De bots in Battlefield 2042 die joinen wanneer niet genoeg mensen in de sessie zijn, of wanneer je simpelweg alleen wilt spelen zonder andere mensen, blijken bijna menselijk te zijn. Justin Wiebte van Ripple Effect Studios en DICE Sweden zegt dat men veel werk heeft gestoken in de AI van deze computergestuurde spelers. Hij vertelt in een gesprek dat spelers niet duidelijk moeten zien dat het niet gaat om menselijke tegenstanders of medestanders.
We hebben veel moeite gestoken in het maken van bots die zoveel mogelijk op echte spelers lijken. Het zou dus erg moeilijk moeten zijn om het verschil tussen echte mensen en AI te zien. Ze rennen rond, rijden in voertuigen, ze pakken elkaar op, ze droppen elkaar af op verschillende locaties. Het is een erg intelligent systeem. Als je ook nog wat dingen tweakt en fine-tuned, dan kun je ook nog precies bepalen hoe moeilijk ze zijn om tegen te spelen.
Als de game weer lekker als vanouds wordt zoals Battlefield 1942, simpele gameplay, simpele doelen en gewoon geweldig goede omgevingen, dan stap ik wel weer in de reeks. Ben eerlijk gezegd sinds Battlefield 1 en Battlefield Frontline afgehaakt. BF1 was weer m’n instap maar toen was ik er al vrij snel op uit gekeken.