Op het gebied van MMO’s wordt er de laatste tijd erg veel uitgeprobeerd en voor de mensen die hiervan houden, is het een moeilijke beslissing om een game uit te kiezen waar ze al hun vrije tijd in willen stoppen. Ook de grootste concurrent voor elke nieuwe MMO World of Warcraft helpt hier niet aan bij, omdat veel mensen gewoonweg bij deze game blijven of te weinig vernieuwing zien. Ondanks dit alles blijven de ontwikkelaars en uitgevers het toch proberen en zo ook Cryptic die nu komt met een nieuwe MMORPG gebaseerd op de Champions franchise, Champions Online. Een superhelden MMORPG die meteen veel doet denken aan de vorige games van Cryptic, City of Heroes en City of Villains. Mogelijk waren deze twee games een opstapje naar Champions Online om deze game nog beter uit de verf te laten komen. Het superhelden genre is gelukkig een stuk frisser en origineler dan de zoveelste fantasy of sci-fi MMORPG en daarom was ik zeker benieuwd naar het resultaat van Cryptic. Evilgamerz kreeg namelijk de kans om deel te nemen aan de Press Beta van Champions Online en hierin konden we al meteen een goede indruk krijgen van de nieuwste MMO van Cryptic, Champions Online.
Be a Champion
Champions Online speelt zich af in de nabije toekomst waarin superhelden een grote rol spelen in de bescherming van de aarde. Maar door de opkomst van diverse nieuwe grote slechteriken, waarvan Doctor Destroyer de grootste bedreiging van allemaal is, is er een grote vraag naar nieuwe superhelden. Na een enorme aanval op Detroit in 1992 heeft Doctor Destroyer het nu gemunt op de gehele aarde en de organisatie “The Champions” is nu op zoek naar een nieuwe generatie superhelden. En met dit verhaal in je achterhoofd begin je aan deze game. Deze game zal dus zeker niet om het verhaal draaien, maar puur om de actie. Cryptic heeft goed gekeken naar de stijlen van de superhelden comics en deze komen hier dus ook allemaal in terug. De bekende comic lettertypes, vrolijke felle kleuren en diverse stukjes uit comics zijn hier allemaal in terug te vinden, wat natuurlijk geweldig past bij een game als dit. Maar voordat je met je superheld aan de slag gaat zul je hem eerst moeten creëren en hier zie je al meteen dat Champions een erg uitgebreide MMO zal gaan worden.
Je zult eerst je origine moeten kiezen en dit bepaald met welke statistieken je begint. Dit is het beste te vergelijken met andere MMO’s waarin ze hebben gekozen voor een warrior, archer en healer. Je kunt hier uit 9 verschillende standaard opzetten beginnen, maar je kunt natuurlijk ook je eigen origine compleet opstellen. Vervolgens zul je moeten kiezen welke krachten je superheld zal gaan bezitten op het begin. Je kunt natuurlijk als je vordert in de game steeds meer krachten unlocken, maar dit zullen de krachten zijn waar jij op verder zult borduren. Er zijn 18 standaard opzetten waar je uit kiezen zoals vuur, ijs, bovennatuurlijk, telekinese, elektriciteit en gadgets. En haast elke held die ik maar kon verzinnen is onder te verdelen in één van deze groepen, maar wederom geldt dat je ook dit helemaal zelf kunt indelen en je eigen begin krachten kunt uitkiezen.
De mogelijkheden om je personage in elkaar te zetten zijn wederom erg uitgebreid. Honderden kostuumonderdelen die allemaal in kleur zijn aan te passen, geslacht, gezichten zowel menselijk, buitenaards en robotachtig, schoenen, capes, handschoenen, broeken, armen, staarten, extra armen. Je kan het zo gek niet bedenken of het zit er wel in. Wat eigenlijk een knap staaltje werk is van Cryptic. Je kunt namelijk elke held namaken die je maar wilt of je eigen held maken. Bovendien zal ook elke held zich zo bewegen als hij is gebouwd. En nadat je dan ook nog eens een naam en een achtergrond verhaal eraan hebt toegevoegd begint het avontuur.
Millenium City, Canada, Southwest Desert
De beta was beperkt tot drie verschillende gebieden, waarvan Millenium City de eerste was. Dit is een soort introductie tot het spel en hier bevinden zich dus ook de makkelijkere opdrachten. De besturing in Champions Online is grotendeels hetzelfde met andere MMO’s en je zult al snel alles onder de knie krijgen. Wel is het even wennen waar het menu, inventory en krachten tabblad te vinden zijn, maar gelukkig geldt hiervoor ook dat de meeste shortcuts hetzelfde zijn. Het vechten is helaas net niet realtime, maar het komt zeker goed in de buurt. Ook het lock systeem werkte erg goed in deze beta en viel er weinig grote fouten op aan het vechtsysteem. Maar het opmerkelijkste aan de besturing is ook de mogelijkheid om het aan een controller te hangen. Deze game wordt namelijk ook omschreven als een action based mmo, waardoor je eigenlijk maar acht hoofd knoppen zult hebben. Dus vergeet de actiebar met 40 slots voor superkrachten, je zult het hier moeten doen met 8 slots. Deze 8 slots heeft natuurlijk ook alles te maken met de crossplatform mogelijkheid met de xbox 360 versie van deze game die na de PC versie zal gaan verschijnen.
Het levelsysteem in Champions Online is eigenlijk redelijk standaard. Verdien ervaringspunten en level hier mee verder op. Je zult op het begin te maken hebben met een levelcap van level 40 en dit is denk ik nog iets aan de lage kant. Ik ging in deze beta enorm snel naar level 10 en dit laat mogelijk ook nog zien waar Cryptic nog het meeste werk aan zal hebben. Het uitbalanceren van de gehele game. Maar ook de verschillende opdrachten is iets waar Cryptic nog goed naar moet kijken. Deze waren nu namelijk nog erg standaard, praat met die persoon, verzamel een aantal dingen, versla zoveel monsters en ik had eigenlijk iets meer originaliteit verwacht. Namelijk opdrachten die veel meer te maken hebben met het superheld zijn. Red een dame in nood, blus een in de fik staande flatgebouw, houdt een meteoriet tegen, laat je vliegkunsten zien, help een oud dametje oversteken. En dit is nou het punt waar Cryptic zich zou kunnen onderscheiden met andere mmo’s. Dus ik hoop zeker dat hier nog veel meer verandering inkomt.
Items, NPC’s en transport
Naast de besproken grote onderdelen bevat een mmo ook een paar belangrijkere kleine onderdelen. Zoals bijvoorbeeld de items. De items die vijanden laten vallen of die je ontvangt kun je voornamelijk gebruiken om equipment te bouwen of te verkopen. En dit is mogelijk nog een beetje karig. Mogelijk als jij je er echt meer in gaat verdiepen dan zal het mogelijk redelijk diepgaand zijn, maar wat er in de beta naar voren kwam, was gewoonweg te weinig. Ook de NPC’s zijn zielloze personages in deze game. Er is weinig verhaal om ze heen en je krijg ook weinig informatie over hun. En dit zal mogelijk voor veel mensen een afknapper zijn. Je wilt namelijk meer weten over de wereld waarin jij je vertoefd en dit is nog net te weinig. Daarentegen wat weer wel enorm goed gedaan is, zijn de manieren van transport. Zo zul je kunnen kiezen welke superkracht je gebruikt om jezelf te transporteren. Vliegen, instant transportatie, supersnelheid het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Ook direct naar een ander gebied gaan met helikopter is mogelijk. Bovendien zal deze game ook de gebruikelijke guilds, groepen en communicatie mogelijkheden gaan bevatten.
Tenslotte hebben we nog de graphics en sound van deze mmo en deze zijn zeker erg goed. Het is namelijk gebouwd op een verbeterde City of Heroes Game Tech engine en dit is te merken. Het oogt erg strak en ziet er allemaal lekker comicachtig uit. Want er wordt gebruik gemaakt van een soort cell shaded effect wat ze bij Cryptic comic shading noemen. Wel had de beta nog wel eens te maken met enorme pop-up van textures, maar dit zal natuurlijk nog allemaal verbeterd worden. Ook de sound en muziek van deze game past erg goed bij het superhelden thema. Epische muziek op de achtergrond met af en toe flitsen en knallen maakt de feel en look van deze game erg goed.
Champions Online lijkt op het eerste gezicht een goede kandidaat voor de volgende succesvolle mmo. Zo zijn de superkrachten en het creëren van je personage erg uitgebreid en voelt alles goed aan in deze game. Maar er zijn toch nog een paar dingen waar nog goed over nagedacht moet worden. Zo zijn de opdrachten nog te simpel en te saai en zou er hier veel meer vernieuwing in moeten zitten. Ook de items en het verhaal in deze mmo is misschien nog te karig. Wel zit deze game technisch al erg goed in elkaar en ben ik eigenlijk niet zoveel grote bugs tegen gekomen. Bovendien hangt de plezier van zo’n game ook af van de hoeveelheid andere mensen die deze game gaan spelen. Want je blijft met de vraag zitten als de vorige City of Heroes en City of Villains het niet zo goed deden, hoe zal deze game het dan gaan doen?