Long ago, in a Galaxy far far away
Lang geleden begon ontwikkelaar Westwood aan een RTS die de wereld zou doen schokken. Deze RTS heette Command and Conquer, en inmiddels zijn er al meerdere delen van verschenen onder verschillende namen. Westwood word natuurlijk wel een beetje in de gaten gehouden door andere ontwikkelaars die proberen een slaatje te slaan uit het succes dat Westwood in het verleden behaalde en het succes dat zich alleen maar uitbreid. Tegenwoordig bemoeit EA zich er ook mee, aangezien zij Westwood min of meer hebben overgenomen om het behaalde succes in hun eigen handen te krijgen en het assortiment verder uit te breiden. Inmiddels heeft EA al enige tijd geleden aangekondigd dat het samen met Westwood bezig is aan het derde deal in de succesvolle Command & Conquer spellenreeks. EA zal hierin de uitgevers rol spelen en Westwood zal er alles aan doen om EA te gehoorzamen en ons als consument tevreden te stellen met dit derde deel. In die serie zijn inmiddels al veel delen verschenen, waar ik alles wel een van kan noemen, zo zijn dit dus de delen die de afgelopen twaalf jaar zijn verschenen:
Hit list
Command & Conquer (Augustus 1995), Command & Conquer: The Covert Operations (April 1996), Command & Conquer: Red Alert (October 1996), Command & Conquer: Red Alert: The Aftermath (September 1997), Command & Conquer: Red Alert: Counterstrike (maart 1997), Command & Conquer: Tiberian Sun (Augustus 1999), Command & Conquer: Tiberian Sun: Firestorm (February 2000), Command & Conquer: Red Alert 2 (oktober 2000), Command & Conquer: Yuri’s Revenge (oktober 2001), Command & Conquer: Renegade (februari 2002), Command & Conquer: Generals (februari 2003), Command & Conquer: Zero Hour (September 2003).
Intro Command & Conquer 3: Tiberium Wars
Een hele lijst dus zoals jullie kunnen zien. Deze lijst is mede mogelijk gemaakt door collega Z@3 Redrum. Ik wil hem hierbij bedanken voor de bij geleverde informatie. Maar om terug te komen op Command & Conquer 3: Tiberium Wars (We hebben nu wel genoeg geschiedenis gehad):
We zitten inmiddels in het jaar 2047, en er staat meer op het spel dan je denkt. De Aarde ligt dit keer onder een dikke laag besmettelijke radioactieve Tiberium, een waardevol goedje, maar eveneens een heel gevaarlijk goedje. De GDI, een hightech alliantie van de meest geavanceerde naties ter wereld, probeert van alles om deze plaag van Tiberium te stoppen. De leider van NOD, Kane, heeft echter heel andere plannen met het Tiberium. Hij wil met het Tiberium namelijk chaos en verderf zaaien op de Aarde. Zijn NOD organisatie is namelijk uitgegroeid tot een supernatie die er alles aan doet om de macht te krijgen over de hele planeet en alle rijkdommen die zich maar bevinden op onze kleine planeetje. Nu Kane zo zijn supermacht heeft, is het natuurlijk onvermijdelijk dat er geen oorlog kan uitbreken. En dat gebeurt dan dus ook!
Tussenfilmpjes
In C&C 3 krijg je wederom een aantal die je informatie geven over je volgende missie. Deze filmpjes zullen zoals bekend weer worden gemaakt en gespeeld door Westwood en haar acteurs en actrices (Vergeet niet dat dit wel B-Klasse acteurs etc. zijn, je krijgt dus geen George Clooney voor je ogen tijdens het spelen). Zij zullen je belangrijke informatie geven over de omgevingen, het weer, de vijanden en de mensen en basis die vernietigd dienen te worden. Jij zult of de kant van de GDI of de NOD moeten kiezen, in beide gevallen dien je de mensen die de baas zijn te gehoorzamen. Jij als speler zult hele legers aanvoeren die nodig zijn om het nodige Tiberium op te ruimen dat op zijn beurt weer voor de nodige inkomsten zorgt. De acteurs zullen zoals altijd wel een beetje dialoog hebben, om het verhaal van de GDI- en NOD kant kracht bij te zetten en dus niet in het water te laten vallen. Je moet dit keer wel goed blijven luisteren, want de A.I. in dit derde deel van C&C zal niet mals zijn. Je word namelijk regelmatig aangevallen, en ditmaal meer dan vorige keren aangezien de kwaliteiten van je PC ook zullen worden getest wanneer je hordes tanks en infanterie op je ziet afkomen. Er zullen bij de voertuigen zoveel details vrijkomen dat het niks is vergeleken bij Command & Conquer: Generals, of zijn uitbreiding Zero Hour. De graphics zijn dusdanig aangepast dat je een ‘’zeer’’ zware PC nodig hebt om deze game goed te kunnen spelen. Uiteraard kun je natuurlijk de resolutie aanpassen, maar dan heb je een minder mooi effect en kun je dus niet in volle vaart genieten van de game. Maar dat blijft natuurlijk wel een keuze die geheel bij de speler zelf ligt.
Wapens, kernwapens en nog meer wapens
Er zullen een hoop wapens zijn in C&C 3, maar je zult het met het merendeel moeten doen van de wapens die je al had. Wat gebruikelijk is in deze reeks is dat alle gebouwen, die zich zelf ontvouwen, altijd een restyle krijgen om het effect in deze nieuwe game te vergroten. Maar vergeet de details niet, die zullen zeker aanwezig zijn en je zult er geen spijt van krijgen. De Mammoettank is er, de Ion Canons ook, de Nucleair Airstrike ook en EA heeft een aantal nieuwe, maar ook veel oude wapens in het spel het gezet, zoals ik al eerder vermelde. Er is nog niet veel bekend over de paar nieuwe wapens, maar men zegt dat je er zeker geen spijt van zult krijgen. Tenslotte wil ik jullie nog even zeggen dat voor degene die een HD ondersteunende PC hebben het echt genieten geblazen is. Jullie kunnen je ongetwijfeld de vette screenshots eerder op EG wel herinneren, deze zijn namelijk van tussenfilmpjes die een knipoog geven naar de werkelijkheid die jij in 2007 zou kunnen kopen. Maar je kunt de game ook wel spelen met een mindere PC, maar houd wel rekening met de hoge systeemeisen. Ik denk dat EA en Westwood deze game zo erg zullen oppompen dat we deze keer wel mogen aannemen dat alles een beetje klopt. Veel spellen zijn in het verleden veel te overhypt, maar met deze serie en alles daarom heen is dat gelukkig nog nooit gebeurd en dat heeft altijd tot een groot succes geleid. Laten we hopen dat dat deze keer ook zo is, en dat we niet bedrogen uit zullen komen.
A.I. & Missies
Als je een tijdje een preview moet achterhouden zoals ik, dan kan er natuurlijk nog wat bijkomen. Vandaar dat de bovenstaande alinea dus niet het eind is van deze preview. Wederom heb ik (onbedoeld dit keer denk ik) wat hulp gekregen van collega Z@3 Redrum om jullie nog het één en ander te vertellen over hetgeen naar waar deze alinea is vernoemd. Zo hebben we in C&C 3 namelijk 30 missies maar liefst, iets wat 15 voor GDI en 15 voor NOD zou kunnen betekenen, maar het kan natuurlijk ook 30 missies per kant betekenen. Hou het voorlopig dus maar op 30 missies in totaal, dat is in elk geval ruim voldoende voor een hoop speelplezier en zal je wel eventjes van de straat houden. Er is ook gedacht aan de intelligentie van jou als speler. Tegenstanders zullen zich nu namelijk aanpassen aan jouw niveau, iets wat we in The Massive Offline Role Playing Game The Elder Scrolls IV: Oblivion ook al hebben kunnen zien. Het is dus erg mooi dat jij je als speler niet druk hoeft te maken over een te sterke tegenstander, maar dat ze net zo sterk is als jij dat ook bent. Je zult echter wel wat tactisch inzicht moeten hebben in de stand van zaken, anders red je het niet. Tegenstanders kunnen namelijk ook een bepaalde tactiek tegen jouw gebruiken als ze onheil in de lucht zien hangen. In bepaalde C&C games was het zo dat de tegenstander nogal gauw geneigd was om zijn superwapen (Ion Cannon bijvoorbeeld) in te zetten als hij of zij in het nauw gedreven is. Je moet dus rekening houden met zowel de beslissingen die jij maakt als de beslissingen die de tegenstander maakt, dit geldt zowel voor offline missies als online missies die later in het nieuws nog meer aan bod zullen komen. Ik hoop dan ook dat dit het laatste is wat ik schrijf, anders wordt deze preview wel erg lang.