Blue Dragon

thumbnail

Een mix van succes

Blue Dragon is de eerste Xbox 360 game die het goed doet in Japan en alleen al daarom zou deze klassieke RPG heel wat in petto moeten hebben. Hironobu Sagaguchi, beter bekend als de geestelijk vader van Final Fantasy, staat aan het hoofd van het team dat Blue Dragon ontwikkeld, iets wat in Japan dan ook niet onopgemerkt is gebleven. De engelse versie van deze game moet eind 2007 in de Nederlandse schappen komen te liggen, meer dan genoeg rede om verder op deze game in te gaan dus.

Waar we in de inleiding het verband leggen met Final Fantasy kunnen we ook het verband leggen met de andere bekende Japanse RPG reeks: Dragon Quest. Akira Toriyama, de tekenaar van deze serie, maar ook ontwerper van Dragon Ball en Chrono Tiger is namelijk ingehuurd om ontwerpen te maken voor Blue Dragon. Iets wat dan ook duidelijk te zien is aan het uiterlijk van deze game. Alles ziet er namelijk zoals je in de screens wel kan zien erg cartoony uit en kent een unieke stijl. Het geheel heeft dan ook een speciaal en vooral warm gevend sfeertje. En we kunnen toch wel zeggen dat de sfeer een van de hoofdelementen van een goede RPG is.

Blue Dragon laat ons kennis maken met Shu, een zestienjarige jongen die na het overlijden van zijn ouders terecht is gekomen bij dokter Fushira die sindsdien voor hem is gaan zorgen. Een van Shu voorliefdes is het opzoeken van oude ruïnes omdat hij zo de laatste resten van een oude beschaving die technologisch ver voorlag op de huidige kan vinden. Shu besluit met twee van ze vrienden de wereld te gaan verkennen en op zoek te gaan naar deze ruines. Al in het begin van het avontuur vinden er een aantal zeer merkwaardige gebeurtenissen plaats waarna blijkt dat Shu en zijn vrienden Kiro en Jiro in staat zijn hun schaduwen te veranderen naar dieren. Iets wat gelijk de link met de naam van het spel legt aangezien Shu zijn schaduw kan veranderen in een blauwe draak. Wanneer ze er achter komen dat een onbekend persoon ook bezig is met het afzoeken van de overgebleven ruines om zo een leger aan robotten te kunnen maken en daarmee de wereld te domineren, besluiten Shu en zijn vrienden gebruik te maken van hun krachten en zullen ze zich tijdens hun reis gaan verzetten naar de toenemende kracht van deze onbekende persoon. Nu al een verhaal om u tegen te zeggen dus.

Oldscool!

Zoals al eerder vermeld hebben we te maken met een klassieke RPG en dus ook met het klassieke turnbased vechtsysteem. Een systeem waar de een wel van houd en de ander niet, maar ondertussen wel perfect is uitgewerkt. Bovendien zul je tijdens het verkennen van de wereld uiteraard wel je tegenstanders zien en zo zelf kunnen bepalen tegen wie je het op gaat nemen. Het is zelfs mogelijk dat monsters op een gegeven moment elkaar gaan aanvallen wat het voor de speler een stuk makkelijker maakt. Verder zullen de schaduwen die onze helden bij zich dragen naarmate de game vordert een steeds grotere rol gaan spelen in de game. Ze zijn het best te vergelijken met een soort van Summons uit de Final Fantasy reeks. Bovendien zullen de schaduwen zich door het krijgen van ervaringspunten op een bepaalde klasse gaan richten. Overigens zullen deze ervaringspunten niet allen te verkrijgen zijn met het uitschakelen van je tegenstanders, maar ook met bijvoorbeeld het verkennen van de wereld.

De wereld waar deze game zich in afspeelt zal dan ook zeer uitgebreid zijn met de vele objecten die er te vinden zijn. Wanneer je van het ene gebied naar het andere wilt reizen zul je gebruikt moeten maken van de overworld, een soort van driedimensionale kaart waarop jou personage zich kan voortbewegen. Zo zul je in verschillende steden kunnen komen, maar ook in een van de vele plekken waar je door heen moet komen om je uiteindelijke doel te bereiken. Om door die bepaalde gebieden heen te komen is niet alleen het verslaan van vijanden van belang, maar zul je ook verschillende puzzels zoals het vinden van een schakelaar moeten voltooien. De totale game zal een soort mix worden tussen lineair en vrijheid waar het verhaal voorop zal staan.

Met de geestelijk vader van Final Fantasy als hoofdverantwoordelijke en de ontwerper van een aantal top series als Dragon Quest is het wel duidelijk waarom de Japanners iets in deze game zien. Dit gepaard met schitterende graphics, een goed verhaal en een perfect uitgewerkt turnbased vechtsysteem moet er haast wel voor zorgen dat we er dit jaar een topper voor de Xbox 360 bij hebben. En voor de verandering is dat eens geen shooter of actie game maar een echte klassieke RPG game, iets wat we bij EG meer dan toejuichen.


  • Michiel Knuiman / RPG / 05-01-2007 / Microsoft / Mistwalker

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx