Een grote grap
Soms heb je van die momenten dat je denkt; Laat ik nu eens mijn nieuwe game PC met Nvidia RTX 4070 Super flink aan de tand voelen. Classic Home Invasion was zo’n game waarbij een review key voor het grijpen lag en ik greep die kans ook direct. Het was even de vraag of de framerate stabiel zou blijven, maar gelukkig kon ik de game met succes spelen!
Dat sarcasme lijkt ook ‘n beetje af te druipen van deze ontwikkelaar. Zijn deze graphics serieus bedoeld, of is het echt een grap waarmee te maken hebben? Het lijkt namelijk op het eerste gezicht op een game die gemaakt is door 3 studenten die in het eerste jaar van de brugklas zitten. Zo’n project dat je maakt op een game-engine die nog slechter is dan Game Maker met enkele personen die nooit bereikbaar zijn, en de dag voor oplevering nog even alles bij elkaar gooien om in ieder geval maar ‘iets’ in te kunnen leveren. In ieder geval, puur uit interesse wilde ik het eens een kans geven, en kijken of er misschien toch een serieuze ondertoon te vinden was in dit spel. We beginnen met het bijzondere verhaal van het spel; Er is een Alien op aarde, niets nieuws toch? Hierdoor zijn er veel mysterieuze verdwijningen en waarnemingen in het gebied geweest. Helaas voor Billy staat hij op het punt de waarheid achter dit mysterie te ontdekken. Hij komt oog-in-oog met de Alien, en of hij dat overleeft?
Zelfs de met de UI is van alles mis
De gameplay van de game bestaat simpelweg uit bewegen met WASD en dat is het wel. De Alien zit je regelmatig op de hielen in de rooms en buiten en je moet dus snel handelen. Dit kan zijn door een sleutel te zoeken in een kast of door een air vent te kruipen. Zo nu en dan krijg je de mogelijkheid om te saven in je avontuur van slecht ‘n half uurtje. Je hebt de beschikking over health en stamina. Vooral dat laatste is van belang want je moet sneller zijn dan de Alien en die rent veelal ietsje sneller als dat jij loopt. Het spel lijkt één grote grap te zijn want je moet het spel sluiten met ALT+F4 en er is geen mogelijkheid om na een save direct terug in het spel te stappen. Je moet dan weer naar het hoofdmenu om vervolgens weer op ‘Spelen’ te klikken, waarna je weer verder gaat vanaf de save. Zelfs met de user interface is dus van alles mis. De lichte puzzels die je moet oplossen zorgen daarnaast ook nog eens voor frustratie, want de Alien raakt je soms op momenten dat het nergens op slaat. Men lijkt dan ook geen enkele moeite gedaan te hebben om het spel fatsoenlijk in te stellen en om de balans ook maar ‘n beetje redelijk te maken. De game bevat daarnaast ook nog twee andere modi, waarbij je onder andere zelf ook als de Alien kunt spelen, maar who cares? Elke minuut bij het spelen van deze game voelde voor mij als een ware grap waarbij ik in de maling werd genomen. Bekijk anders deze gameplay van de game even, en je snapt waarom. Grafisch ziet de game er uit alsof een 8-jarige aan de gang is geweest in Microsoft Paint. Het is alsof de maker zoveel mogelijk zijn best heeft gedaan om het spel zo lelijk mogelijk te maken. Als dat de intentie was is dat goed gelukt. De Alien ziet er niet uit, de teksten, de HUD kent geen borders of enig contrast en het hoofdkarakter ziet eruit alsof hij ongelukkig geboren is, met alle respect. Ook de geluidseffecten lijken opgenomen te zijn in de keuken thuis en worden zoveel herhaald dat je het idee krijgt alsof men er het liefst zo snel mogelijk van af wilde zijn om de game te publishen.
Ik weet nog steeds niet of Max Kuntze deze game neer heeft gezet als een ware grap, of als een serieuze cashcow. Als 1000 mensen erin trappen, heb ik die paar uurtjes development er alweer uit gehaald. Ik kan namelijk niet serieus nemen dat dit spel ook maar daadwerkelijk bedoeld is voor de fun en uitdaging, want het slaat werkelijk nergens op. Het valt me nog mee dat de aftiteling niet al na 5 minuten begon en dat je serieus nog wel ‘n uurtje hiermee aan de gang kunt gaan als je pijn noch moeite steekt in het uitspelen ervan. Als de game in 1980 uit was gekomen was het nog altijd een zware misser geweest, en dan niet alleen in grafisch opzicht. Laat Classic Home Invasion dan ook maar gauw liggen, want zelfs gratis, zou het nog niet de moeite van het spelen waard zijn. Helaas is negatieve publiciteit ook publiciteit, en misschien is het men daar wel precies om te doen… Ik ben er zelf helaas ingetrapt.
De meeste medelijden heb ik met de redacteur die deze game moest doen.