De visie van de PSP is de laatste maanden al meermaals bijgestuurd. Ik hoor het Kaz Hirai nog zeggen bij de lancering van de PSP: “The PSP will elevate portable entertainment out of the handheld gaming ghetto,” Of nog beter gezegd in zijn volgende uitspraak: “The PSP is full of innovation far superior to anything on the market today. Just as the PlayStation in 1995 revolutionized gaming and the way our industry does business, PSP will serve as the disrupter in the portable entertainment space.” Natuurlijk dat je met deze uitspraken de verwachtingen hoog gespannen houdt. En de geschiedenis heeft ons geleerd dat fantastische hardware maar een deel is van de vergelijking. Wat ben je met fantastische hardware als de games stinken en niet hun maximum niveau kunnen halen?
De verkoop ging in het begin niet zoals verwacht en de games lieten ook te wensen over. Er is altijd een aanloopperiode bij de lancering van nieuwe hardware. Maar als je bekijkt dat vele van de games slechts een afkooksel zijn van hun PS2 broertjes.
EA speelde er vlotjes op in met zijn Need For Speed franchise met Rivals. Maar EA is amper de enige schuldige. De eigen first-party teams van Sony zijn precies zoals schuldig. Vroegere versies van het PSP honkbal spel van 989 Studio’s kwamen nog steeds de met-kleuren-gecodeerde Dualshock knop icons op de proppen. De Darkstalkers van Capcom is een haven van een Dreamcast verzameling, slechts met een nieuwe survival mode en enkele extra’s die toegevoegd werden.
Tony Hawk’s Underground 2 Remix heeft vier nieuwe niveau’s en wat aanvullende multiplayer opties, maar het meeste van zijn inhoud is van de PS2 versie van het spel. De lijst gaat verder, maar het punt is dat de meeste PSP spelen eenvoudig niet van nul werden opgebouwd; vele uitgevers dachten te profiteren van wat een ongelofelijke hardware lancering zou zijn.
Dan is er de vraag welk effect de Playstation 3 op de PSP zal hebben. Met spelbudgetten die de pan uitswingen en de kleine ontwikkelaars wegduwen. Vele bedrijven zullen een platform moeten kiezen omdat er eenvoudig niet genoeg tijd of geld is om nog iets te doen. Zou het kunnen dat ontwikkelaars PSP projecten annuleren zo dat ze aan de slag kunnen voor de PS3?
De UMD voor PSP lijkt de PSP wat ademruimte te gunnen. De verkoop van UMD films doet het verrassend goed voor een formaat dat minder dan een jaar oud is. Bovendien kondigen studio’s schijnbaar meer en meer hun steun aan voor de PSP aan en pakt de gelegenheid om nog een versie van een film te verkopen. Het komt eigenlijk neer op dit: met de droogte van game releases kijken PSP eigenaars duidelijk uit naar iets anders om met hun PSP’s te doen. Naar muziek luisteren zal misschien niet zo zeer, gezien de populariteit van de iPod, maar het is nog steeds een kenmerk dat de PSP eigenaar van het tekort van game releases zou kunnen afleiden.
Nochtans, zijn er veel PSP eigenaars verwonderd waarom zij zoveel geld besteed hebben aan een toestel dat ze eigenlijk meer gebruiken voor het bekijken van films of beluisteren naar muziek in plaats van het echte gamen. Het ziet er naar uit dat er meer dan beloften en technologie zal nodig zijn om het handheld gaming uit het getto the krijgen.