Na het teleurstellende Vanguard van vorig jaar is het nu eindelijk weer de beurt aan Infinity Ward om te laten zien hoe een Call of Duty van hoog niveau eruitziet. In september gingen we al aan de slag met de beta en daar werd al vrij snel duidelijk dat in ieder geval de multiplayer niet gaat tegenvallen. Er waren natuurlijk wel wat minpunten tijdens de beta maar het was niet voor niks de meest gespeelde Call of Duty beta ooit. Voor het eerst in de geschiedenis van de serie kregen mensen de mogelijkheid om al een week eerder te beginnen met de singleplayer. Nu sinds een aantal dagen ook de multiplayer uit is kunnen we kijken of Modern Warfare 2 alle verwachtingen kan waarmaken.
Nieuwe engine
Zoals we kennen van de serie zit er een erg korte maar zeker vermakelijke singleplayer in het pakket. Wederom zijn hoofdrolspelers zoals Price en Soap weer van de partij van Taskforce 141. Het verhaal is flinterdun, want een Iraanse terrorist heeft een aantal Amerikaanse raketten gejat en is van plan om deze tégen Amerika te gebruiken. Dit moet uiteraard voorkomen worden dus zijn de mannen weer van de partij om deze ellende te voorkomen. In de zes uurtjes wat de campagne ongeveer duurt kom je weer in allerlei verschillende landen, waaronder Nederland. Het zal waarschijnlijk de meeste mensen niet zijn ontgaan dat het Amsterdam level vaak in het nieuws is gekomen. Het is ook zeer indrukwekkend hoe Infinity Ward hoe dit zo goed heeft nagemaakt. Je hebt echt het gevoel dat je door de Nederlandse hoofdstad loopt en niet door een slechte namaakstad. De nieuwe engine waar Modern Warfare 2 nu gebruik van maakt is sowieso indrukwekkend. Het heeft een lange tijd geduurd voordat de ontwikkelaars eindelijk zouden afstappen van de oude engine maar het moment is eindelijk daar. Je loopt regelmatige door levels heen waarbij je even moet stoppen om te genieten van de grafische pracht. Helaas kom je ook wel eens objecten tegen die van een beduidend minder niveau zijn, denk hierbij aan auto’s die in een straat geparkeerd staan of een bepaald soort straatsteen. Je moet hier echter wel echt op gaan letten voordat je dat gaat zien, dus een groot probleem is het zeker niet.
Behalve de nieuwe graphics heeft Infinity Ward ook getracht om de gameplay een beetje op te schudden. In Modern Warfare uit 2019 had je al een missie waarbij je via camera’s in een kantoor een burger in veiligheid moest brengen. In Modern Warfare 2 heb je weer zo’n soort missie alleen dien je nu jouw teamgenoot Ghost veilig het level door te helpen. Ook lijkt het wel of de ontwikkelaar een beetje heeft afgekeken van het spel The Last of Us. Je krijgt namelijk bij sommige missies een rugzak en door het level heen vind je zaken zoals ducktape en muizenvallen om te kunnen craften. Zelfgemaakte rookbommen en explosies worden met het grootste gemak ter plekke gemaakt om de vijanden te lijf te gaan. Ook de missies waarbij je met een auto een konvooi moet bijhouden zorgt voor de nodige variatie. Hierdoor is de singleplayer van dit nieuwe deel gelijk ook de meest gevarieerde sinds hele lange tijd en dat is een uitstekende zaak. De moeilijkheidsgraad is overigens wel eentje om nog even op terug te blikken. De ontwikkelaar lijkt ervoor te hebben gekozen om het spel zo tactisch mogelijk te maken en dat het rushen geen goed idee is. Er zijn heel wat momenten geweest dat ik het spel opnieuw moest beginnen omdat ik voor de zoveelste keer doodging. Jammer genoeg zaten daar ook enkele momenten bij waarbij het echt niet eerlijk voelde. Er werden dan overdreven veel tegenstanders naar je toegestuurd die ook nog eens een extra dikke armor hadden, en als je zelf dan met een paar schoten dood bent had je echt geen schijn van kans.
Call of Duty is terug
Afijn het hoofdgerecht is natuurlijk de multiplayer en deze stelt ook niet teleur. Zoals in de beta al duidelijk werd heeft Infinity Ward wat noodzakelijke wijzigingen doorgezet. Het verwijderen van het “bunny hoppen” en het “slide cancellen” maakt van Modern Warfare 2 een tactisch spel. Het constant rennen door het level heen en alles om je heen kapot schieten is verleden tijd. Pas op het moment dat je met enige voorzichtigheid door het levels heen beweegt zal je merken dat je een stuk langer in leven blijft en ook een stuk meer kills maakt. Het design van de maps helpt hier ook bij, Infinity Ward grijp weer terug naar het klassieke 3 banen concept en dit zorgt meteen voor minder chaos. Het geeft je direct ook de mogelijkheid om campers te flanken maar wel op een overzichtelijke manier. Een andere, hele leuke, manier om campers tegen te gaan is de nieuwe drillcharge. Dit is een soort boor met daarop een explosief, als je deze tegen de muur gooit dan ontploft deze aan de andere kant van de muur. Het is heerlijk om op deze manier die vervelende spelers uit de weg te ruimen.
Qua gamemodes zit deze Call of Duty weer propvol. Je hebt de klassieke modes zoals Team Deathmatch en Search & Destroy maar ook Ground War is weer terug. Bij deze mode heb je drie enorme maps waar je op kan vechten en ook gebruik kan maken van voertuigen. Een nieuwe variant hierop is Invasion, ook hier heb je voertuigen en grote maps maar er lopen ook tientallen bots mee in jouw team. Het geeft echt een oorloggevoel zodra je tijdens het potje weer een nieuwe dropping krijgt van een hele groep soldaten die vervolgens het slagveld in rennen. Het is een welkome afwisseling van de snelle gameplay van de meer klassieke modes. Eén van de beste toevoegingen is echter Prisoner Rescue. De bedoeling hierbij is dat het ene team twee gijzelaars moet bevrijden en terugbrengen naar hun startpunt, het andere team moet dit juist voorkomen. Het is echter mogelijk om teamgenoten die dood zijn geschoten weer tot leven te brengen. Zodra het dus op een gegeven moment 1 tegen 5 is kan je het beste op zoek gaan naar gevallen teamgenoten en deze weer tot leven te wekken. Zeer regelmatig kan je op deze manier toch nog de winst over de streep trekken. Het is direct ook de meeste tactische game mode die op dit moment beschikbaar is.
Na de beta werd ook duidelijk dat het nieuwe wapensysteem in theorie erg leuk is maar de uitvoering nog wat minder. In plaats van alle wapens apart te levelen om opnieuw alle attachments vrij te spelen heb je nu wapenplatformen. Als je bijvoorbeeld met een assault rifle speelt dan zal je tijdens het levelen de attachments vrij spelen en die kan je vervolgens dan ook meteen gebruiken bij andere assault rifles die je daarna gaat levelen. Hierdoor loop je niet meer tientallen potten rond met een slechter wapen voordat je deze weer op het gewenste niveau hebt. De manier waarop dit werd voorgeschoteld aan de spelers was echter minder geslaagd. De menustructuur was onduidelijk en er werd niet goed weergegeven hoe je bepaalde wapens of attachments moest vrijspelen. Sinds de beta heeft de ontwikkelaar getracht om het allemaal te verduidelijken en is daar deels in geslaagd. Het is wat makkelijker om te achterhalen wat je precies moet doen om zaken vrij te spelen maar erg intuïtief is het nog steeds niet. Ook de rest van de menu’s zijn zeer onduidelijk, het lijkt erop alsof ze hebben geprobeerd de menustructuur van bijvoorbeeld Netflix te maken. Maar dat werkt echt niet fijn voor een game en voelt alsof ze de interface alleen hebben veranderd om het maar te veranderen. Andere aspecten van dit deel zijn helaas ook nog niet helemaal zoals je zou willen zien, het voelt bijna nog onaf. Standaard zaken zoals een leaderboard of de Hardcore playlist ontbreken nog, om nog niet te beginnen over de bugs en crashes die veel spelers hadden. Het was op de eerste dag zelfs voor een aantal spelers bijna niet mogelijk om samen met vrienden te spelen want de game zorgde ervoor dat alles crashte. Ook al het feit dat er nergens in de interface te vinden is hoelang een experience token nog duurt is verbazingwekkend. Intussen zijn er door bugs ook het Ping-systeem tijdelijk weggehaald en ook het nieuwe systeem Attachment Tuning waarbij je nog verder je eigen wapen kon samenstellen.
Het zijn allemaal geen verschrikkelijke problemen en staan de basisgame nog niet in de weg. De gunplay is vanouds weer heerlijk en elk potje is weer genieten geblazen, maar bovenstaande zaken hebben wel invloed op het eindcijfer. Uiteindelijk zullen de meeste problemen zijn opgelost en systemen weer zijn toegevoegd op het moment dat het eerste seizoen begint, op 16 november. Dat is ook het moment dat Warzone 2.0 van start gaat en de nieuwe gamemode DMZ. Heel veel is hier nog niet over bekend maar dat hier de meeste spelers het meest naar uitkijken zal geen verrassing zijn. Tot dat moment kan je met Modern Warfare 2 meer dan genoeg plezier beleven, want dit is de beste Call of Duty sinds jaren.