Terwijl Operation Flashpoint: Dragon Rising nu voor het eerst gespeeld wordt door journalisten tijdens de US Gamers Day in San Francisco, maakt Codemasters bekend dat de oorlogsgame deze zomer wordt uitgebracht. Tegelijkertijd brengt Codemasters een nieuwe video uit en geeft de uitgever en ontwikkelaar het nieuwe logo en de verpakking vrij.
Operation Flashpoint: Dragon Rising is het vervolg op Operation Flashpoint: dat bij de release in 2001 een compleet eigen gamegenre heeft gecreëerd: de realistische en tactische oorlogsgame. De opvolger van de bekroonde oorlogsgame, die wereldwijd meer dan 2,5 miljoen keer over de toonbank ging, belooft de meest toegankelijke, meeslepende en sandbox shooter van het jaar te worden. De game wordt ontwikkeld met behulp van een geëvolueerde versie van de EGO Engine; het technologieplatform van Codemasters Studios. Ego Engine is een terugkerend technisch ontwikkelplatform dat al eerder gebruikt werd bij de ontwikkeling van andere gelauwerde games zoals Colin McRae: DIRT en Race Driver: GRID. De laatste werd door velen gezien als een van de beste games van 2008 en won diverse prijzen in de Benelux, maar ook in de rest van de wereld. In de video over EGO Engine die vandaag wordt uitgebracht, is te zien hoe deze technologie zowel voor enorme landschappen als voor de kleinste details wordt toegepast. Dankzij EGO Engine worden de effecten en omgevingen realistischer en meeslepender dan ooit tevoren in een FPS.
“Het voordeel van het investeren in je eigen technologie is dat je deze grotendeels kunt aanpassen aan elke afzonderlijke game. Zo kun je voor geweerschoten en explosies dynamische lichteffecten gebruiken of kiezen voor extreem gedetailleerde voertuigen en uitgestrekte landschappen waarin je letterlijk kunt verdwalen,” aldus Brant Nicholas, senior producer van Operation Flashpoint: Dragon Rising.
Nicholas vervolgt: “Alles wat we met behulp van de EGO Engine toevoegen, draagt bij aan de ervaring en zorgt ervoor dat er een spanning ontstaat die ultra realistisch aanvoelt. Het is dan ook net alsof je je écht in een oorlogssituatie bevindt en één schot ook daadwerkelijk fataal kan zijn. Dankzij de geavanceerde technieken en aangepaste audiosystemen van de EGO Engine zullen gamers ervaren hoe het voelt om aan een gevecht deel te nemen. Ze beleven het gevaar en voelen de adrenaline door hun bloed stromen en worden echt bij het gevecht betrokken. Het realisme en de artistieke vormgeving van de game dragen al veel bij aan deze levensechte ervaring, maar EGO Engine geeft het net dat beetje meer. Door de vele details en effecten ervaren de gamers echt hoe het voelt als een mortiergranaat op nog geen 10 meter afstand neerkomt. En dat is nu juist wat de ervaring ongekend maakt.”
Samen met het ontwerp van het logo en de verpakking is ook het nieuwe visuele design van de game gepresenteerd. “Operation Flashpoint: Dragon Rising is een van de belangrijkste titels van Codemasters in 2009. De game geniet dan ook van een zeer stijlvolle en gerichte vormgeving. Die is uiteraard terug te vinden in de game zelf, maar ook in de manier waarop de game aan het publiek wordt gepresenteerd,” aldus Alex Bertie, vice-president Brand & Marketing bij Codemasters.
“Het logo is gebaseerd op het origineel, maar dan flink gemoderniseerd. Het logo ziet eruit als een soort nieuwsbalk in dezelfde documentairestijl als de game. Door de ‘2’ uit het logo weg te laten, wordt als het ware hulde gebracht aan het origineel en bovendien maakt het de titel krachtiger. De verpakking van de game staat vol rauwe en aangrijpende beelden, zoals foto’s van een ‘onbekende soldaat’ in Amerikaans legeruniform en de gedetailleerde achtergrond uit de game. Kortom: een stijl die perfect aansluit bij de intense en grootse gevechten.”
Operation Flashpoint: Dragon Rising wordt deze zomer uitgebracht op Xbox 360, PLAYSTATION 3 en PC. Gamers kunnen dan de bloedstollende strijd aangaan met de machtige Chinese PLA op het gigantische eiland Skira. Bekijk de trailer en de nieuwe video over EGO Engine op beneden en raak dieper in een oorlog verwikkeld dan je ooit had durven dromen.