We kruipen weer richting het einde van het jaar en dat betekent niet alleen dat de pepernoten en chocoladeletters weer in de schappen liggen maar ook dat er weer een nieuwe Call of Duty zijn opwachting maakt. Nadat deze serie een succesvolle “reboot” kreeg in 2019 met het geprezen Modern Warfare en daarna werd opgevolgd door het mindere Cold War is het nu de beurt aan Vanguard om de harten van de fans weer sneller te doen kloppen. Net zoals COD: WW2 uit 2017 worden we weer meegenomen naar de Tweede Wereldoorlog waar natuurlijk ook de roots liggen deze serie. Wij konden alvast van start met de multiplayer beta van Vanguard afgelopen weekend om te zien of de nieuwste telg ons weer in hogere sferen kan brengen. Eén van de kritieken van Cold War was namelijk dat de gameplay weer veel sneller was en het allemaal weer erg arcade aanvoelde terwijl iedereen juist zo blij was dat Modern Warfare de realistische kant op ging. De setting van Vanguard leent zich perfect om weer terug te gaan naar de langzamere gameplay maar helaas lukt dit Sledgehammer Games vooralsnog maar gedeeltelijk.
Combat Pace
De beta is vrij beperkt met maar een handjevol maps en een zestal modi en de wapens kan je maar maximaal levelen tot level 30. De modi die erin zitten zijn voornamelijk klassiekers zoals Team Deathmatch, Kill Confirmed en Domination. Echter zijn er twee nieuwe modi toegevoegd die verrassend leuk zijn: Champion Hill en Patrol. Met name Champion Hill is iets wat Sledgehammer Games speciaal ontwikkeld heeft voor Vanguard. Je moet hierbij denken aan een mix tussen Battle Royal en Gunfight. In totaal beginnen acht teams van twee of drie spelers tegelijkertijd op een map met 4 verschillende arena’s. In elke arena nemen twee teams het tegen elkaar op en proberen dan zoveel mogelijk levens van elkaar af te schieten in de korte rondes. Tussen de rondes door krijg je de tijd om zaken zoals granaten of armor te kopen, een ander wapen te kopen of juist je huidige te upgraden. Het team wat uiteindelijk overblijft wint deze toernooivorm. Champion Hill zorgt voor hele korte intense potjes wat bovendien ook nog erg verslavend is. De andere nieuwe modi Patrol is gebaseerd op Hardpoint uit eerdere Call of Duty’s. Het principe is heel simpel, er is een zone die constant in beweging is en zich voortbeweegt door de hele map. Teams kunnen punten scoren door in deze zone te blijven lopen. Doordat er maar één kleine zone is krijg je een constant gevecht op allerlei plekken op de map waar deze zone zich op dat moment begeeft. Het is pure chaos en het grootste pluspunt is nog wel dat campen echt geen enkele nut heeft hier. Helaas zijn we wat minder enthousiast over de rest van de beta van Vanguard. Ten eerste zijn de maps die beschikbaar zijn van een redelijk bedroevend niveau, op de map Red Star na. Red Star is een redelijk grote map in Rusland wat je meteen doet denken aan de fantastische maps van Call of Duty 1 en 2. De rest is simpelweg te klein wat al snel resulteert in een onoverzichtelijk gevecht waarvan alle kanten vijanden opduiken en je in de rug schieten. De spawnpunten zijn altijd een groot probleem geweest bij Call of Duty waardoor je constant naast vijanden terecht komt en meteen weer wordt doodgeschoten, dit is niet anders in de beta. Vooral door te kleine maps wordt dit extra duidelijk. Gelukkig introduceert Sledgehammer Games het nieuwe Combat Pace in Vanguard. Combat Pace is eigenlijk niets meer dan een instelling met hoeveel mensen jij maximaal in een server wil zitten maar dit heeft wel enorme invloed op de gameplay. Je hebt eerst de instelling Tactical en dit betekent dat er maximaal 12 mensen op een server zitten, daarna heb je Assault waarbij 20 tot 28 mensen op een server zitten en als laatst heb je Blitz waarbij er maximaal 48 spelers rond kunnen lopen. Op het moment dat ik de Combat Pace op Tactical zette werd pas duidelijk welke potentie Vanguard heeft. Vooral op Red Star kreeg ik hetzelfde gevoel wat ik had tijdens Call of Duty 1. Je komt niet om de 3 seconden een vijand tegen maar je moet daadwerkelijk tactisch te werk gaan. Het is natuurlijk goed dat Assault en Blitz er ook in zitten voor de mensen die houden van totale chaos en het zo druk mogelijk willen hebben maar het is overduidelijke dat Tactical veruit het beste naar boven brengt in Vanguard. Bovendien zorgt dit ervoor dat het probleem met de spawnpunten niet zo vaak voorkomt.
Werk aan de winkel
Een ander probleem wat duidelijk naar voren komt is de audio. Op de MG42 na klinken alle wapens als klappertjes pistolen en maken ze weinig indruk. Het ergste is nog wel het bijna niet kunnen horen waar tegenstanders vandaan komen en schieten. Het is al meerdere malen voorgekomen dat er iemand letterlijk naast me stond, op me schoot en dat het door het slechte geluid ik dit gewoon niet hoorde. Hierdoor had ik dus geen enkele kans om te reageren en door de (te) lage Time To Kill ben je ook nog eens heel snel dood. Als ze dit meer kunnen brengen naar het niveau van Modern Warfare zou dat een aanzienlijke verbetering zijn. Ook het luisteren naar voetstappen, wat bijvoorbeeld in Warzone wel uitstekend gaat, heeft geen zin. Ze bestaan gewoon niet en als je al iets hoort klopt de richting niet. Wat ze in Vanguard beter voor elkaar hebben zijn de graphics. De maps zien er prachtig uit en de modellen van de wapens zijn om van te genieten, bovendien loopt het spel zeer soepel op de PC. Het maakt me zeer nieuwsgierig naar de overige 16 (!) maps die in de volledige versie gaan verschijnen. Aan content lijkt deze Call of Duty geen gebrek te hebben maar de kwaliteit ervan moet nog wel even naar gekeken worden. Sledgehammer Games heeft nog iets meer dan twee maanden om te sleutelen aan zaken zoals het geluid, de Time To Kill en de problemen met de spawnpunten. Maar als dat lukt dan lijkt er met Vanguard in ieder geval weer een uitstekende multiplayer aan te komen. Op 5 november kunnen we zien of de ontwikkelaar deze tijd benut heeft om de problemen op te lossen.
Ziet er goed uit.