Dat is wat je hoort over de Playstation 2, die is volgens vele “crap” omdat er veel mindere games uitkomen.
Daar ben ik het niet mee eens, en zal proberen uit te leggen waarom.
Sony is al 10 jaar marktleider en heeft nu zo’n 190.000.000 consoles verkocht.
Nu is het voor een developer het meest winstgevend dat hij zijn games uitbrengt op de best verkopende console, dan heeft hij ook de hoogste omzet.
Was Microsoft of Nintendo de marktleider geweest en hadden zij zoveel consoles weggezet, waren zij overspoeld geweest met ook mindere titels.
Ja maar, zeggen dan sommige,controleert Sony dan niet de kwaliteit van games? Ja dat doet Sony wel, maar als je weet dat in een jaar 100den titels worden uitgebracht alleen al voor de PS2 is er geen beginnen aan.
Het gaat in feite zo, voor dat je een devkit als developer überhaupt kunt aanschaffen moet je laten zien wat je kunt als developer. Aan de hand daarvan (als het goed genoeg wordt bevonden) kun je een devkit aanschaffen. Maar het is een momentopname, Er zijn developers die wel een mooi voorbeeld van hun kunnen geven maar nog nooit op de hardware van de ps2 hebben gewerkt.Er zijn developers die gewoon niet goed overweg kunnen met de hardware van de PS2.Dat zijn developers die niet de kennis inhouse hebben om met de hardware van de PS2 overweg te kunnen.
Dus infeite ligt het niet aan de hardware van de PS2 maar aan de vakbekwaamheid en de kennis die developers hebben bij het maken van een game op de PS2. De bekende developers hebben er geen moeite mee en halen fantastische games uit de PS2. De top developers halen dingen uit de PS2 die geen mens voor mogelijk hield. Een voorbeeld hiervan is b.v. God of War.
Nu moet ik wel de kanttekening plaatsen dat de PS2 hardware iets moeilijker toegankelijk is als de hardware van b.v. De xbox. Maar dat wil niet zeggen dat de PS2 een “ruk” console is.
Sony heeft wel in mijn ogen verkeerde beslissingen gemaakt in de opbouw van de hardware.
Zo heeft de PS2 maar 4Mb geheugen en werkt met vectorunits, wat voor developers niet echt gesneden koek is.Maar als je de PS2 goed kent kun je leren gebruik te maken van de Vectorunits en kun je het om het weinige geheugen heen programmeren. Bewijzen hiervoor zijn al geleverd. Het eerste (vroege) bewijs, Jak and Daxter van Naughty Dog. Die bewezen gewoon dat als je de PS2 hardware goed kunt “lezen” en gebruiken dat het dus wel kan.
Prachtige graphics, goede gameplay en NUL laadtijden.
In mijn ogen heeft de PS2 wel degelijk bewezen een verdomd goede console te zijn, na een haperende start. Sony heeft dit zelf ook onderkend en gezegd dat ze eigenlijk in het begin te weinig tools en middleware hadden voor de developers en de eerste devkits voor de PS2 gewoon niet goed waren.
Die fout gaan ze nu dus niet meer maken, de hardware van de PS3 is wel nieuw, en dan bedoel ik de Cell, maar daar is net als bij de 3 dualcores van de xbox360 een learningcurve van toepassing.
D.w.z. de developers moeten eerst in de gaten krijgen hoe ze de Cell moeten kietelen. En daar worden ze bij geholpen door devkits die ze van Sony krijgen. En deze devkits kun je niet meer vergelijken met de eerste devkits van de PS2.Deze devkits zijn naar verluid al heel goed en worden generatie na generatie steeds beter. De eerste devkits voor de PS3 zijn goed uitgerust met Tools middleware en engines.
Verder is de GPU van Nvdia, de RSX wel beter bekend bij de developers. Deze is namelijk afgeleid van (maar wel sneller en beter als) de GeForce 7800 van Nvdia.
Ik ben er van overtuigd dat het met de PS3 goed gaat komen en dat de developers deze rit genoeg ondersteuning gaan krijgen bij het ontwikkelen van hun games.
Maar dat wil niet zeggen dat alle games nu fantastisch worden.
Er blijven top, goede en minder goede developers, en er zullen top, goede en minder goede games blijven uitkomen op de PS3. (maar het zelfde zal gelden voor de Xbox360)
Dus het ligt niet aan de hardware, het ligt aan het “vakmanschap” van de developers.
Ook een belangrijk punt, ben je een gedreven developer en wil je eruit halen wat erin zit ook al kost en veel tijd en geld, waarvan je maar moet hopen dat je het terugverdient in de lawine van games wat uitkomen?
Of ben je b.v. een developer die niet veel moeite erin steekt om uit een console te halen wat erin zit en ga je liever uit van b.v. een film-licentie? Je levert gewoon mindere game af, maar je hebt wel de zekerheid dat je game toch goed verkoopt vanwege de film-licentie. Easy Money.
In het eerste geval zal toch erkent worden dat je een goede developer bent en je game zal toch gewaardeerd worden, in het tweede geval wordt je game goed verkocht Om de naam) maar door de gamers en de bladen worden neergesabeld, en terecht.
Conclusie: een console is niet slecht omdat er op die console meer kwalitatief mindere games op uitkomen.