Precies 20 jaar na de release van de eerste Call of Duty zal het voor de ontwikkelaars tegenwoordig lastig zijn om elk jaar weer iets nieuws te moeten verzinnen. In 2019 werd dan ook de populaire Modern Warfare serie opnieuw tot leven gewekt, wel met veel lovende kritieken als gevolg. Call of Duty ging weer terug naar de roots en was weer de moeite waard om aan te schaffen. Niet zo gek dat Infinity Ward in 2022 met diens opvolger, Modern Warfare 2, op de proppen kwam. Ook dit deel werd grotendeels positief ontvangen, mede door het tegenvallende Black Ops Cold War in 2020 en Vanguard in 2021. Echter begonnen de eerste scheurtjes in de Modern Warfare serie wel steeds zichtbaarder te worden. Er werd dan ook al aangekondigd dat de jaarlijkse Call of Duty releases tot het verleden zouden behoren om meer tijd te nemen voor het ontwikkelen. Het was dan ook een verrassing toen bleek dat Sledgehammer Games, samen met Infinity Ward, tóch aan de slag was gegaan met Modern Warfare 3 voor een release in 2023.
Haastklus
Er gingen hardnekkige geruchten dat er wel een DLC zou uitkomen voor deel 2, maar dat dit uiteindelijk is gepromoveerd tot een volledig nieuw deel. Al vrij snel na het opstarten van de campagne wordt duidelijk dat ze dit beter niet hadden kunnen doen. De campagnes in Call of Duty waren altijd al vrij kort, maar daarom niet minder spectaculair. Met de terugkeer van oude bekenden zoals Soap, Ghost en Makarov gaat het verhaal direct verder waar het gestopt was in Modern Warfare 2. Na een uurtje of 4, zodra de eindcredits over het scherm rollen, kan je niet anders concluderen dat dit een haastklus is geweest. Er zijn 2 of 3 missies die enigszins in de buurt komen van de bekende Hollywood formule, maar de rest is opgevuld met ‘open combat missions’. Dit wordt gebracht als een fantastisch nieuwe formule voor de singleplayer maar dit is niets meer dan opvulling. Je wordt als één van de hoofdrolspelers in een open stuk gegooid en hebt een aantal opdrachten die je moet voltooien. Aangezien het een ‘open wereld’ is heb je zelf de regie in welke volgorde je deze opdrachten wil doen.
In eerste instantie lijkt het heel wat, vooral zodra je opeens weer terug bent in Verdansk. Voor de mensen die het vergeten waren: dit is de allereerste Warzone map uit 2019 die werd opgeblazen met de introductie van de nieuwe map. Wederom een poging van de ontwikkelaar om met behulp van nostalgie de gamer in te pakken. Maar al snel merk je dat de open combat missies erg weinig voorstellen. De levels zijn saai en levenloos, en deze opzet haalt het tempo compleet uit de singleplayer ervaring. Het stealth systeem is ook ronduit slecht. In theorie krijg je de optie om de missie zo sneaky mogelijk te doen of om Rambo stijl iedereen af te knallen. Al heel snel blijkt dat het frontaal aanvallen vele malen makkelijker is dan veel moeite te doen om onopgemerkt te blijven. Bovendien wordt er voor deze missies gebruik gemaakt van al bestaande levels, wat erop wijst dat de ontwikkelaar zich er wel heel makkelijk vanaf maakt.
Call of Duty moest het nooit hebben van de ijzersterke verhaallijn en diepgaande personages, maar in Modern Warfare 3 is echt af en toe echt te lachwekkend. De Russische terrorist Makarov wil dolgraag een Derde Wereld oorlog beginnen met een terroristische aanslag onder een valse vlag. Task Force 141 moet daar een stokje voor steken. In plaats van een kwaadaardig genie lijkt Makarov een parodie op zichzelf. Hij maakt domme beslissingen en valt in de enige cheesy uitspraak in de andere. Er is amper een rode draad te bekennen en de missies voelen als los zand. Waar je normaal gesproken op een spectaculaire reis werd meegenomen met intensieve missies, is daar nu niks van over.
Gerecyclede content
Sledgehammer Games slaat dus de plank al flink mis met de singleplayer ervaring, hoe zit het dan met de multiplayer? Net zoals de rest van het spel zet de ontwikkelaar weer vol in op de nostalgie. Op dit moment zijn de enige multiplayer maps de oude maps van het oorspronkelijke Modern Warfare 2 uit 2009. Klassiekers zoals Terminal, Rust en Skidrow zijn weer van de partij. Ja je leest het goed, het zijn allemaal gerecyclede maps. Natuurlijk heeft de ontwikkelaar ze wel iets gemoderniseerd maar verder zijn het dezelfde maps van 14 jaar geleden. Eerlijk is eerlijk, ze spelen nog steeds geweldig maar Modern Warfare 3 als een volwaardig deel uitbrengen zonder nieuwe maps is niet goed te praten.
Qua gamemodi is er ook weinig nieuws onder de zon. Speelmodi zoals Kill Confirmed, Domination en Hardpoint zijn gewoon weer van de partij. Wel is Cutthroat nieuw toegevoegd. Dit is een op rondes gebaseerde mode waarin drie teams van drie met elkaar strijden om elkaar uit te schakelen. Het is een erg leuke toevoeging, maar grotendeel van de spelers zal te vinden zijn in bovenstaande modi en natuurlijk Team Deathmatch.
Goed nieuws was wel dat voor het eerst in de geschiedenis van Call of Duty alle vrijgespeelde wapens en operators van Modern Warfare 2 over zouden gaan in het nieuwe deel. Alle zuurverdiende content komt dus mee en dat is maar goed is. De hoeveelheid nieuwe wapens is namelijk zeer karig. Met 6 nieuwe assault rifles en SMG’s is het aanbod nog best oke, maar als je meer fan bent van sniper rifles, battle rifles of een andere categorie dan kom je bedrogen uit. In de komende seizoenen zullen er meer wapens worden toegevoegd maar samen met de gerecyclede maps krijg je wederom het gevoel dat hier erg weinig moeite in is gestoken. En dat is zeer jammer, want aan de gameplay ligt het echt niet. Modern Warfare 3 is namelijk weer sneller dan de voorgaande delen. Het schieten voelt ook weer ouderwets goed. Sledgehammer Games heeft overduidelijk goed geluisterd naar de kritieken op het vorige deel en een hoop verbeterd. Het is dan ook een vreemd gevoel dat je zo enorm veel plezier kan hebben met de multiplayer maar tegelijkertijd ook zo teleurgesteld kan zijn in een nieuwe Call of Duty.
De uitstekende gameplay van de multiplayermodi wordt niet doorgezet naar de open-wereld Zombies-modus. Deze mode is in een ander jasje gehesen, en van de oude formule is afscheid genomen. Kort gezegd is het een mix van de gameplay van Warzone en DMZ, maar nu met zombies. Het doel is om op de nieuwe map van Warzone, Urzikstan, contracten te voltooien voordat je er met je verzamelde loot vandoor gaat. Het level is opgedeeld in moeilijkheidsgraden, de buitenste randen hebben zwakke zombies, terwijl het centrum wordt bewaakt door sterkere zombies die magazijnen vol kogels nodig hebben om neer te leggen. Het kan zeker leuke momenten opleveren samen met je team, maar waarom ze de immens populaire zombie formule hebben veranderd is één grote vraag.
Om de graphics en audio te beoordelen kunnen we je net zo goed verwijzen naar de recensie van Modern Warfare 2. Het draait op dezelfde engine en is er is weinig tot niets gedaan om iets te verbeteren. Dat is op zich niet zo erg, aangezien Call of Duty er nog steeds prachtig uit ziet en de wapens indrukwekkend klinken. Maar alles schreeuwt aan Modern Warfare 3 dat dit inderdaad was bedoeld als DLC en is opgevuld met lege lucht om het aan te laten voelen als volledig deel. Maar helaas krijg je op geen enkel moment het gevoel dat je een nieuw deel aan het spelen bent. De singleplayer is uiterst belabberd, met de verschrikkelijke open combat missies, en met de nieuwe zombie mode zullen weinig fans echt blij zijn. Hoewel de multiplayer heerlijk wegspeelt bestaat deze louter uit oude maps in een iets gemoderniseerd jasje. Je kan absoluut plezier hebben in het online gedeelte, het speelt zelfs beter weg dan het vorige deel. Maar Modern Warfare 3 is qua content het absolute dieptepunt van de serie in de afgelopen jaren en zeker niet het volle pond waard.
Het moest er wel ‘n keer van komen want elk jaar is het ‘n beetje hetzelfde. Ik ben al langer uitgestapt wat dat betreft. Na MOHAA en de eerste 3 COD’s had ik het wel ‘n beetje gezien. De verschuiving naar multiplayer snap ik maar ik speelde de games altijd wegens de SP.
Ik koop ‘m toch wel 🙂 Zoals elk jaar.