Het gamen tegenwoordig is meer dan enkel een spelletje. Het is nog niet zover maar in de toekomst zou het wel eens een strijd van leven op dood kunnen gaan worden. Misschien niet al te zeer in letterlijke zin maar gamers haten het natuurlijk als ze met ruime cijfers afgemaakt worden in een gameserver. Maar het gamen wordt ook door de ontwikkelaars steeds belangrijker gemaakt. Het is niet meer een kwestie van Grand Theft Auto 2 spelen, wat rond rijden en plezier hebben. Het gaat ook deels om de prestaties. Eigenlijk is het met de introductie van het nieuwe Xbox Live systeem begonnen. Door middel van een gamerscore waar je weer deels van afhankelijk bent is het een must om deze zo hoog mogelijk op te doen laten lopen. Mensen die een lage ranking hebben en dus ook weinig punten hebben vergaard kunnen het zich niet permitteren om een keer uitgelachen te worden door een ander en hun reputatie te verprutsen door te laten zien dat je vrijwel geen enkel spel hebt uit weten te spelen. Online, en misschien ook wel offline, moet gepresteerd worden en dat ligt in de aard van de spelers zelf, of we het willen of niet.
Persoonlijk ben ik ook iemand die zich afhankelijk voelt van een bepaalde score. Zo ook in bijvoorbeeld Counter-Strike: Source. Als je daar laag geklasseerd bent en je hebt een KD-ratio die onder de 1 ligt, dan verlaat je de server meestal niet voordat je dit weer wat recht hebt weten te trekken. Het mogen dan wel zo zijn dat je meestal toch niet gelist wordt in de lijst der lijsten, het gevoel alleen al verplicht de speler echter om betere prestaties neer te zetten. Zo ook in World of Warcraft, iedereen werkt lang, al dan niet maanden lang aan een zelfde karakter dat steeds weer een level hoger getild moet worden. Met alle moeite van dien werkt de speler zich in de naad voor een virtueel iemand die enkel bestuurd wordt door jezelf. Op zich allemaal leuk en aardig, maar het kost vaak de nodige moeite en motivatie om dan eindelijk eens level 60 te bereiken. Het plezier gaat vaak tenkoste van de wil van het presteren. Als je goede resultaten wilt behalen en dit ook kenmerkend wilt laten worden van het gamen dan wordt automatisch de druk ook een stuk hoger. Hierdoor gaat ook je frustratie eventueel parten spelen. Ik denk dat we een dergelijke ontwikkeling echter wel in het verschiet zullen zien en dat we ook steeds afhankelijker zullen worden van de onderlinge prestaties. Ik hoop het in ieder geval niet aangezien ik me toch in zoveel mogelijk gebieden probeer te verdiepen wat betreft gaming. Misschien is het natuurlijk ook wel weer een voordeel, voor elk spel heb je dus wel een beetje skills in handen, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. In ieder geval wil ik het hier voorlopig even bij houden. Ditmaal dus een wat compactere column om jullie wat te laten uitrusten van al dat leesvoer op de website gedurende dezer dagen met al die next-gen nieuwtjes (wink).