Battlefield 1942, Battlefield 2, Battlefield: Modern Combat, Battlefield 2142
Dat we steeds verder de toekomst ingaan met deze serie moge duidelijk zijn. EA heeft dit keer gekozen voor een futuristische ietwat Timesplitters, Killzone-achtige setting om een duidelijk statement neer te zetten. Waarom vraag je je misschien af, maar dat is eigenlijk heel simpel. EA zal na de zoveelste WWII shooter wel eens gedacht hebben: ‘’Laten we het eens in de toekomst proberen, ver in de toekomst.’’ Kun je ze ongelijk geven dan? Ik in elk geval niet en daarom vind ik het van EA kant ook een goede keuze om eens een goed toekomstperspectief neer te zetten, niet dat je direct het verhaal in de game moet gaan geloven want tegen de tijd dat dit spel uitkomt, zijn we al een aardig eindje op weg naar de bovengenoemde toekomst. Maar wat wil EA precies, wat willen ze hiermee bereiken en wat kan en bevat deze game allemaal? Het spel begint in het jaar 2142 wanneer er zich een nieuwe ijstijd heeft voor gedaan en de hele wereld in paniek is. Het is leven of sterven, overleven of overleefd worden. Chaos is de factor! Het gedeelte van de wereld wat niet helemaal in ijs verpakt zit kan maar een klein gedeelte van de hele wereldbevolking aan. Het is allemaal heel erg simpel: Sommigen zullen leven, de meeste zullen sterven. En dat is dan zo’n beetje een eerste impressie van het spel over de toekomst. Maar jullie willen meer weten en ik heb ook wel andere dingen aan mijn hoofd.
Online Massacre
Laat ik hier maar direct mee beginnen om de zeikerds hun mond te snoeren. Je kunt met maar liefst 64 spelers tegelijk online, onduidelijk is of dat ook voor de consoles geld, maar daar mag je zo langzamerhand wel vanuit gaan met nog twee next-gen consoles komende. Jullie worden als spelers allemaal gedropt als onderdeel van een voormalig peloton dat de reguliere misdaad en alles daarboven moet bestrijden. Uiteraard zijn dit je online kameraden die hier als je tegenstanders dienen en er ook alles aan zullen doen om je zo vaak mogelijk dood te krijgen. Je zult enkele nieuwe modes krijgen in de game, maar die zal ik voor een deel later behandelen. De bekende game modes die je in de vorige Battlefield spellen aantrof zullen ook hier weer in aanwezig zijn. Je krijgt dus het oude vertrouwde plus een hoop nieuwe shit. Erg leuk, maar er is meer dan alleen online raggen.
Titan Mode
Het belangrijkste zijn de Titans in het spel. Je zult echte veldslagen met deze massieve monsters moeten voeren om in je eentje zonder Titan verder te kunnen. Jullie zullen wel denken: Titans, wat zijn dat? Denk maar eens aan die grote robots uit spellen als MechWarrior en Cromehounds, daar lijken ze ongeveer op. Eigenlijks is het redelijk jammer dat EA dit gedaan heeft aangezien je dit soort brute beesten al eerder hebt kunnen spelen, maar het zal wel gedaan zijn om het grote toekomstperspectief extra te kunnen bijlichten. Ik heb er verder geen problemen mee, zoiets is aan de fans om te oordelen of ze dit allemaal wel willen hebben of niet. Je zult deze Titans ook kunnen inzetten in de voor 64 man beschikbare online multiplayer, maar pas wel op dat je je teamgenoten niet vertrapt in de chaos.
Real Time Persistence
Naar de overwinnaar gaan de beloningen! Ja, uitrustingen, medailles en andere beloningen worden in-game uitgedeeld en dus in real time. Dit is al best leuk, maar om daar de vertrouwde legerranken bij op te tellen word dit wel een leuke ervaring. Stel je voor dat een generaal van jouw eenheid langskomt en je beloond omdat je al je mensen veilig thuis hebt gebracht? Het zou ook de eerste keer zijn dat EA zoiets doet in haar nog steeds groter wordend arsenaal schietspellen. Persoonlijk ben ik wel bij met deze feature aangezien ze in bijvoorbeeld De Tweede Wereldoorlog ook vaak genoeg de medailles na een slagveld op het slagveld zelf uitdeelden en dus niet per se in één of ander net kantoortje. Daarnaast kun je ook nog 5x meer dingen vrijspelen dan in Battlefield 2, dit is meteen een statement naar andere ontwikkelaars, maar aan de andere kant is het ook wel erg gewaagd en misschien wel riskant. Dat EA dingen durft moge duidelijk zijn, maar soms moet je je plaats ook wel weten, niet meteen van de daken springen als je denkt iets in het hoofd te hebben dat wel in een spel zou verwerkt kunnen worden. Maar ik ben geen ontwikkelaar en daarom laat ik dit ook liever over aan de mensen met verstand van zaken.
High Tech Wapenarsenaal
Dit mag je natuurlijk wel verwachten. Je zult EMP grenades, Sentry guns, smart mines en cloaking devices krijgen. Dit zijn wel de Engelse termen, maar de meeste wapens zul je wel kennen en daarnaast staat ook lang niet alles hier vermeld. Je hebt meer wapens dan ooit, iets wat ook wel mag als je 5x zoveel kan vrijspelen als in Battlefield 2. De wereld van Battlefield is voorgoed veranderd luidt een kreet op de site van EA, dit klinkt lekker dramatisch en dat is het misschien ook wel. Jullie snappen zelf ook wel dat het alleen maar gedaan is om alles een beetje aan te dikken. Maar goed, je moet dan ook vechten om te overleven op het slagveld van de 22ste eeuw. Je zult moeten vechten om plaatsen als Minsk, Noord-Afrika en andere nieuwe locaties wanneer het ijs jouw kant uitkomt vanuit het Noorden. EA lijkt toch een heel andere kant uit te gaan, en zal met Battlefield 2142 de ontwikkelaars van MechWarrior en Cromehounds de pas af willen snijden. De ijspas in dit geval dus. Maar we zullen nog wel even moet wachten omdat dit spel pas in 2007 uitkomt. Dan hebben we gelukkig nog 135 jaar tot de ijstijd die EA zich voorstelt.