Goedkoop is lang niet altijd duurkoop. En een hoge prijs staat niet altijd voor een hoge kwaliteit. Dat zien we inmiddels wel met Cyberpunk 2077… Zo nu en dan heb je van die pareltjes die niet eens zoveel hoeven te kosten. Wellicht is 60 Seconds! Reatomized zo’n game. Het is een adventure die eerder al op de PC verscheen, en nu als een soort van remaster op de Xbox One lanceert. Nooit van gehoord hoor ik je denken, nou, nu wel dus, en hoe!
Keuzes, keuzes, keuzes
Soms hoeven game-concepten niet zo moeilijk te zijn om wel vermakelijk te zijn. Dit lijkt zo’n game te zijn. Het concept is simpel, al zijn er meerdere game modi, maar daarover straks meer. Dolores, Ted, Mary Jane en Timmy zijn beland in een nucleaire apocalypse ala Fallout 3. Je hebt 60 seconden om zoveel mogelijk objecten uit je huis mee te nemen om vervolgens onder te duiken in de kelder. Neem dus snel je kinderen mee en je man/vrouw, maar het is ook belangrijk om zoveel mogelijk soep en water mee te nemen. Want anders overleef je het nog geen paar dagen. Maar misschien is een radio ook nog handig voor de communicatie? Je hebt niet lang de tijd, dus pak wat je pakken kunt, want ben je bij de laatste seconden niet bij het keldergat? Dan ga je er gewoon gelijk aan. Het begin is simpel, en ziet eruit zoals in onderstaand screenshot. Pas dan beginnen de echte keuzes, en daarmee ook de daadwerkelijke game…
Want dan ben je ongeveer ‘n uur naar onderstaand scherm aan het kijken. De characters die je mee hebt genomen naar de kelder zul je constant in hun hoedanigheid zien. Ze kunnen in de kelder ziek worden, zich juist goed voelen, vermoeid zijn, hongerig worden en uitdrongen. Dit spel zit bomvol met keuzes die je moet maken. Elke dag is weer een dag die je moet door zien te komen, waarmee het spel een beetje lijkt op Fallout Shelter, of beter nog, This War of Mine. Daarmee is dit spel het beste te vergelijken, maar dan simpeler. Elke dag moet je dealen met de gevoelens van de characters en beslissingen maken. Geef je ze water? Geef je ze eten? Laat je hun ziektes herstellen met een health pack? Of bewaar je de resources voor later? Maar dat is niet alles, want je moet ook beslissen of ze naar buiten gaan of niet, en wat geef je ze mee? Of geef je ze een koffer mee waarmin je meerdere items kunt stoppen? Als ze naar buiten gaan, kunnen ze te maken krijgen met radio-activiteit, of juist dood gaan doordat ze te maken krijgen met vijandigheid. Maar je krijgt ook bij je kelder geregeld bezoek. Mensen in Halloween-kostuums die je bezoeken, of juist een oude buurman die je tijden volgt die langs komt. Moet je open doen of niet? Wat zo geweldig is aan deze game, is dat elke playthrough anders is. Je speelt nooit dezelfde game. Dit is afhankelijk van de objecten die je hebt in je kelder, en van de situaties die voorkomen. De ventilatieschacht heeft last van kakkerlakken. Ga je er iets aan doen met je bug-spray of juist niet? Je kunt objecten later wellicht nog gebruiken. Zet je de radio aan om te communiceren, of wil je ook even ontspannen met je muziekje waarmee de characters wat meer ontspannen raken? Elke dag is weer anders en zit weer vol met beslissingen die je moet nemen. Water en soep zijn hierbij van het grootste belang, maar het erop uit gaan is ook van belang om de resources aangevuld te houden. Lukt het jou om contact te krijgen met het leger of met andere mensen die je kunnen bevrijden? En hoe is het buiten die 4 muren?
De game bestaat uit diverse modi. Zo kun je de Atomic Drill doen, waarmee je kennis maakt met de beginselen van het spel middels een tutorial. De Challenge mode geeft je specifieke doelen, zoals overleven en één bepaald character in leven houden, en er is de Scavenger mode, waarin je simpelweg zoveel mogelijk objecten moet zien te vergaren in die ene minuut. De laatstgenoemde mode is in my opinion de meest matige modus in de game, maar wie weet vind iemand deze toch leuk. De survival mode is daarnaast een mode waarin je willekeurige objecten zult krijgen in je kelder. Maar het draait vooral om de Apocalypse-mode. Hierin ervaar je de volledige spelervaring, en ga je het huis scavengen en vervolgens proberen te overleven tijdens de post-apocalypse.
Het is apart hoe de game verandert van een visueel matige game tijdens het scavengen, naar een illustratief meesterwerk tijdens het spelen in de kelder. Grafisch verandert er visueel niet veel, maar de ambiance die men neerzet is gewoon geweldig. De minimale geluidseffecten en de herhalende soundtracks laten te wensen over, maar zijn op zich verre van slecht of irritant. Het enige wat grafisch verandert in de kelder is de gemoedstoestand van de characters, en de objecten die je hebt verzameld, of juist kwijt bent geraakt. Enig minpuntje is daarnaast dat het lettertype van het dagboek, waarin je alle gebeurtenissen en beslissingen maakt wel vrij klein is, waardoor je jezelf vrij goed moet concentreren om alles snel te kunnen lezen. Nee, het draait in deze game vooral om de herspeelbaarheid en veelzijdigheid van het verhaal. Elk avontuur is steeds anders. Afhankelijk van het scavengen zul je in de kelder alleen maar bezig zijn met je characters te feeden en beslissingen te maken. Ga je naar buiten en laat je iemand op pad gaan om terug te keren met objecten als een geweer, kogels, een radio, bijl of misschien neem je zelfs een huisdier mee naar huis. Laat je je zoon buiten naar de sterren kijken en help je iemand mee om mee te zoeken naar zijn of haar kind? De veelzijdigheid van het verhaal is niet eeuwig uniek, want na enkele uurtjes het verhaal opnieuw spelen, zul je merken dat diverse opties vaker terug komen, maar goed, wat verwacht je met een game voor slechts ‘n tientje! Na ‘n paar uurtjes besluit je meestal ook wel om niet alle gebeurtenissen meer uitgebreid te lezen. Het is een verfrissend concept dat voor sommigen kan zorgen voor dagenlang speelplezier. Wat mij betreft moet je deze adventure in huis halen wanneer je van dit soort games houdt. Het zijn misschien wel de leukste game-uurtjes die je dit jaar zult beleven!