De makers van het redelijk succesvolle Max Payne hebben weer een nieuw “kindje” op komst, namelijk Alan Wake. Een psychologische actie thriller van de ontwikkelaar Remedy, die ons wederom gaat laten versteld staan met een bloedstollend verhaal. De eerste screens van deze game waren al prachtig, maar de nieuwere beelden worden steeds maar mooier en mooier. Wat een pracht en praal, en zeker als je moet geloven dat dit allemaal in-game is. Een game draait tegenwoordig niet alleen maar om de graphics maar ook om vernieuwende en goede gameplay. En als ik moet geloven wat ik allemaal heb gezien, dan zal dat, denk ik, zeker het geval worden.
De game, Alan Wake, speelt zich namelijk allemaal af in het idyllische stadje Bright Falls in Wash. Waar jij als Alan Wake, een succesvolle auteur, in dit stadje wilt bijkomen van de mysterieuze verdwijning van zijn verloofde. Maar het stadje blijkt niet zo ideaal te zijn als het lijkt, maar bevat donkere geheimen waar jij achter moet zien te komen en zélfs te bestrijden. Deze game zal dus veel gebruik gaan maken van de vele details en de speler zal de vele details dus ook allemaal moeten gebruiken. Want jullie weten allemaal dat de grote dingen afhangen van de kleine dingen.
De donkere kant van Bright Falls
Zoals ik al zei zal de speler rond kunnen lopen in Bright Falls. Dit keer wordt je niet verplicht om rechtstreeks op alles af te gaan. Het is mogelijk om te gaan en staan waar je maar wilt, in de meest realistische en dynamische wereld die we tot nu toe gezien hebben. Je zult mission-based het ijzerspannende verhaal af gaan en zo verrassende wendingen en plots ontdekken. Zo kun je de connecties met alles leggen, die nodig zijn om het mysterie op te lossen. Het zal mij benieuwen wat het mysterie zal zijn, want hierover houden ze hun mondje gelukkig stijf dicht. Er wordt nog wel aangegeven dat je spannende gevechten, met de meest gevarieerde wapens en de meest verschrikkelijke monsters, zal moeten houden om zo te overleven. En je zult zelfs te maken krijgen met angstaanjagende monsters van de duisternis, die je moet verslaan door gebruik te maken van licht. De mensen van Remedy geven daarom ook trots aan dat er in de game een ultrarealistisch lichtsysteem zit, waar onze monden van open zullen vallen. Dat is zeker iets wat we nog nooit gezien hebben. Ik ben daarom ook zeker benieuwd naar wat we allemaal kunnen verwachten, van de wapens die gebruik zullen maken van het licht. Want de dagen worden korter en de nachten worden langer, waardoor de monsters sterker worden. Ik weet zeker dat het verder zal gaan dan een spiegel, maar wat we nog meer kunnen verwachten is nog steeds een raadsel.
Een grote spektakel film
Deze game zal ook gebruik maken van een soort filmische vertelling van het verhaal, waardoor we nog meer in het verhaal gezogen zullen worden, wat zeker belangrijk is bij een psychologische thriller. Remedy heeft al vele games op haar naam staan met geweldige filmelementen en zal dit zeker naar het volgende level tillen. De game zal dus vooral om het verhaal draaien, dan om zijn gameplay, wat ik zeker een goed punt van deze game vind. De laatste tijd hebben we namelijk vele malen te maken gekregen, met games waarvan de verhalen nou niet echt origineel waren, of zelfs gewoon slecht. Daarentegen kan de gameplay het verhaal verpesten en zal Remedy zeker ook veel tijd in de besturing en gameplay moeten stoppen om dit tot een daverend succes te maken.
Zoals ik al in de inleiding aangaf zijn de screens die we tot nu toe gezien hebben zeker indrukwekkend te noemen. De game zal namelijk erg realistisch en dynamisch zijn waar de speler natuurlijk allemaal last van zal krijgen. Want zelfs het veranderen van het licht of het tijdstip van de dag heeft invloed op de personages en de monsters in deze wereld. De personages in deze game zullen allemaal erg gedetailleerd zijn, en zullen allemaal een spannend verhaal te vertellen hebben. Naar mijn mening zullen we daar zeker allemaal naar luisteren. Kortom een geweldige engine die resulteert in geweldige graphics.
Het is gewoon een simpele soap
De game zal daarnaast ook nog eens gebruik maken van episodische vertellingen. Hierdoor gaat het meer op een spannende serie, zoals de serie Lost, lijken. Ze willen bereiken dat de game nog spannender en intenser wordt, door elke aflevering net zo spannend en actievol te maken als elk andere. Hoe verder je komt in deze game, des te meer krijg je de beschikking over gevarieerde materialen en wapens, om zo de meest indrukwekkende thriller mee te maken van je hele leven.
Ik denk dat dit zeker een game is waar we een oogje op moeten houden, want wat de game tot nu toe allemaal heeft laten zien, heeft mij in ieder geval nog niet teleurgesteld. Helaas net zoals het verhaal in de game, zijn er nog genoeg raadsels betreffende deze game, waardoor we over bepaalde onderdelen nog weinig kunnen zeggen. Ik hoop bijvoorbeeld snel nog meer te zien van de gameplay, en het verhaal mag van mij gerust tot de release een geheim blijven.