Blizzard Entertainment heeft de overname afgerond van de in Boston gevestigde studio Proletariat om spelers in de bekroonde massale multiplayer online role-playing game World of Warcraft beter van dienst te kunnen zijn.
“In de komende twee jaar zijn we van plan om honderden van de beste ontwikkelaars aan te nemen om aan de behoeften van onze World of Warcraft-spelers te voldoen. Het buitengewone team van Proletariat zal een belangrijk onderdeel zijn van onze inspanningen op het gebied van talentacquisitie”, aldus Bobby Kotick, Chief Executive Officer van Activision Blizzard.
“We zetten spelers op de voorgrond bij alles wat we doen, en we werken hard om zowel aan hun verwachtingen te voldoen als deze te overtreffen”, aldus Mike Ybarra, president van Blizzard Entertainment. “Een cruciaal onderdeel van het ondersteunen van spelers is het ondersteunen van onze teams en ervoor zorgen dat we de middelen hebben om ervaringen te produceren waar onze gemeenschappen van zullen houden, terwijl we onze teams de ruimte geven om nog meer creatieve mogelijkheden binnen hun projecten te verkennen. Proletariat is perfect geschikt om Blizzards missie te ondersteunen om onze spelers vaker content van hoge kwaliteit te bieden.”
“We zijn ongelooflijk enthousiast om ons aan te sluiten bij Blizzard Entertainment,” zegt Proletariat mede-oprichter en CEO, Seth Sivak. “Ons team heeft er altijd naar gestreefd om spelers op de eerste plaats te zetten en in de samenwerking met het World of Warcraft-team hebben we geleerd dat we volledig op één lijn zitten wat betreft ons streven naar innovatie, kwaliteit, investeren in ons talent, authentieke communicatie en representatie – zowel in als buiten de games die we maken. World of Warcraft is één van de meest invloedrijke games ooit gemaakt en we kunnen niet wachten om deel uit te maken van die erfenis en mee te bouwen aan een nog mooiere toekomst voor Azeroth.”
“We zijn er trots op om met Proletariat samen te werken terwijl we ons ontwikkelingsteam verder uitbreiden en bouwen aan het verwelkomen van meer spelers in het Warcraft-universum,” zegt John Hight, general manager van de Warcraft-franchise. “We hebben naar onze community geluisterd en op basis van hun feedback grote veranderingen aangebracht in World of Warcraft – door het getalenteerde team van Proletariat in de gelederen op te nemen, kunnen we nog meer manieren verkennen waarop we spelers die Azeroth hun thuis noemen, kunnen verrassen en verblijden.”
Proletariat werd in 2012 opgericht door industrieveteranen van Insomniac, Harmonix en Turbine. Het team heeft veel ervaring met het bouwen van MMORPG’s en bestaat onder andere uit voormalige hoofdontwerpers van Asheron’s Call, Lord of the Rings Online, en Dungeons & Dragons Online. Bij Proletariat heeft het team bijna een decennium lang live games beheerd. Het meest recentelijk is het door critici geprezen cross-platform actie-spellcasting battle royale spel, Spellbreak, uitgebracht. De studio heeft een sterke aanwezigheid in Boston.
Proletariat begon in mei samen te werken met het World of Warcraft-ontwikkelingsteam en zal de komende maanden volledig worden geïntegreerd in Blizzard Entertainment. De toevoeging van Proletariat is een nieuwe spannende stap in Blizzard Entertainment’s missie om hun getalenteerde teams op creatief en cultureel vlak te ondersteunen terwijl ze AAA-game-ervaringen bouwen in hun iconische franchises.