Hetzelfde, maar toch anders…
Gisteren hadden we al de review van de game 60 Seconds! Reatomized online gezet. Dit is zo’n zelfde game, van dezelfde ontwikkelaar, met een nieuw verhaal. Een volledig tekstueel verhaal dus, met alleen maar keuzes, keuzes en keuzes. We gaan in deze review deels vergelijken, en deels bepalen wat de interessante gameplay elementen van deze game zijn. Daarvoor bespreken we kort weer even het game concept.
Je ruimtestation staat op exploderen en je hebt 60 seconden om zoveel mogelijk resources en bemanningsleden aan boord te krijgen van je ruimteschip. Weg van planeet Aarde want de hel breekt los! Na het verzamelen van de resources begint het verhaal met beslissingen. We bespraken gisteren al wat uitvoeriger de gameplay elementen en de keuze-mogelijkheden. Ook in dit spel is het de bedoeling dat je de bemanning voorziet van voedsel. Ook hier bestaat dit uit lekkere, ingeblikte soep. Ditmaal hoef je echter de bemanning niet te voorzien van water, iets wat op zich ook logisch is, aangezien soep veelal ook aardig bestaat uit ‘water’. Het concept is verder hetzelfde als in 60 Seconds! Reatomized, dus we gaan niet alles herhalen. Echter zijn er wat aanpassingen in deze game. Zo kun je op expeditie gaan, wat overigens in die andere game ook al kon, maar kun je nu kiezen waar ze heen gaan. Moeten ze naar een Museum, naar een plek met bommen, of juist naar een bewoonde omgeving? Het neemt risico’s met zich mee, maar je moet je resources aan zien te vullen. Deze resources kun je ditmaal ook zelf maken! Dat is een nieuwe toevoeging dus. Je kunt items craften, waaronder dus soep, maar ook bruikbare items als een communicatiesysteem of gun. Maar je kunt ook items inleveren en recyclen, waardoor je dus grondstoffen krijgt om items te craften. Verder kun je ook items upgraden en repareren, waaronder tape bijvoorbeeld en artifacts. Elk item kan van waarde zijn, zowel voor je team als voor de communicatie met buitenaards leven. Je teamleden hebben ditmaal eigenschappen, waaronder intelligentie, kracht en behendigheid. Deze moet je inzetten bij het nemen van beslissingen. Wie laat je een reperatie uitvoeren op je schip, en wie laat je code vertalen? Iemand die slim is, of iemand die sterk is? Verder hebben ze fysieke issues, waaronder honger, hun gesteldheid (health), sanity en moraal. Je kunt ten slotte ook mentaal gek worden. Op de main computer moet je elke dag weer een beslissing maken, waarbij veelal items of personen ingezet moeten worden. Overleef jij dit ruimte-avontuur en kom je uiteindelijk veilig terecht?
Voelt meer aan als één game
Allereerst moet je dus weer scavengen. Wat direct opvalt is dat grafisch dit verzamelen van items er een stuk beter uitziet in combinatie met de illustraties in het schip zelf. Het past prima bij elkaar, iets wat niet het geval is bij die andere game. De controls werken daarnaast ook iets anders, helaas, want nu heb je geen muiscursor die je vrij kunt bewegen, maar is er een soort van automatisch ‘selectiesysteem’ die door bewegingen met de analoge stick te maken voorspelt welke interactie je wilt doen. Dit werkt helaas niet altijd even lekker, hoewel je de richtingen van de stick toch logisch lijkt te sturen. Ok, je kunt met de rechter-stick alsnog zelf bewegen met de cursor, maar dat werkt wat mij betreft wat minder gewennig. Wel is handig dat bij mouse-overs (controller moet ik eigenlijk zeggen), statussen van bepaalde systemen zichtbaar worden. Bijvoorbeeld bij het craften is dat handig, aangezien je dan in één oogwenk kunt zien of je iets met de machine kunt doen of niet. Daarnaast voelen beslissingen in deze game veelal hetzelfde aan. Decode dit, repareer dat, ontdek weer wat, het is veelal hetzelfde, maar omschreven met een wat andere verpakking. Verder is het verhaal wat mij betreft ook een stuk minder interessant dan van de tegenhanger. In de ruimte kun je gewoon wat minder creatief zijn waarschijnlijk dan tijdens een apocalyptisch schouwspel, waarin er buiten gewoon wat meer te doen is. Wat verder opvalt is dat deze game wat minder game modi bevat. Je kunt random survivalen met willekeurige objecten, je kunt uitdagingen doen en je kunt ‘the whole package’ spelen, waarin je dus eerst gaat scavengen, en vervolgens probeert te overleven. Eigenlijk komt het allemaal redelijk op hetzelfde neer.
Nee, deze game is net even iets minder dan diens aanhanger. Het verhaal is gewoon wat minder boeiend en de herhaling treedt sneller toe in de game, en dat is jammer. Teksten zijn herhalend en net iets ander verpakt, maar komen meer op hetzelfde neer. Hoewel het spel ook pluspunten kent wat dat betreft, waaronder de grafische verbeteringen en iets meer RPG-elementen, waaronder skills en het craften, is het op gameplay-gebied ook niet direct een verbetering te noemen. Het craft-systeem en het iets uitgebreidere expeditie-systeem, waarbij je dus kunt kiezen waar je teamlid naar toe moet reizen, zijn zeker niet slecht, maar brengen ook geen extra voordelen. Het navigeren qua controls is daarnaast eerder slechter dan beter geworden, waarmee het spel dus geen topper is geworden. Al met al is 60 Parsecs! zeker geen slechte game. Voor ook een tientje is dit gewoon een geweldig donker comedy sci-fi avontuur in de Atomic Space Age waarmee je het nodige plezier kunt beleven, vooral in deze tijden van Corona, waarin je vaak eerder beperkt wordt in het maken van beslissingen, dan vrijheid hebt.