Column: EA, de verwoesters van het RTS genre

thumbnail

Waar is die goede oude tijd gebleven van Command & Conquer, Red Alert en Dune 2000? Sinds de overname van developer Westwood zal iedereen zich wel gefrustreerd voelen, de macht van Electronic Arts heeft ervoor gezorgd dat veel ontwikkelaars uit elkaar zijn gegaan en wat dus een einde maakte aan de Real Time Strategy wereld. Tegenwoordig moeten we het dan ook doen met enkele luttele games als Panzers en Ground Control 2. De Command & Conquer sage lijkt helemaal te zijn vervaagd in de duisternis.
Afgelopen maanden leek er echter nog wel ’n sprankje hoop te zijn, Red Alert 3 werd namelijk aangekondigd door menige bronnen, helaas wist EA het alweer snel te ontkennen, misplaatste reacties werden direct weg geslagen. De prism tanks, Mirage tanks en rocketeers zullen waarschijnlijk niet meer terug gaan keren in de gameswereld.

De enige die ervoor kon zorgen dat we een opvolger konden krijgen van C&C Generals was Electronic Arts zelf, door de overname bleek echter dat menige ontwikkelaars zich niet thuis voelde in dit mega concern dat alleen maar uit is op geld geld en nog eens geld. Dat menige real time strategy gamer zich genaaid voelde had verder weinig indruk op ze gemaakt.

Wat was Westwood nu precies? Westwood was een grootscheepse games studio die zich voornamelijk richtte op de real time strategy markt, het genre dat tegenwoordig zo goed als bevroren lijkt te zijn.
Met games als Command & Conquer, C&C Red Alert, Red Alert 2, Dune 2000, Emperor Battle for Dune, Tiberian Sun, C&C Generals en de shooter Renegade behaalde ze grootse successen en leken ze een gat in de markt te hebben geslagen. Omdat geld tegenwoordig een grootse rol speelt bleek dat het beter was het bedrijf te verkopen, EA was er dan ook als de kippen bij en leek het allemaal verder uit te gaan bouwen.
Niets bleek waar te zijn helaas, we hebben sinds de overname van bijna 3 jaar geleden nog geen spel mogen verwelkomen. Geen Red Alert 3, geen Generals 2, geen Tiberium Twilight.
Allemaal geruchten die als wolken achter de zon verdwenen. Aangezien de meeste lead designers die mee reisde naar EA inmiddels alweer zijn verdwenen lijkt het ook vrij logisch te zijn dat een project vrij moeilijk van de grond kan komen. Mensen met ervaringen in dat genre zijn er wellicht niet en nieuwe aantrekmogelijkheden zit niet in het optionele pakket van EA.

Laten we in ieder geval maar hopen dat er nog in een lichtpuntje in de duisternis zal gaan komen. Veel kans bestaat er niet dat de C&C sage die eigenlijk pas echt begon in 1995 nog wordt doorgezet, maar laat er nog iemand zijn met het nodige initiatief en laat die verdomde apocalypses weer over de heuvels van Rusland rijden!

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx