Na het grote Call of Duty Next evenement van afgelopen week zijn de verwachtingen weer ongekend hoog bij de Call of Duty fans. Komende oktober komt er namelijk weer een nieuw deel uit in de Call of Duty reeks. En dat is er niet zomaar één want dan komt het vervolg op de softe reboot van Modern Warfare van 2019 uit. Ontwikkelaar Infinity Ward bracht met deze reboot Call of Duty weer richting het niveau uit 2009 toen de originele Modern Warfare’s uit waren gekomen. Na twee matig ontvangen games die hierop volgden (Cold War en Vanguard) is het dit jaar dus weer de beurt aan Infinity Ward om de fans weer enthousiast te maken met Modern Warfare 2, deel 2. Bij het evenement werd met veel bombarie het nieuwe deel aangekondigd en Activision had alles uit de kast getrokken om dit ook marketingtechnisch een groot succes te maken. Tientallen bekende streamers waren uitgenodigd in de zaal om na afloop van de aankondigen meteen aan de slag te gaan met Modern Warfare 2 en dat te delen met hun fans. Niet geheel toevallig begon de volgende dag de vroegtijdige toegang tot de multiplayer beta voor Playstation bezitters die een pre-order hadden geplaatst van de nieuwe game. Wij mochten ook alvast aan de gang met deze beta om te zien of Infinity Ward op de goede weg is om weer een pareltje uit te brengen.
Nieuw wapensysteem
Om te beginnen merk je tijdens het spelen direct dat ze de basis uit 2019 hebben behouden en daarop voortborduurt hebben. Dus als je al geen fan was van de vorige Modern Warfare verwacht dan niet dat dit tweede deel een compleet ander spel is. Dit is wél goed nieuws voor de spelers die juist enorm hadden genoten van het vorige deel. Nu betekent dit natuurlijk niet dat er geen veranderingen zijn doorgevoerd want dat is wel degelijk het geval. Om te beginnen is de Gunsmith op de schop gegaan en daarbij ook de manier waarop je attachments vrijspeelt voor je wapens. In voorgaande delen moest je met elk wapen opnieuw alles vrij spelen. Dit was voornamelijk irritant omdat je eigenlijk al een wapen had die al op zijn best was en daarna weer met het nieuwe wapen op level 1 moest beginnen, zonder alle verbeteringen. Hierdoor had je de eerste tientallen potten eigenlijk een veel slechter wapen. Met Modern Warfare 2 komt daar eindelijk verandering in. Je hebt bij dit nieuwe deel namelijk verschillende wapens platforms. Speel je bijvoorbeeld met een assault rifle dan zal je daar de eerste attachments voor vrijspelen. Wat je op dat moment vrijspeelt is dan vervolgens ook meteen te gebruiken voor de nieuwe assault rifles die je op dat platform vrijspeelt. Het is echter ook noodzakelijk om met de nieuwe wapens te gaan spelen omdat je uiteindelijk met alle wapens op een bepaald level moet zitten om alles vrij te hebben gespeeld. Qua systeem echt een enorme vooruitgang maar de uitleg in de beta mocht wel stukken beter. De manier waarop dit in beeld is gebracht is erg onduidelijk en spelers snapte niet hoe het systeem werkt. Het valt op dat dit eigenlijk voor meerdere menu’s geldt in Modern Warfare 2. Het is goed dat ze de menu’s eindelijk eens op een andere manier vormgeven maar het selecteren van je loadout werkt niet intuïtief. Het is vaak onduidelijk waar je precies in het menu zit waardoor je enorm veel aan het klikken bent voordat je iets gevonden hebt.
Tactischer
Een andere verandering die klein lijkt, maar zeker veel impact heeft, is het verwijderen van het zogenaamde “slide cancellen”. In de voorgaande Call of Duty games kon je rennen, sliden en door een trucje dat achter elkaar blijven doen. Hierdoor kon je constant op hoge snelheid door de levels sprinten waardoor de pacing enorm hoog lag. Door het weghalen van deze optie merk je dat de snelheid van de potjes drastisch lager ligt. Potjes worden veel tactischer en je merkt dat je veel langer blijft leven dan in bijvoorbeeld Vanguard of Cold War. Daarbij helpt het ook dat de drie beschikbare maps ook vrij groot zijn voor de in totaal twaalf spelers. Infinity Ward grijpt weer terug naar het 3 gangen concept bij het ontwikkelen van de maps waardoor er veel opties zijn om vijanden te flanken. Het is bemoedigend om te zien dat alle drie de maps van een hoog niveau zijn en leuk om te spelen. Laten we hopen dat de rest van een gelijkwaardiger of hoger niveau is in het volledige spel. En niet alleen van de indeling kunnen we enthousiast worden, ook hoe ze zijn vormgegeven is het benoemend waard. Voor Modern Warfare 2 is eindelijk een geheel nieuwe engine ontwikkeld en dat is te merken. Grafisch ziet het spel er prachtig uit zonder in te leveren op de uitstekende performance. Zelfs op de 120hz mode ziet het spel er prachtig uit en loopt bovendien als een zonnetje op de Playstation 5. Dat voorspelt ook een hoop goeds voor de singeplayer campagne waarbij we hopelijk naar een hoop mooie locaties worden gestuurd.
Call of Duty zou Call of Duty niet zijn als ze weer wat nieuwe modi toevoegen. In de beta hebben ze het nieuwe Prisoner Rescue en Knockout toegevoegd. Eigenlijk lijken deze modi behoorlijk veel op elkaar want je hebt een aanvallend en verdedigd team en bij beide moet één team iets oppakken en behouden. Bij Prisoner Recue dient het aanvallende team twee gijzelaars te vinden en in veiligheid te brengen, in Knockout moeten de aanvallers dat doen met een zak geld. Het zijn helaas niet de meest innovatieve modi waarbij te verwachten is dat deze geen grote rol gaan spelen. Wat wel zeer interessant gaat zijn voor bepaalde mensen is de gloednieuwe third person mode. Voor het eerst in de geschiedenis van Call of Duty kan je het spel in third person view spelen. Hierdoor lijkt het gelijk op spellen zoals Fortnite en PUBG en dat is even wennen. Je merkt direct dat het heel anders speelt dan de oorspronkelijke modi die in first person zijn. Of dit een belangrijke toevoeging gaat zijn valt nog te bezien maar het geeft de spelers een andere manier van spelen wat alleen maar toe te juichen is.
Hoopvol
Voor een beta met vrij beperkte content is er toch al een hoop te schrijven. Ondanks dat het spel grotendeels hetzelfde speelt als MW2019 zijn er toch genoeg grote en kleine veranderingen toegevoegd om erg enthousiast te worden over dit vervolg. Het nieuwe wapensysteem is een enorme verbetering en het terugbrengen van de pacing is ook zeer welkom. Helaas is de menustructuur op momenten vrij onduidelijk en moeten de nieuwe systemen een stuk duidelijk uitgelegd worden. Verder waren op de drukke momenten toch wat problemen met de servers waardoor lag spikes vrij regelmatig voor kwamen. Desalniettemin lijkt het erop dat met Modern Warfare 2 weer een Call of Duty van hoog niveau uit gaat komen. Eind oktober gaan we zien of ze dit niveau dan ook kunnen doortrekken naar de rest van de game.