Het is alweer een tijdje geleden dat er een nieuwe Command and Conquer tevoorschijn kwam. De laatste Command and Conquer game verscheen een aantal jaren geleden, genaamd “Generals”, maar dat was niet zo’n megahit. Dit kwam mede doordat de game geen cut-scenes bevatte, en je de verhaallijn er niet in terug kon vinden. Ik heb mezelf goed vermaakt met Generals, maar zag het toch ook niet als een echte Command and Conquer. Daar is dus verandering in gekomen in de nieuwe Command and Conquer game: Tiberium Wars, waarin NOD en GDI elkaar voor de derde keer in de haren vliegen. Nu wil ik niet uitgebreid op de game zelf in gaan, daar gaat het in de uiteindelijke review over die al is verschenen, maar wel over het type RTS dat C&C is. Nadat deze week de demo online werd geknald door EA, was er namelijk al gelijk commentaar, en werd de vergelijking met een andere RTS genaamd Supreme Commander snel gemaakt. C&C 3 zou namelijk veel te ouderwets zijn in vergelijking met de RTS games van tegenwoordig. Nu vind ik het al wonderbaarlijk dat men deze conclusie zo snel weet te trekken op basis van een demo, want dat is maar een fractie van wat de uiteindelijke game te bieden heeft en is alleen bedoeld om de gamer een eerste indruk te geven van de game. Nu zijn gehaaste conclusie trekkende mensen voor mij al een grote doorn in het oog, maar gezien C&C 3 zulke hoge verwachtingen heeft wil ik dit nog door de vingers zien. Toch bleek het wel een ouderwetse game te zijn, maar wel op een fatsoenlijke manier. Jammer genoeg dat Tanja er nu is als Commander, dus het geluid van “Katjing” en “Lock ‘n Load” mis ik wel.
Misvatting over C&C 3 uitgelegd
Waar het echter mis is gegaan, is de opvatting dat C&C 3 ouderwets zou zijn. Laat mij ten eerste één ding voorop stellen, Command and Conquer hoort ouderwets te zijn en dat is alleen maar positief bedoeld. Kijk alleen maar naar Generals en Renegade. Wanneer de ontwikkelaar iets anders probeerde te doen met de serie, walgen de gamers er gelijk van en spraken ze van een misstap in de geschiedenis van Command and Conquer. Wat dacht EA toen? Laten we C&C met Tiberium Wars weer terug naar de roots brengen en viola, sommige mensen hebben nog steeds wat te zeiken. Natuurlijk is niet alles perfect aan C&C 3, maar toen ik de demo had uitgespeeld ging ik met een voldaan gevoel naar bed en dat heb ik sinds tijden niet meer gehad door een PC game, laat staan door een demo. Zoals ik al zei heb ik een hekel aan gehaaste conclusies, maar als een C&C game makkelijk op te pakken is, snelle actie bevat, mooie graphics heeft en leuke cutscenès biedt, dan is het voor een C&C toch eigenlijk al geslaagd? Niet alle games hoeven revolutionair te zijn, laat staan dat elke keer het RTS genre opnieuw uitgevonden moet worden. En dat het uiteindelijk een uitgemolken game word zoals The sims.
Vergelijking C&C 3 en Supreme Commander
Ik kan mezelf voorstellen dat een C&C game niet voor iedereen gemaakt is en anderen weer graag Supreme Commander spelen. De vergelijking maken tussen Supreme Commander en C&C is echter net als Gears of War met Halo 2 vergelijken. Als ik Supreme Commander ergens mee zou moeten vergelijken, zou dat eerder de Total War serie zijn dan C&C, die ik eerder weer met bijvoorbeeld een Warhammer 40k vergelijk. Waar Supreme Commander een hoge instap heeft, grootse slagvelden neerzet en lastige tactische ofwel, strategische overwegingen vraagt van de speler. Wat daar weer zo jammer aan is, is dat de mappen EXTREEM groot zijn en dus weer veel ruimte beschikbaar moet nemen. De explosies zijn ook weer niet de mooiste. C&C 3 is juist veel toegankelijker, meer gericht op de kleine schermutselingen en op de gamer die snel een potje wil spelen, maar ook kleine tactische zetten wil ondernemen. Als je een goede gamer bent en tegen andere goede gamers vecht, zul je snel zien dat 1 zo’n match toch weer een uur of 2 kan gaan duren. Nu is het gewoon een kwestie van je eigen keuzes maken tussen deze twee soorten vertakkingen in het genre, in plaats van ze te vergelijken met elkaar. Het is dus op voorhand al bullshit dat een fan van het RTS genre Supreme Commander geweldig móét vinden en daarom C&C 3 maar links moet laten liggen, wat door kortzichtige mensen wordt geroepen op verschillende gamesites.
De oplossing is…?
Wat nu weer jammer is, is dat EA de game op elke platform wil hebben staan (Nu praat ik niet alleen over de PS3 en de XBOX360). Ze willen het nu ook al op de Wii hebben, hoe dat zou spelen? Ik zie het al voor me, beetje rondzwiepen met de Wii-mote. Wat ik de laatste tijd ook veel heb gemerkt, is dat EA zeikt dat platformen steeds moeilijker worden om te programmeren. Bij de Wii is dat waarschijnlijk ook het geval, maar dat zeiden ze ook toen de PS1 uit kwam. De enigste reden wat uiteindelijk de reden was, was dat het een nieuwe platform was en dat is bij de Wii waarschijnlijk hetzelfde. Maar even terug over dat C&C3 op de Wii komt. EA heeft hier veel en veel te hoge verwachtingen in, ze gokken dat er ongeveer 60.000 mensen de Wii hiervoor gaan kopen en dus meteen de C&C3 erbij gaan kopen. Dus wat EA probeert te regelen (denk ik) is dat de Wii voortaan verkocht word met een C&C3 erin. Maar daarbuiten lijkt mij de besturing toch raar, waarom koop je een Wii? Om in beweging te komen met bepaalde games, zoals Zelda etc. En als ik dan kijk naar een RTS game, zit je alsnog rustig op de stoel te mikken naar het plekje waar je de unit wil hebben staan. Buiten al dat “gezeik” van mij heb ik binnenkort mijn Wii binnen, en ga ik TOCH de game kopen voor op de Wii, want ik ben wel nieuwsgierig hoe dat er nou uit gaat zien en hoe de besturing zou zijn. Gelukkig zijn er meer dan genoeg positieve reacties geweest op de demo, want er zijn al genoeg games die revolutionair willen zijn, maar daar keihard in falen. En zoals xfire gebruikers al hebben gemerkt, heeft de game minstens een maand in de top10 gezeten en dus zonder internet al een grootte hit is geweest.