Boekrecensie – Guerrilla Games – een kleine geschiedenis van de grootste gameontwikkelaar uit Nederland

Na het eerste boek van Tom Lenting over de algehele gamesgeschiedenis in Nederland is er een tweede boek verschenen van deze auteur. Het gaat om de geschiedenis van Nederlands’ grootste ontwikkelaar, Guerrilla Games. De ontwikkelaar kennen we vooral van recente games als Horizon Zero Dawn en Killzone, maar er ging heel wat aan vooraf voordat de studio ingelijfd werd door Sony. De studio ontstond namelijk door allerlei fuseringen van Lost Boys Games, Oranges Games, Digital Infinity en Formula, iets wat veel mensen waarschijnlijk niet zullen weten. Een belangrijk poppetje bij de oprichting van Guerrilla Games was natuurlijk Arjan Brussee. Hem kennen we onder andere van de samenwerking met Cliffy B. Zij werkten samen aan de Jazz Jackrabbit games, dat erg geïnspireerd bleek te zijn op de Sonic games. Om niet al te veel te spoilen omtrent het boek; Het vertelt in ieder geval veel over de tijden voor het ontstaan van Guerrilla Games, en de ontwikkeling van de studio gedurende het partnership met Sony.

In vergelijking met het vorige boek van Tom Lenting valt op dat er veel meer quotes van personen direct zijn opgenomen in de tekst. Het vertelt veel over de persoonlijkheden die te maken hebben gehad met de oprichting van Guerrilla Games en de studio die daarvoor ontstonden in Nederland. Het vertelt ook een en ander over de denkwijze van deze mensen en hoe ze in het leven stonden en wat voor ambities ze hebben. Daarnaast wordt er ook meer ingegaan op het gevoel van de auteur, waarbij verwachtingen en voorspellingen worden gedaan over waarschijnlijke feiten. Dat maakt het boek iets meer interactief, naast alle feiten die er al in het boek te vinden zijn. Het doen van aannames zorgt ervoor dat de lezer zelf ook wat meer z’n gedachtegang los kan laten gaan op hoe persoonlijkheden hebben geleefd en zich ontwikkeld hebben. Daarnaast is de structuur ook licht veranderd in het boek. Er staan niet meer op meerdere pagina’s plaatjes van games, maar er zijn enkele pagina’s gereserveerd om direct alle games op een rijtje te zetten die besproken zijn. Op zich valt van beide structuren iets te zeggen, al had de structuur in het eerste boek mijn voorkeur, omdat de relevantie van het hoofdstuk vaak sneller gekoppeld kon worden aan de illustraties van de game. De opbouw van het boek is daarnaast een stuk meer chronologisch opgezet, en er wordt minder gebruik gemaakt van teksten die tussen haakjes gezet worden. Het maakt dat het boek fijner leesbaar is dan het eerste boek.

In totaal kun je het boek, zoals uit mijn ervaring bleek, uitlezen binnen één avondje. Het boek bestaat uit in totaal zo’n kleine 100 bladzijden, maar gezien de fysieke grootte oogt het meer als een handboek dan een daadwerkelijk leesboek. Het design past goed bij het vorige boek, wat de indruk wekt dat dit pas het begin is van een verzameling aan gamesboeken. We zijn dan ook benieuwd of er nog meer gaat komen. Een vervolg in de vorm van de geschiedenis van Davilex lijkt mij een logisch vervolg. Maar dat moeten we afwachten. Ben je in ieder geval geïnteresseerd in een wat diepere duik in de geschiedenis van Guerrilla, dan is dit het perfecte boek voor jou, daar waar het vorige boek maar kort ingaat op deze studio.

Guerrilla Games – een kleine geschiedenis van de grootste gameontwikkelaar uit Nederland is verkrijgbaar voor € 9,99 via karelvanmanderacademy@outlook.com bij de Karel van Mander Academy.