogelijkheden om je unieke personage samen te stellen.

Het spel ziet er verder ook bijzonder vrolijk uit. Felle kleuren en een cartooneske stijl geven het de typische Crash sfeer mee en ook van de muziek word je zeer vrolijk. Maar dit is niet genoeg om spelers lang geïnteresseerd te houden. Ontwikkelaar Toys for Bob werkt momenteel wel aan het eerste seizoen van het spel en dat zal meer content met zich meebrengen. Er zullen nieuwe personages worden toegevoegd en goddank ook een nieuwe mode, welke dit gaan zit is helaas nog niet duidelijk, maar het zal ongetwijfeld om teamwork draaien. Het eerste seizoen zou ergens voor september moeten verschijnen en dat duurt eerlijk gezegd veel te lang. Met een paar uur spelen heb je al snel het idee dat je alles van het spel wel gezien hebt en is er weinig reden om te blijven spelen. Er zit zeker potentie in Crash Team Rumble maar door het gebrek aan content is er op dit moment weinig reden om echt enthousiast te worden. Laten we hopen dat met ingang van het eerste seizoen er genoeg content wordt toegevoegd om echt indruk te maken.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: Multiplayer arena | Release: 20-06-2023 | Uitgever: Activision | Ontwikkelaar: Toys for Bob
    Graphics: 8.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 6.0 | Besturing: 6.5 | Replay: 5.5
    6.5
    + Leuk concept
    + Graphics
    + Muziek
    - Veel te weinig content
    - Niet elke rol is even spannend
    -

    5 2 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    2 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Griever
    Lid
    2782
    9 maanden geleden

    Jammer,Had juist bij deze verwacht dat het boordevol content zou zitten.Ben wel een fan van zulke spellen,Maar met deze gameplay score en gebrek aan content kan ik wel even wachten.

    Z@3 Redrum
    Lid
    3038
    9 maanden geleden

    Crash bandicoot is cool, dit lijkt me niks.


    Naar boven
    2
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx