Nvidia en ATI strijden om hun beste chip en IBM rent ervandoor als lachende 3e. Zij hebben namelijk niet met concurrentie te maken daar waar Nvidia en ATI vaak bekvechten om de machtspositie in de GPU-wereld. Op dit moment voorziet ATI de Xbox 360 van zijn grafische chip en mag Nvidia’s grafische processor plaats nemen in de toekomstige PlayStation 3. ATI heeft echter gereageerd op diens concurrent.
Zij zeggen namelijk dat Sony op het laatst snel gekozen heeft voor Nvidia, zij zouden gebruik maken van een soort van gemodificeerde 7800GTX die in de desktopwereld veel populariteit vergaart. ATI zou denken dat de Xbox 360 chip een stuk langer mee zou kunnen gaan dan de in de PS3 aanwezige Nvidia GPU. Zij hebben namelijk een GPU die bewust gemaakt is voor een console en dat zou diens concurrent niet hebben.
I take a fairly robust view on this. The Xbox 360 GPU is designed to be a console GPU – that’s what we set out to produce when we started the collaboration with Microsoft; let’s build a really powerful, really flexible kind of general purpose GPU which doesn’t have performance cliffs where if you do certain things suddenly the performance crashes down by a factor of two or something like that; let’s have things pretty predictable and easy to work with, and let’s generate about the best performance that we can- so we went for things like the unified shaders and so on. The PS3 has been designed in a quite different way because of the way the process worked. We sat down with Microsoft and said: ‘This is what we think we can build’, and they said: ‘Yes, but what about…?’ And they started picking holes in our design, so we came up with a collaborative design. They didn’t put a spec in front of us and say: ‘How much for this?’ That definitely wasn’t the dialogue – in fact that would make it more of a monologue; it would be kind of bidding on prices and so on. Instead what we have is a very collaborative design.