Het kan niet gekker worden, we hebben als speelbare karakters een hoop voorbij zien komen de laatste jaren. Van mensen, beesten tot zelf een plakje brood. De creativiteit houdt niet op en het gameplayconcept van Candleman vroeg er gewoon om met als een kaars te spelen. Hoe dit uitpakt lees je in deze review.
Candleman is een 3D platformer die zich voornamelijk afspeelt in het duister. Je speelt als een kaars die zich in het donker begeeft, je wilt de duisternis verbannen door alles op te gaan lichten. Je hebt een vuurtoren gezien en daar ben je zo van onder de indruk, hoeveel licht die afgeeft dat je zelf dat ook wilt doen. Je gaat op je quest door 12 hoofdstukken om voor licht te zorgen, met de uitdagingen die op je pad komen.
De gameplay is erg interessant, de meeste momenten zie je op wat kleine dingen na helemaal niets, aan jou de taak het level te voltooien door in principe de uitgang te vinden. Nu kun je aangezien je een kaars bent licht laten schijnen, maar er is wel maar beperkt kaarsvet. Door elk level heb je misschien 10 seconden licht. Dus je moet hier zuinig mee zijn, dit doe je door de knop die voor het licht zorgt niet ingedrukt te houden maar tikjes te geven. Even heel kort aantikken en goed onthouden wat je gezien hebt is het belangrijkste. Onderweg kom je wel staande kaarsen tegen die je kunt aansteken en je langere tijd van licht zal verschaffen, elk level heeft een verschillend aantal van deze kaarsen. De gameplay is uitstekend en ik heb in lange tijd niet zo’n prettige platformer gespeeld, hoewel je gelimiteerd kaarsvet hebt zou dit bij de meeste levels nog wel minder mogen zijn voor de uitdaging. Gedurende mijn spel kwam het bijna nooit voor dat ik krap zat met licht.
Er moet ook wat gepuzzeld worden om door de levels heen te komen. De puzzels zijn voornamelijk timing met springen, bijvoorbeeld tandwielen die draaien waar je op het juiste moment moet springen. Voor de rest zijn de puzzels wel erg makkelijk, ik heb op geen moment echt na moeten denken hoe ik een level door zou moeten komen. Het spreekt voor zich wat de oplossing is om verder te komen. Als je alle kaarsen wilt aansteken in alle levels ben je wel iets langer bezig en dat is wel een stuk uitdagender om ze te vinden.
Naast puzzelen heeft elk hoofdstuk zo zijn eigen uitdagingen, bij sommige hoofdstukken heb je een soort geesten die achter je aan komen, of een spiegel waarin je evenbeeld over een iets ander parcours loopt waardoor je goed moet kijken dat je beide goed lopen. Over het algemeen zijn deze uitdagingen per hoofdstuk goed geïmplementeerd en beïnvloedt dit de gameplay zodanig dat elk hoofdstuk wel vernieuwend aanvoelt. Er wordt zo helaas wel een inconsistentie gecreëerd in de moeilijkheidsgraad. Zo dacht ik dat vanaf hoofdstuk 9 het wat moeilijker werd, was het hoofdstuk daarna weer een stuk makkelijker.
Het eerste wat je opvalt wanneer je het spel speelt zijn de grafische elementen, gekozen is voor een erg kleur- en contrastrijke omgeving, voornamelijk een aantal levels in de groene bosachtige omgevingen zijn prachtig. Het licht is ook erg netjes gedaan, een van de belangrijkste elementen, wanneer je voor licht zorgt dat de schaduwen allemaal kloppen en alles op de juiste manier oplicht. In de meer kleurrijke omgevingen is door middel van lichtgevende planten ook wat langer licht waardoor je meer kan genieten van de omgevingen. Het leveldesign is echt uitstekend en er zit zelfs een boss battle in wat erg tof gedaan is. Dit met de toevoeging van level specifieke soundtracks maakt het wel een pretje om door de levels heen te gaan. De audio is dik in orde en zorgt voor een goede flow in de spelervaring.
Candleman is een van de betere indiegames die ik het afgelopen jaar heb gespeeld, het is daarom zo jammer dat deze zo kort is. In zes uur zul je deze game uitgespeeld hebben met daarbij alle kaarsen in de levels. Dit komt ook door de moeilijkheidsgraad die niet in te stellen is. Als bijvoorbeeld de tijd die je hebt per level aan licht in te stellen is, kun je het veel uitdagender maken. Na deze speeltijd is er eigenlijk niets om voor naar terug te komen en dat is jammer, want de game verdiend meer speeltijd en hopelijk komt er snel een tweede deel.